تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیرداری گفت : با اقدامات به موقع در استانها، آفت جوانه خوار بلوط، کمترین خسارت را به جنگل های رویشگاه زاگرس در ایران وارد کرد.
کد خبر: ۶۴۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ 11 August 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- بهمن افراسیابی افزود: طغیان آفت جوانه خوار بلوط در رویشگاه های جنگلی زاگرس از اسفندماه سال 96 و ابتدای سال 97 آغاز شد.
وی تصریح کرد: در این زمینه سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور برای کنترل و مقابله با این آفت، به موقع وارد عمل شد و نشست های کارشناسی آن را نیز برای اقدام سریع برگزار کرد.
به گفته وی، پس از این اقدامات، کارشناسان برای کنترل این بیماری به سرعت وارد عمل شدند و توانستند از خسارت کلی به رویشگاه بلوط جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه آفت جوانه خوار باعث خشکی بلوط نمی شود، گفت: سطح آفت جوانه خوار بلوط در جنگلهای زاگرس به 241 هزار هکتار رسید.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیرداری گفت : آفت جوانه خوار بلوط دارای یک نسل و 5 سن لاروی است و خسارت آن نیز زمان با خروج لاروها از اواخر اسفندماه شروع می شود و لاروهای سن آخر نیز در اواسط اردیبهشت ماه با لوله کردن انتهای برگ ها در همان محل وارد مرحله شفیرگی می شوند.
وی گفت: این آفت، خسارت بیولوژیکی دارد و مبارزه با آن بصورت بیولوژیکی در منطقه زاگرس نشین انجام می شود.
افراسیابی افزود: به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های زاگرس شده است.
وی تصریح کرد: میزان خسارت این آفت به گونه ای است که باعث بی برگی درختان بلوط می شود و لاروهای این آفت از همان ابتدا و همزمان با رویش جوانه درخت شروع به تغذیه می کند و در مراحل بعد از برگ های رشد یافته، تغذیه می کنند.
افراسیابی در خصوص استفاده از فناوری پهپادها برای جلوگیری از آفت جوانه خوار بلوط نیز گفت: برای استفاده از این تجهیزات، تغییراتی در زمینه میزان حمل مایع از سوی پهپادها با0 6متر مساحت در نظر گرفته شد اما در سطح کلی، استفاده از آن چندان کاربردی نیست.
به گفته وی، یکی از عوامل تشدید آفت و خسارت در جنگل های کشور، خشکسالی است که درخت به دلیل کاهش آب در ریشه، ضعیف می شود و به همین دلیل میزان خسارت و جمعیت آفت های درختان نیز بیشتر می شود.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیرداری به خسارت شمشادهای جنگل هیرکانی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود مقابله گسترده با آفت شب پره شمشادها، این بیماری خساراتی را به درختان جنگلی وارد کرد.
به گفته وی، در مبارزه با این آفت، کارهای بسیار خوبی در کشور انجام شد اما به دلیل پراکنش بالای شمشادها و نوع چرخه زندگی این آفت، مبارزه با این بیماری درختان سخت تر از گذشته شد و همین عامل باعث واردن شدن خسارتها فراوانی به شمشادها شد.
سطح جنگلی زاگرس ایران حدود 6 میلیون هکتار است که عمده پوشش جنگلی این منطقه بلوط ایرانی است.
امسال 15 هزار هکتار از جنگلهای چهارمحال و بختیاری درگیر آفت جوانه خوار بلوط شد، که این استان اقدامات به موقعی برای کنترل این آفت انجام داده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار