کد خبر: ۶۳۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 06 August 2018

خدمت سربازی در ساده‌ترین مفهوم آن خدماتی را شامل می‌شود که فرد یا گروه در ارتش یا دیگر بخش‌های مرتبط با نیروی نظامی انجام می‌دهد فارغ از آن‌که به عنوان شغل یا به طور داوطلبانه صورت گرفته باشد.

به گزارش ایسنا، برخی کشور‌ها همچون مکزیک، شهروندان خود را ملزم می‌کنند تا دوره زمانی مشخصی را به خدمت سربازی بروند. همچنین در برخی کشور‌های دیگر که سربازی کاملا داوطلبانه است، شهروندان مجبور نیستند به سربازی اجباری بروند مگر آنکه وضعیت بحرانی اعلام شود.

دختران در چه کشور‌هایی به سربازی می‌روند؟

نقش زنان در ارتش تاریخچه‌ای دارد که به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. در طول تاریخ زنان نقش‌های بسیاری در ارتش از جمله نگهبانی و حضور در جنگ‌ها داشته‌اند هرچند که خدمت وظیفه زنان در ارتش همواره موضوعی جنجالی بوده و به همین دلیل نسبت کمتری از زنان در تاریخ در کنار مردان جنگیده‌اند.

جنگیدن زنان در خط مقدم میدان جنگ، همچون مردان تنها راه حضور آنان نیست بلکه برخی زنان به عنوان امدادگر و پرستار در پشت جبهه فعالیت دارند.

دختران در چه کشور‌هایی به سربازی می‌روند؟

از آغاز دهه ۱۹۷۰ میلادی، بیشتر کشور‌های غربی اقدام به سربازگیری از بین جمعیت زنان کردند، اما تنها برخی از آن‌ها به زنان اجازه دادند تا نقش کاملی در میدان‌های جنگ داشته باشند که می‌توان از آن جمله به نیوزیلند، کانادا، دانمارک، فنلاند، ایتالیا و تایوان اشاره کرد.

برای مثال در زمان جنگ جهانی دوم، در انگلیس زنان برای کمک به تولید محصولات کشاورزی به خدمت سربازی فراخوانده شدند.

در میانمار نیز تنها زنانی که ازدواج کرده یا طلاق گرفته و صاحب فرزند باشند از رفتن به سربازی معاف می‌شوند.

 

دختران در چه کشور‌هایی به سربازی می‌روند؟
اما در آمریکا وضعیت سربازی زنان به این گونه است که زنان برای خدمت سربازی ثبت‌نام نمی‌شوند، اما می‌توانند به طور داوطلبانه به خدمت برده شوند.

همچنین زنان فنلاندی از سال ۱۹۹۵ میلادی می‌توانستند داوطلبانه به خدمت سربازی بروند و در ۴۵ روز نخست اعزام، به آنان فرصت داده می‌شود تا از ادامه این خدمت انصراف دهند. در صورتی که از مدت ۴۵ روز نخست بگذرد، زنان نیز موظف به رعایت تمامی قوانین هستند و تنها دلایل پزشکی و بارداری آنان را به طور موقت از انجام خدمت معاف می‌سازد.

زنان در یونان به عنوان متخصصان حقوق‌بگیر در ارتش گمارده می‌شوند، اما موظف نیستند همچون مردان به خدمت سربازی بروند.

در مکزیک و سوئیس نیز زنان به طور داوطلبانه می‌توانند به خدمت سربازی بروند.

در بین کشور‌هایی که در آنان، زنان به شیوه‌های مختلف با مقوله خدمت سربازی ارتباط پیدا می‌کنند تنها در رژیم صهیونیستی است که زنان نیز همانند مردان ملزم به خدمت اجباری هستند.

به گزارش دویچه‌وله، این در حالی است که تنها چند روز پیش مقام‌های نروژی اعلام کردند که در نظر دارند خدمت سربازی را برای تمامی شهروندان و بدون در نظر گرفتن جنسیت آنان اجباری کنند و به این ترتیب از سال ۲۰۱۵ میلادی زنان موظف خواهند بود یک سال خدمت وظیفه اجباری را پشت سربگذارند.


هرچند در این طرح قرار نیست زنان به رغم میل باطنی‌شان و به زور به سربازی بروند، اما تلاش شده تا تعادل جنسیتی در این زمینه حفظ شود./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار