نانوایان نیز مانند دیگر اقشار جامعه امروز با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند که تمامی آنها به مسئله ارتقای معیشت‌شان بازمی‌گردد و به‌دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و اتحادیه میزانی از مشکلات خود را کمتر کنند و سطح معاش خود را مقداری افزایش دهند.
کد خبر: ۶۵۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 02 September 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در چند سال گذشته قیمت کالاها و خدمات مختلف در کشور بالا رفته، اما قیمت نان در 4 سال گذشته تغییری نداشته این امر در کنار هزینه‌های بالای تولید در این بخش سبب برخی از گلایه‌ها از سوی نانوایان شده است. آنان معتقدند که هزینه‌های نانوایی با درآمدشان مطابقت ندارد.

‌امین بدیع فرجام از نانوایان با سابقه شیراز است که در یکی از محلات مرکزی شهر نانوایی دارد. وی که نانوایی را شغل آبا و اجدادی خود معرفی می‌کند معتقد است که عدم افزایش نرخ نان در 4 سال گذشته مشکلاتی را برای نانوایان به وجود آورده است.

به گفته این نانوای شیرازی حامل‌های انرژی، متعلقات مربوط به پخت نان از جمله آرد و نمک، بیمه کارگران و غیره در طول سال‌های اخیر گران شده اما قیمت نان ثابت مانده و این سبب شده که از رسته شغلی خود که لواش‌پز بوده به سمت سنگک برویم.

بدیع فرجام در صحبت‌هایش به تورمی که به صورت روزانه و ماهیانه افزایش پیدا می‌کند، اشاره دارد و می‌گوید: همه چیز گران شده اما ثابت ماندن نرخ نان سبب شده که نانوایان روز به روز از لحاظ اجتماعی جایگاه ضعیف‌تری پیدا کنند.

علی آزاد نیز کارگر یکی از نانوایی‌های شمال شهر شیراز است، وی نیز از قیمت ثابت نان گلایه دارد و معتقد است این موضوع سبب شده که کارفرما نتواند حقوق کارگر را افزایش دهد. موضوعی که در این شرایط اقتصادی زندگی را بر کارگران نانوایی‌ها سخت کرده است.

 

علی محمدی نیز کارگر یکی دیگر از نانوایی‌های شیراز است. وی می‌گوید: 25 سال است که در این شغل هستم و عدم افزایش قیمت نان در 4- 5 سال اخیر سبب شده که حقوق کارگران نیز افزایش نداشته باشد و معمولا کارگران با کارفرما با صلح و سازش کنار می‌آیند اما با گرانی‌های اخیر حقوق کارگران کفاف نمی‌دهد.

‌رضا منتظری، دیگر نانوای شیرازی است که در یکی از محلات جنوبی این شهر مشغول به کار است. وی علاوه بر بحث قیمت ثابت نان به موضوع دیگری اشاره می‌کند. وی معتقد است که در یک سال اخیر امتیاز راه‌اندازی نانوایی به سهولت در اختیار همه قرار گرفته و سبب شده که تعداد زیادی از افراد وارد این شغل شوند.

به گفته این نانوای باسابقه این موضوع سبب شده که فروش دیگر نانوایی‌ها و به تبع آن درآمد نانوایی‌ها نیز کم شود که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد جامعه این موضوع زندگی نانوایان را با مشکل مواجه کرده است.

علیرضا سخنوریان، رئیس اتحادیه نانوایان استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به فعالیت 3400 واحد نانوایی در سطح استان فارس و 1050 واحد در شهرستان شیراز با نانوایان همراه است و اعتقاد دارد که عدم افزایش قیمت نان در چند سال گذشته سبب شده که این شغل مقرون به صرفه نباشد و برخی را به آستانه ورشکستگی بکشاند.

به گفته وی این موضوع سبب شده که در برخی از موارد نان مصرفی مردم به لحاظ کمی و کیفی دچار مشکل شود. به تازگی یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی از بررسی 2 برنامه برای حل مشکل نانوایان سخن گفته است اما سخنوریان می‌گوید: در قیمت تمام شده یک نان نزدیک به 11 آیتم وجود دارد و برای حل مشکل باید در همه این آیتم‌ها تجدیدنظر شود در حالی که به نظر می‌رسد تنها راه خروج این بحران، افزایش قیمت نان باشد.

رئیس اتحادیه نانوایان استان فارس درباره افزایش واگذاری امتیاز نانوایی در یک سال اخیر نیز حق را به اعضای اتحادیه و نانوایی‌ها می‌دهد با این حال می‌گوید که این موضوع از اختیار اتحادیه خارج است چراکه اتحادیه تنها ضوابط و قانون را اجرا می‌کند اما مجوزها از سوی سازمان صنعت و معدن صادر می‌شود.

وی از بررسی این موضوع در هفته آینده خبر می‌دهد تا این عدم محدودیت برای گرفتن امتیاز راه‌اندازی نانوایی اصلاح شود چراکه به گفته سخنوریان این خواست به حق نانوایان است " الان که دولت نرخ نمی‌دهد حداقل واحد دیگری اضافه نشود و درآمدها کاهش پیدا نکند".

نان قوت لایموت مردم است، اگر قیمت نان به خواست نانوایی‌ها افزایش یابد با توجه به شرایط کنونی ممکن است فشاری مضاعف بر اقشار ضعیف جامعه وارد شود از دیگر سو نانوایی‌ها نیز با این روند به ورشکستگی نزدیک می‌شوند. به نظر می‌رسد دولت باید در این زمینه شرایط دیگری برای رهایی از این مشکل ایجاد کند و تدبیری دیگر بیندیشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار