در پاسخ به ادعای مدیرکل محتر ممیراث فرهنگی استان ایلام ذکر این توضیح ضروری به نظر می رسد که ثبت مشترک یک اثر به نام دو استان صرفا در خصوص آثار معنوی همچون "نوروز" یا مراسم سنتی مثل چمرو...سنخیت دارد واین موضوع ،آثار طبیعی و تاریخی را شامل نمی شود. اقدام به ثبت مشترک این اثر درست مشابه این است که بعلت یک زلزله امارتی تخریب شود و آوار ناشی از تخریب که در زمین همسایه ریخته می شود ،جزو مایملک همسایه محسوب شود.
کد خبر: ۶۴۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ 12 August 2018

تابناک ایلام ::موضوع مربوط به سالهای گذشته است اما حساسیت آن به حدی بالاست که هر لحظه به آن پرداخته شود تازگی دارد.بحث یک حق است یک حق  عمومی که تبعات آن دامن یک به یک ما ایلامی ها را می گیرد ومنافع حاصل از آن هم برای همه است .

سالها از ثبت زمین لغزش بزرگ سیمره دره شهر به عنوان بزرگترین ژئوپارک جهان می گذرد ،زمین لغزشی که در شهرستان دره شهر قرار دارد اما گویا مدیران میراث فرهنگی لرستان زرنگی به خرج داده وآن را به نام خود ثبت کرده اند.

حساسیت ودرجه اهمیت بالای این اتفاق باعث شد تا این زخم دوباره  سرباز کند  و رسانه های استان پیگیر چرایی سهل انگاری و غفلت مدیران میراث فرهنگی استان بخاطر ثبت این پدیده ارزشمند طبیعی به نام استان دیگری شوند. تابناک ایلام هم روز گذشته با مطلبی تحت عنوان "ژیوپارک بزرگ سیمره دره شهر به نام پلدختر لرستان ثبت ملی شد"به این موضوع مهم وحساس پرداخت.

اما همچون روال معمولی که بر دستگاههای اجرایی استان در خصوص صدور تکذیبیه ویا جوابیه ای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ها مترتب است ،میراث فرهنگی استان در جوابیه ای ضمن تکذیب تلویحی این خبر،با ارایه توضیحاتی و همچنین ارسال تصویر دونامه ،چنین ادعا نموده که این زمین لغزش در بین دواستان قرار گرفته ودر سال 93وتحت یک شماره به نام هر دو استان ثبت ملی شده است.

در پاسخ به ادعای مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان ایلام، ذکر این توضیح ضروری به نظر می رسد که ثبت مشترک یک اثر به نام دو استان صرفا در خصوص آثار معنوی همچون "نوروز" یا مراسم سنتی مثل چمرو...سنخیت دارد واین موضوع ،آثار طبیعی و تاریخی را شامل نمی شود. اقدام به ثبت مشترک این اثر درست مشابه این است که بعلت  یک زلزله امارتی تخریب شود و آوار ناشی از تخریب که در زمین همسایه ریخته می شود ،جزو مایملک همسایه محسوب شود.

هر چند مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در این جوابیه مدعی ثبت اثر به نام هر دواستان شده است ،اما  مصاحبه های صورت گرفته توسط مسئولین میراث فرهنگی استان لرستان  در رسانه ها در همان سال و سالهای بعد از آن، موید حقیقت ثبت این اثر طبیعی بی نظیر به نام پلدختر استان لرستان است. اقداماتی که در پشت بند آن می توان افتتاح دفتر ژئو پارک سیمره در شهر ستان پلدختر وسلسه تلاشهای بعدی ادراه کل میراث فرهنگی لرستان  در راستای تشکیل پایگاه جهانی ،مقدمه سازی برای حضور گردشگران غیرایرانی وهمچنین دریافت اعتبار و بودجه از نهادهای بین المللی را مشاهده نمود.

اگر روند ثبت همانگونه باشد که مدیران میراث فرهنگی استان ادعا نموده اند ،پس معنای این مصاحبه مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان در مصاحبه با خبرگزاری مهر در چهارم دی ماه سال 95 بجز بیرون زدن دم خروس مدیران ایلامی چه تعبیر دیگری می تواند داشته باشد؟! " مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان از ثبت زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی کشور خبر داد"

این اداره کل اقدام به تهیه پرونده این اثر برای معرفی به عنوان یک «ژئو پارک» در فهرست جهانی یونسکو خواهد کرد .وی اظهار داشت: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده ۲ قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۲ ، آیین نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت وزیران به شماره ۲۶۹۷۵/ت / ۳۲۹۱۵ مورخه ۴ مرداد ماه ۱۳۸۴، اثر طبیعی زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی به ثبت رسانید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان همچنین اعلام کرد: در گام بعدی، این اداره کل اقدام به ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی کشور و همچنین تهیه پرونده آن جهت معرفی به عنوان یک «ژئو پارک» در فهرست جهانی یونسکو خواهد کرد"

اگر فرض را بر صحت  این ادعا  بنهیم که این اثر به نام دو استان ثبت شده باشد ،آیا صرف ثبت بدون منفعت دردی برای استان دوا خواهد کرد؟ آیا شما هم مانند همکاران لرستانی گامی در جهت ثبت جهانی ومعرفی آن برداشته اید؟ دفتر ژئو پارک سیمره در ایلام کجاست ؟ این کار شما اگر هم درست باشد مصداق سفره های نفتی مشترکی است که همسایگان با ذکاوت آن را خالی نموده وبرای ما فقط مشترک بودن باقی مانده است!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار