کد خبر: ۶۴۱۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ 10 August 2018

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پرداخت هفت هزار میلیارد تومان پاداش بازنشستگی فرهنگیان و پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان به گندمکاران در روز‌های اخیر از جمله نکات درخشان بودجه امسال است.

به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت عصر پنجشنبه در نخستین جلسه ستاد بودجه سال ۹۸ در جمع معاونان سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بودجه سال آینده افزود: سال ۹۸ سال سختی خواهد بود و به همین دلیل باید بودجه‌ای که تنظیم می‌شود دارای پیوست سایه باشد و علاوه بر بودجه‌ای که به طور رسمی تنظیم می‌شود، باید برای بدبینانه‌ترین وضعیت نیز بودجه داشته باشیم.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال ۹۸ سالی نسبتاً استثنائی در تاریخ معاصر ایران حداقل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم خواهد بود، زیرا کشور در یک شرایط نامطمئن تحریمی قرار دارد.
معاون رئیس جمهوری افزود: پیش بینی ما برای امسال صادرات روزانه ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت بود که در چهار ماهه نخست دو میلیون و ۵۷۷ هزار بشکه در روز محقق شد.
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شد نفت را ۵۵ دلار در هر بشکه بفروشیم، اما در عمل ۷۰ دلار و ۳۶ سنت به فروش رساندیم و اگر نرخ ۳۵۰۰ تومانی ارز که در عمل به ۴۲۰۰ تومان رسید را لحاظ کنیم وضعیت خوبی را در چهار ماهه نخست شاهد بودیم.
نوبخت یادآور شد: با توجه به کاهش احتمالی خرید نفت از ایران مطابق پیش بینی‌ها اگر تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد ۴۱ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه خواهیم داشت.

 

وی گفت: اگر میزان فروش نفت به روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد آن گاه ۶۹ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه خواهیم داشت و اگر به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه به وقوع می‌پیوندد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال ۱۰۵ هزار میلیارد تومان وارد خزانه شد که در هم سنجی با پارسال ۵۸ درصد رشد داشت، ۶۷ درصد این ورودی مربوط به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و ۱۲ درصد آن مربوط به درآمد‌ها بود.

 

وی گفت: در خصوص هزینه‌ها نیز شاهد رشد ۱۵ درصدی هزینه‌های جاری و رشد ۲۱۰۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودیم، به طوری که پارسال هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان در چهار ماه برای طرح‌های عمرانی مصوب شد که امسال به ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

 

نوبخت بیان داشت: اگر حتی برای هشت ماه باقیمانده امسال کاهش منابع داشته باشیم، می‌توانیم سال ۹۷ را به نوعی بگذرانیم، اما سال آینده سال سختی خواهد بود.
وی تاکید کرد: به همین دلیل بودجه‌ای که تنظیم می‌شود باید پیوست بودجه سایه داشته باشد، یعنی علاوه بر بودجه رسمی که بر پایه احتمالات متعارف است در کنار آن برای بدبینانه‌ترین وضعیت نیز باید بودجه در سایه داشته باشیم و حتی پیشنهاد می‌کنم چند بودجه طراحی شود و در عین حال که برای بهترین شرایط امید داریم، اما باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: باید کار ناتمام پارسال در زمینه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را به اتمام برسانیم. عدم تحقق این موضوع از هیچ دستگاهی قابل قبول نیست و پذیرفتنی نیست که دستگاهی امسال بودجه غیرعملیاتی به دولت و مجلس بدهد.
نوبخت بیان داشت: خوب است که بودجه سال ۹۸ را با رویکردی از آمایش سرزمینی به انجام برساندیم و انتظار دارم همکاران استان‌ها این ماموریت را به انجام برسانند.

 

وی یادآور شد: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که سرفصل خاص خود را دارد باید در بودجه امسال دیده شود و همچنین در این بودجه باید حداقل تبصره‌ها را داشته باشیم، ضمن اینکه هر یک از همکاران در جایگاه خود باید نظر بدهند و نوآوری‌ها در بودجه احصا شود.
معاون رئیس جمهوری پرداخت هفت هزار میلیارد تومان پاداش بازنشستگی فرهنگیان و پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان به گندمکاران در روز‌های اخیر را از جمله نکات درخشان بودجه امسال برشمرد، اما در عین حال از اینکه مباحثی همچون ارز و نابسامانی‌ها در بازار را وصل به سازمان برنامه و بودجه می‌کنند ابراز نارضایتی کرد.

 وی گفت: ۷۶ هزار پروژه ناتمام در کشور داریم که امسال باید بخشی از آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

نوبخت یادآور شد: با وجود زورگویی‌های خارجی باید بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی در داخل داشته باشیم تا کشور را سرپا نگهداریم و از مقطع حساس کنونی به سلامت عبور کنیم./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار