هرچند در طول سالهای اخیر مدیران استان با این موضوع کج دار ومریز!برخورد کرده اند ،اما دستور مهم استاندار ایلام مبنی برممنوعیت ایجاد موکب توسط دستگاههای دولتی را می توان گام موثری در زمینه اقتصادی سازی اربعین قلمداد کرد.
کد خبر: ۶۵۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴ 02 September 2018

تابناک ایلام علی اصغراسدی::یکی از مهمترین دغدغه های مدیران کشور وبه تبع آن استانها ،ایجاد فضای کسب وکار ویا فرصت سازی در جامعه در راستای افزایش اشتغال و درآمد زایی است .اهدافی که بصورت مستقیم می توانند در رشد اقتصادی کشور و نهایتا به اجرای عدالت ،رفع تبعیض وبهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور منجر شود.

در کشور ما فرصتهای زیادی در حوزه های مختلف وجود دارد،برخی از این فرصت در گیر ودار بروکراسی های اداری سوخته اند وبرخی از آنها نیز قربانی نگاههای غلط ومتعصبانه شده اند.کشور ما سرشار از فرصتهایی بسیارارزشمند اقتصادی خصوصا در حوزه توریست زیارتی و سیاحتی و حتی دفاع مقدس است .

در سویی نوع نگاه متعصبانه منبعث از برخی تعبیر وتفسیرها از مقوله دین ومذهب ،ارتباط مستقیم وبلاواسطه آن با فرصت مهمی همچون توریست مذهبی  و ترس مدیران وتصمیم گیران از عواقب ناشی از ورود به مقوله تغییر نسبی نگاهها به این مهم ،این فرصت را به گوشه رینگ رانده واز سویی دیگر نگاه سنتی و متعصبانه با منشاء فرهنگی ،یک به یک فرصتهای گردشگری سیاحتی را از کف خارج و در پاره ای موارد به تهدید تبدیل کرده است.

به هرحال همه براین موضوع اتفاق نظر داریم که دگرگونی های سیاسی در نظام حکومتی کشور همسایه ما یعنی عراق ،سالهاست فرصت های اقتصادی ارزشمندی را پیش روی ما ایرانیان خصوصا مردم استان ایلام با بیش 430کیلومتر مرز مشترک با این کشور قرار داده است.فرصتهایی که در راس آن کنگره بزرگ اربعین قرار دارد.

در حالیکه این سالها استان ایلام به عنوان کریدور اصلی تردد زائرین شرکت کننده در گردهمایی بزرگ جهان اسلام مبدل شده است ؛علیرغم تصمیم گیری های بزرگ در زمینه استفاده مطلوب از این فرصت بزرگ وبی نظیر، اما آنچنان باید وشاید این فرصت نتوانسته است در خدمت رشداقتصادی مردم استان قرار گیرد .فرصتی که بی شک اگر دراختیار استانهایی نظیر مشهد و قم قرار می گرفت،درهمان سالهای ابتدایی آثار آن بر سفره مردمانش ملموس بود.

به نظر نگارنده یکی از مهمترین موانع قرار گرفته در مسیر اقتصادی سازی کنگره بزرگ اربعین در استان ایلام ،نگاه غالب واما متفاوت مردم استان و خاصه مسئولین استان به مقوله توریست مذهبی است .درحالیکه در کنار نگاه صرف مذهبی ،نگاه اقتصادی و منافع مردم نیز گنجانده می شد ،شاید برای مردم استان وضعیت به گونه ای دیگر رقم می خورد.

نکته جالبتر اینکه در طول سالیان اخیر ، دستگاههای اجرایی وحاکمیتی موجود دراستان به جای تلاش برای تغییرنوع نگاه مردم ،(البته درکنار تقویت  نگاه فرهنگی ومعرفتی به مقوله اربعین وتلاش برای تثبیت عمق استراتژیک نظام ونمایش کنگره عظیم اربعین )خود به موانعی برای ارتزاق مردم واقع در مسیر تردد زائرین از طریق ایجاد ایستگاههای صلواتی وبه تعبیری موکب ها و هزینه بخشی از اعتبارات دولتی بعنوان حق مردم استان تبدیل شده اند.

دستگاههای اجرایی به جای ایجاد موکب های پر تعداد و هزینه کرد بخشی از اعتبارات استان در این راه ،باید زمینه اقتصادی سازی این فرصت برای مردم استان را فراهم آورند ،بی شک اگر زائری از موکب های پرتعداد اداری موجود درمسیرها آب مجانی ننوشد ،مجبور است برای تامین آن به مغازه داران موجود در مسیر متوسل شود. هرچند در طول سالهای اخیر مدیران استان با این موضوع کج دار ومریز!برخورد کرده اند ،اما دستور مهم استاندار ایلام مبنی برممنوعیت ایجاد موکب توسط دستگاههای دولتی را می توان گام موثری در زمینه اقتصادی سازی اربعین قلمداد کرد.

قاسم سلیمانی دشتکی در نشست ستاد اربعین استان ایلام از برخورد با دستگاه های اجرایی که با ایجاد موکب مانع از فعالیت بازاریان در شهرهای ایلام و مهران شوند خبر داد و افزود: دستگاه های اجرایی استان تمام هزینه ها را در راستای ایجاد زیرساخت ها متمرکز کنند تا به مرور شاهد اقتصادی شدن این مقوله برای مردم استان باشیم و فواید اقتصادی آن به مردم و بازاریان برسد.
وی، خواستار هزینه کردن اعتبارات دولتی در زمینه ایجاد ریزساخت های لازم در مسیر تردد زادران شد و تاکید کرد: استانداری ایلام آمادگی دارد تا کمک های لازم را در زمینه ایجاد زیرساخت ها ارائه دهد.

در عمق نگاه استاندار ایلام به مقوله اربعین می توان رگه های ارزشمندی از استفاده مطلوب از این فرصت مهم در راستای رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب وکار دراستان یافت . نگاهی که درصورت تعمیق وتعمیم آن به سایر بسترهای فراهم شده موجود دراستان وکشور، می توان در میان مدت آثار آن را بر روی سفره های کوچک  مردم استان احساس نمود.

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
سلام یه نکته قابل توجه نویسنده محترم...
به عرض برسانم که بنده یکس از خادنین موکب ها هستم و در خصوص عدم برقراری موکب جهت اینکه زائرها وقتی موکب نباشه از مردم خرید بیشتری انجام میدن فرضیه غلطی است چون موکب ها با جمع آوری نذورات مردمی و حتی خود زائرها که واقعا آنجه من بارها دیدم کمک های مالی بسیار خوب بعضی زائرها پس از جمع آوری از خود مردم ایلام خرید انجام داده و در اختیار زائرها قرار میدن...
اتفاقا اگه زائر بداند که در ایلام از اون پذیرایی بعنل نمی آید و با علم به اینکه به علت ازدحام جمعیت مواد غذایی در ایلام به سختی گیر خواهد آمد قبل از وردو به ایلام نسبت به خرید مایحتاج خود اقدام میکنند...
به نظر بنده وجود نوکب ها نه تنها به مردم و بازاریان کمک میکند میتواند وجه مهمان نوازی نردم ایلام را بیشتر تقویت کند.
امیدی
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
دوسال پیش در خصوص عدم پذیرایی از زایرین در داخل شهر مهران با إقای ولدبیگی امام چمعه محترم مهران صحبت کردم ایشان هم در خطبه نماز چمعه پیگیرهای کردند هرچند موکب های داخل شهر اکتر جمع اوری شدند ولی واقعاتاثیری به حال کسب وکار بازاریان مهران نداشت در دوسال
گذشته کسبه و دست فروشان از شهر مختلف می آیند و کاسبی خوبی هم دارند ولی نه مهرانی و نه ایلامی رغبتی نشان نداده اند. اگر نگاه به تردد زوار کنید در طی سه تا چهار روزبصو ت شبانه روزی زوار در تردد هستند نه توانی برای پذیرایی از آنها هست و نه امکانات مطلوب... اگر این موضوع ساماندهی شود و برنامه ریزی همه جانبه ای شود شاید بتوان وضعیت را نسبتا بهبود بخشید ولی این گونه عمل کردن بعید است راه بجایی ببرد. استطاعت و توان مردمی ایلام جوایگو نیست و بازهم فردا ناسپاسی ها به مردم مهران و ایلام بر می گردد. امیدی. ایستگاه صلواتی ولایت. خادمین اربعین حسبنی در شهر مهران
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
در مرزهای چذابه و شلمچه خدمت گذار هستیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار