کد خبر: ۶۴۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ 08 August 2018

درحالی که تولید پسته در سال جاری ۵ هزار میلیارد تومان خسارت دیده، مسئولان وزارت جهاد می گویند: بازارهای صادراتی کشور در سال ۹۷ حفظ می شود.

به گزارش مهر، پسته یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی ایران محسوب می شود که همواره ارزآوری بالایی برای کشورمان داشته است. ایران و آمریکا دو تولیدکننده برتر این محصول در جهان هستند که همواره بر سر کسب رتبه اول تولید با هم رقابت می کنند.

در سال جاری اما، تولید این محصول در کشور با چالش های جدی مواجه شده و بر اثر گرمازدگی سال گذشته و سرمازدگی فروردین امسال خسارات چشمگیری به باغات این محصول وارد شده و نگرانی هایی را در حوزه تامین محصولات صادراتی بوجود آورده است.

استفاده از ذخایر پسته پارسال برای تامین بازار داخلی و صادرات

در همین زمینه محمود صادقی، مدیرعامل اتحادیه سراسری پسته در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال در تولید پسته با شرایط خاصی مواجه هستیم، افزود: ٨٠ تا ٩٠ درصد تولید این محصول در استان کرمان از بین رفته ضمن اینکه عمده تولید پسته کشور در کرمان است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته ٢٨٠ هزارتن پسته در کشور تولید شده بود، ادامه داد: ١٣٠ هزارتن از این میزان صادر و مقداری نیز مصرف داخل شد، بخشی نیز در انبارها ذخیره شده که از این میزان در سال جاری برای تنظیم بازار داخل و صادرات می توانیم بهره ببریم.

صادقی اضافه کرد: درحال برآورد هستیم تا مشخص شود دقیقا چه میزان پسته از سال گذشته باقی مانده تا با استفاده از آن هم شرایط بازار داخل را کنترل کنیم و هم اجازه ندهیم بازارهای صادراتی از بین برود.

وی با بیان اینکه میزان تولید در سال جاری هنوز قابل پیش بینی نیست، افزود: در شهریورماه این مساله قابل پیش بینی است تا ببینیم چه مقدار از محصول مغز می کند و چه مقدار از آن به سرانجام نمی رسد.

گرمای سال گذشته و سرمازدگی امسال به محصول خسارت زد

صادقی با اشاره به اینکه بهرحال بخش بزرگی از محصول از بین رفته است، گفت: زمستان ٩٦ هوا بیش از حد گرم شد و گرمای زودتر از موعد داشتیم در فروردین ماه نیز با سرمای شدید مواجه بودیم که این نوسانات هوا خسارت شدیدی به محصول وارد کرد.

وی ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزی نیز در حال بررسی هستند تا مشخص شود عوامل دیگری نیز در این زمینه تاثیر داشته است یا خیر؟

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تولید پسته یکسال آور و یکسال ناآور است، افزود: امسال علاوه بر اینکه تغییرات اقلیمی باعث خسارت شده سال ناآور پسته نیز هست.

صادقی درباره صادرات پسته نیز افزود: قراردادهای ما در این زمینه با وقفه مواجه شده چراکه در حال بررسی هستیم ببینیم برای چه میزان صادرات می توانیم متعهد شویم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری پسته ایران تصریح کرد: هم اکنون کمیته بحران در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و کارشناسان در حال بررسی شرایط هستند و پیگیری می کنند بتوانند به هر طریقی به کشاورزان کمک کنند.

صادقی گفت: نتایج این بررسی ها طی چند روز آینده اعلام می شود.

به گفته این مقام مسئول، بین ٤ تا ٥ هزار میلیارد تومان به محصولات پسته خسارت وارد شده که عمده آن نیز در کرمان است.

برگزاری کارگاه های آموزشی برای کشاورزان

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، برگزاری کارگاه های آموزشی و اعلام هشدارهای لازم برای اقدامات مدیریتی از هم اکنون در دستور کار این وزارت خانه قرار گرفته تا این چالش به سال آینده منتقل نشود؛ ضمن اینکه آنها تاکید دارند محصولی که از سال قبل در انبارها ذخیره شده اجازه نمی دهد بازارهای صادراتی در سال ۹۷ به خطر بیفتد.

در همین زمینه مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: براساس آمار گمرک، ما در سال ۹۵، معادل ۱۳۸ هزار تن پسته صادر کردیم، در حالیکه این رقم در سال ۹۶ به ۱۳۰ هزار تن کاهش یافت.

شکرالله حاجی وند ادامه داد: هنوز بسیاری از محصول سال گذشته در انبارها مانده، که دلیل آن نیز مربوط به مباحث بازار است؛ برای اینکه بتوانیم حضورمان را در بازار کنترل کنیم، محصول را یکباره وارد بازار نمی کنیم و ارزان نمی فروشیم، بلکه آن را به موقع وارد بازار می کنیم و با بهترین قیمت می فروشیم.

جایگاه صادراتی ایران حذف خواهد شد؟

این مقام مسئول اضافه کرد: بنابراین همچنان می توانیم جایگاه خود را در زمینه صادرات در سال ۹۷ حفظ کنیم.

وی افزود: متاسفانه باغات ما امسال هم دچار گرمازدگی و هم دچار سرمازدگی شد که متاسفانه عمدتا هم در استان کرمان بود.

حاجی وند اضافه کرد: تولید پسته سال ۹۶ کرمان که حدود ۱۲۰ هزارتن بود، امسال ۲۵ تا ۳۰ هزارتن پیش بینی شده است و ۷۵ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته تولید پسته در کشور حدود ۲۸۰ هزارتن بوده که امسال این عدد حدود ۲۰۰ هزارتن پیش بینی می شود و هم سرمازدگی و هم گرمازدگی، بخش زیادی از محصول ما را دچار آسیب کرده است.

درآمد باغداران کاهش یافته است

حاجی وند افزود: این حادثه درآمد باغدار را دستخوش تغییرات کاهشی کرده است که به کمک نهادهای حمایتی و پشتیبانی همچنان نیاز داریم که بخشی از درآمد باغدار را جبران کنیم. از نظر صندوق، بیمه باغدار بیمه هزینه ای است که باید صندوق بیمه در سال های آتی از این امر عبور و به سمت بیمه درآمدی و تولید برود.

وی همچنین تصریح کرد: امیدواریم همکاران ما در حوزه اداره بحران، بیمه، ادارات و ارگان های حمایتی و پشتیبانی کمک کنند تا بتوانیم بخشی از این خسارت ها را جبران کنیم.

حاجی وند درباره اینکه آیا برای سال آینده نیز نگرانی در این زمینه وجود دارد، گفت: نگران سال آینده نیستیم ضمن اینکه کارگاه های آموزشی و هشدارهای لازم را برای اقدامات مدیریتی از الان شروع کردیم تا آماده باشیم بعنوان مثال هم اکنون در استان قم در حال برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت صحیح باغ پسته و باغداری اصولی برای آن هستیم./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار