حاشیه نگاری تابناک ایلام از نشست شورای اداری استان با حضور عادل آذر:
شرکت در نشست شورای اداری استان ایلام با موضوع نظارت ،یکی از برنامه های سفر رییس دیوان محاسبات به استان ایلام بود که صبح امروز با حضور اعضای شورای اداری در محل سالن جلسات استانداری ایلام برگزار شد. جلسه امروز شورای اداری متفاوت تر از جلسات پیشین بود ،چرا که دراین نشست نکاتی از سوی برخی از اعضا ورییس دیوان محاسبات مطرح شد که هم تازگی داشت وهم برای رسانه ها از ارزش خبری برخوردار بودند.
کد خبر: ۶۴۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 13 August 2018

تابناک ایلام ::این روزها استان ایلام میزبان رییس دیوان محاسبات کشور است .عادل آذر در راستای انجام وظایف نظارتی خود، ایلام را آخرین مقصد نظارتی خودانتخاب کرده تا به زعم او ،وابستگی اش به این استان برایش حاشیه ساز نشود.

آن طور که رییس دیوان محاسبات کشور در گفتگو با تلویزیون محلی ایلام اعلام کرد ؛هدفش از سفر به استان ایلام ،بررسی چالش های نظارتی در استان حول محور بودجه سال 96و97است. چالش هایی که به گفته آذر در صورت عدم اصلاح آن ،ممکن است برای مدیران دستگاههای اجرایی استان دردسر ساز شوند.

شرکت در نشست شورای اداری استان ایلام با موضوع نظارت ،یکی از برنامه های سفر رییس دیوان محاسبات به استان ایلام بود که صبح امروز با حضور اعضای شورای اداری در محل سالن جلسات استانداری ایلام برگزار شد. جلسه امروز شورای اداری متفاوت تر از جلسات پیشین بود ،چرا که دراین نشست نکاتی از سوی برخی از اعضا ورییس دیوان محاسبات مطرح شد که هم تازگی داشت وهم برای رسانه ها  از ارزش خبری برخوردار بودند.

واینک خلاصه ای از آنچه که در نشست شورای اداری استان با حضور عادل آذر گذشت وحاشیه نگاری تابناک از نشست اداری امروز :

*شادمهر کاظم زاده نماینده حوزه جنوبی استان با تحلیل وضعیت اقتصاد کشور اینچنین گفت :تا دشمن از بیرون حرفی می زند تلاطم آن را باید در استخر اقتصاد کشور مشاهده کرد.بیش از هر دوره ای حس ناامنی در مردم احساس می شود.لپ کلام کاظم زاده این بود که وضعیت نابسامان حاکم بر اقتصاد کشور ریشه در بیرون داشته واز تحریم های دشمن نشات می گیرند.

*نوبت که به سلام امینی رسید ،مثل همیشه با طنز شروع کرد ،وقتی که دبیر جلسه وقت پنج دقیقه ای را برای امینی تعیین کرد وی گفت :"هیچوقت برای روحانی ومعلم تعیین وقت نکنید"

*هرچند که اختلاف نظر وتفاوت تحلیل ها امری طبیعی است ،اما گویا تحلیل امینی از اوضاع اقتصادی کشور درست در نقطه مخالف تحلیل کاظم زاده قرار داشت . چون سلام امینی معتقد بود که ریشه مشکلات اقتصادی در درون کشور قرار دارد وآمریکا واسراییل هیچ غلطی نمی توانند بکنند.البته این تفاوت تحلیل ها ممکن است طبیعی باشد، اما اینکه شاید ریشه بسیاری از مشکلات کشور همین ضعف در ریشه یابی مشکلات باشد سخن به گزاف نگفته ایم ! زیرا معتقدیم تا ریشه مشکلات درست پیدا نشود راهکارها هم کاری از پیش نخواهد برد.درست مثل این می ماند یک پزشک برای یک درد مزمن، دوای بی ربطی  راتجویز کرده باشد ! حال تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل !!

*البته اشاره سلام امینی به واقعیت تورم بالای 50درصدی کشور که دم خروس آمارهای بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم و همچنین تحقق 20 تا 30 درصدی برنامه های توسعه ای استان از بخشهای جالب سخنان امینی بود که می تواند مبنای خوبی برای تحلیل وتفسیرهای خبری قرار گیرد.

*استاندار ایلام هم به تشریح اقدامات دوران چندماهه  خدمت خود درایلام پرداخت .از جذب اعتبارات برای استان تا تخصیص اعتبار ویژه به طرح های نفت وگاز .همچنین گریزی هم داشت به اقدامات روزهای اول حضورشان درایلام وحذف برنامه دیدار مدیران دستگاهها با وی .

*استاندار ایلام از وضعیت بازارچه های چیلات وچنگوله گفت ،از مشاورین جوان و افزایش تعداد جلسات اقتصاد مقاومتی که این روزها از آن بعنوان یک افتخار یاد می شود.

*البته سلیمانی دشتکی این بار هم در مقابل یک مسئول نظارتی کشور باز موضوع تخلف واختلاس را پیش کشید به این معنا که جابجایی اعتبار برای انجام یک کار توسط مدیر یک دستگاه ممکن است تخلف ادرای محسوب شود اما اختلاس نیست.ایشان نشان داد که قرص ومحکم پشت مدیران دستگاهها قرار گرفته و عزم خود را جزم نموده تا به آنان جرات وجسارت در مدیریت را بیاموزد.

*آخرین سخنران نشست میهمان برنامه بود . عادل آذر چون می خواست پاسخ تمامی موراد مطرح شده را بدهد زمان 45دقیقه ای از دبیر جلسه را خواستار شد.

*عادل آذر به نکته امیدوارکننده ای اشاره کرد .آن نکته این بود: براساس ارزیابی های صورت گرفته استاند ایلام یکی از پاک ترین استانهای کشور از حیث سلامت مالی است .

*آذر بعنوان رییس بزرگترین دستگاه نظارت مالی کشور بر سخن استاندار ایلام یعنی تفاوت بین جابجایی و اختلاس صحه گذاشت . رییس دیوان محاسبات کشور معتقد است که بود جه ریزی کشور باید براساس عملکردی باشد به این معنا که مدیر دستگاه بتواند براساس عمکلرد جوابگوی بودجه هزینه شده باشد . یعنی حسابرسی عملیاتی در کشور اجرایی شود ،این یعنی که دست مدیر برای جابجایی اعتبار وهزینه کرد آن در بخش دیگر باز گذاشته شود.

*عادل آذر معتقد بود که نیروی انسانی ،اصل سرمایه بیت المال محسوب می شوند بنابراین درکنار صیانت از کالاهای سرمایه ای باید از نیروی انسانی بعنوان سرمایه مهم بیت المال صیانت شود . آموزش مدیران و آگاهی بخشی آنان نسبت به قوانین وحقوق مالیه یکی از راههای صیانت از نیروی انسانی است.

*رییس دیوان محاسبات گفت که ارزیابی ما از رتبه بندی اقتصاد مقاومتی دراستان ایلام باکمی حیا ! در حد متوسط است . البته حیای او از ایلامی بودنش نشات گرفت .البته گویا ایشان فراموش کرد که در ارزیابی صورت گرفته رتبه آخرین استانها به جایگاه متوسط رسیده که این موضوع از سوی استاندار ایلام به وی اعلام شد.

*آذر با اشاره به تخلفات صورت گرفته در برخی استانها گفت : کارمند یکی از دستگاههای اجرایی در یکی از استانها بیش از 700 قطعه زمین دولتی را به نام خود ثبت کرده است !! عجب کارمند با انگیزه ای !

*عادل آذر مهمترین ورایج ترین تخلفات مالی دراستان را اینگونه برشمرد: زمین خواری ،احداث خانه باغ های در حاشیه شهر ،حاشیه نشینی .البته آذر خطاب به فرمانداران گفت؛ مراقب باشید هزینه کرد اعتبارات دهیاری ها کار دستتان ندهد!!چون اعتبارات صرف عمران روستاها نمی شود ،اما گفت که کجا هزینه می شوند!

*رییس دیوان محاسبات یکی دیگر زا تخلفات رایج در دستگاهها اجرایی استان ،صدور احکام خلع ید از املاک دستگاههای اجرایی به نفع افراد حقیقی عنوان کرد. وی گفت ؛اغماض مدیر یا نماینده حقوقی ودفاع ضعیف آنها منجر به صدور این احکام و تضییع حقوق دستگاهها شده است.

*درآخر نشست نیز فرصتی شد تاخبرنگاران سوالاتی را از آذر داشته باشند. عجیب ترین پاسخ وی به سوال مشترک  خبرنگار تابناک و ایلام بیدار درخصوص وضعیت حقوق های نجومی این بود: این موضوع پایان یافته و در سکوت خبری قرار دارد!!یعنی اینکه فراموش شده وخبرنگاران دنبال چی هستند!؟ البته آذر نگفتند اگر واقعا موضوعی در سکوت خبری قرار داشت ولو اینکه تضییع حقوق بیت المال و فساد اقتصاد باشد باید دنبال نشود؟! پس سرنوشت حقوق عامه چی می شود؟

*یک تناقض هم در سخنان آذر وجود داشت که لازم به آن پرداخته شود .درحالیکه آذر زمین خواری ودست یازی به املاک را جزو تخلفات مهم استان قلمداد نمود ودراین خصوص به مدیران هشدار داد،اما در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک در خصوص وضعیت رسیدگی به پرونده املاک نجومی پایتخت  گفت: این موضوع به شهرداری مرتبط است وبه ما مربوط نمی شود!!

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار