کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت:بر اساس پیمایش بررسی عوامل خطر غیرواگیر، 55 درصد زنان و 45 درصد مردان این استان به چربی خون و کلسترول بالا مبتلا هستند.
کد خبر: ۶۴۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ 12 August 2018

به گزاش تابناک ایلام ؛ دکتر اسد احسان زاده اظهار : کلسترول نرمال کمتر از 170 میلی گرم بر دسی لیتر است، یادآور شد: چربی بالای خون یکی از عوامل خطرزا برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی است.

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت: کلسترول خون به 2 دسته ال دی ال یا کلسترول بد و اچ دی ال یا کلسترول خوب تقسیم می شود که نوع بد آن باعث رسوب چربی در رگ های خونی و مسدود شدن آنها می انجامد و برعکس نوع خوب آن اثر محافظتی بر قلب دارد و از رسوب چربی در عروق جلوگیری می کند.

دکتر احسان زاده اضافه کرد: هر قدر میزان کلسترول بد خون بالا باشد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و وقوع سکته قلبی به شدت افزایش می یابد اما کلسترول خوب برعکس کلسترول بد عمل می کند و هر چه میزان آن کمتر باشد احتمال ابتلا به سکته قلبی افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: کلسترول بالای خون به خودی خود علامتی ندارد و حتی اگر میزان آن در خون بسیار بالا باشد علائم خاصی ندارد به همین دلیل تمامی افراد باید به صورت منظم میزان چربی خون خود را مورد سنجش قرار دهند.

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام اظهار داشت: کشیدن سیگار، فشار خون بالا، پایین بودن میزان کلسترول خوب(کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر)، سابقه فامیلی در ابتلای زودرس به سکته های قلبی(پدر یا برادر در سنین کمتر از 55 سالگی و خواهر یا مادر در سنین کمتر از 65 سالگی دچار سکته قلبی شده باشند) و سن برای زنان 55 سال و مردان 45 سال از عوامل خطرزای ابتلا به سکته های قلبی و افزایش کلسترول بد خون می شود.

احسان زاده گفت: افراد با رعایت رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف چربی های ترانس مانند روغن جامد که در بیشتر رستوران ها و فست فودها و در محصولات لبنی، گوشت قرمز، چیپس و کیک ها استفاده می شود، می توانند کلسترول بد خود را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: چربی های غیر اشباع نیز که در روغن های مایع، روغن ماهی و روغن زیتون وجود دارد در صورتی که به میزان متوسط استفاده و جایگزین روغن های ترانس شوند، سبب کاهش کلسترول خون می شوند.

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت: مصرف ماهی به صورت کباب شده یا بخارپز نقش مهمی در حفظ و بهبود سلامت قلب و عروق دارد اما سرخ کردن آن در حرارت بالا این خاصیت را ندارد.

احسان زاده افزود: مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مانند سبزی ها، میوه ها و حبوبات، روغن زیتون، دانه ها و مغرها، پروتئین سویا و نان های سبوس دار به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می کند.

وی با بیان اینکه بدن نیازمند میزان متعادلی از چربی برای انجام فعالیت است، یادآور شد: بهترین روغن برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی، روغن مایع کانولا برای پخت غذا و روغن زیتون برای سالاد است اما از این روغن ها نیز باید به میزان متعادلی مصرف شود.

وی محدود کردن مصرف روغن های جامد، استفاده از لبنیات کم چرب، پرهیز از خوردن سوسیس و کالباس، شیرینی های پر خامه، سس ها، آبگوشن پر چرب، کره حیوانی، مارگارین و غذاهای سرخ کرده، محدود کردن مصرف مغز گوسفند، جگر مرغ، کلیه، قلب و امعا و احشای گوسفند و محدود کردن مصرف تخم مرغ به 2 عدد در هفته و همچنین مصرف ماهی را از راهکارهای کاهش چربی و کلسترول بد خون عنوان کرد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار