نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی از تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان خبر داد و گفت: با ایجاد این منطقه، غرب استان اصفهان تحرک و رونق اقتصادی را شاهد می‌شود.
کد خبر: ۶۵۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ 05 September 2018

به گزارش تابناک : اکبر ترکی با اشاره به تصویب لایحه یک فوریتی انتخاب فریدن به عنوان منطقه ویژه اقتصادی، اظهار داشت: براساس لایحه یک فوریتی دولت به مجلس، ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شد که با توجه به شرایط 4 شهرستان غرب استان اصفهان، زیرساخت‌های مناسب، منابع اقتصادی و فاصله از مرکز استان، همچنین با توجه به مباحثی مانند بیکاری و مشکلات معیشتی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در غرب استان به مرکزیت فریدن را پیشنهاد دادیم.

وی افزود: این پیشنهاد به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شد و در نهایت با تصویب کمیسیون، این موضوع در صحن علنی مجلس آمده و با تلاش بسیار و همراهی نمایندگان، انتخاب فریدن به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب رسید.

نماینده فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی، گفت: این مناطق به یک محدوده جغرافیایی مشخص محدود می‌شوند که قوانین تجاری حاکم بر این مناطق با دیگر مناطق کشور مقداری متفاوت بوده و محدودیت‌های کمتری دارد.  

وی در بیان هدف تشکیل این مناطق، خاطرنشان کرد: پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، برقراری ارتباط تجاری بین المللی، تحرک اقتصاد منطقه‌ای، تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ترانزیت کالا و.. از جمله این اهداف است.

ترکی با تأکید بر جذب سرمایه‌گذاران به عنوان اصلی‌ترین ماموریت این مناطق، افزود: معافیت از عوارض معمول داخل، صدور مجوز فعالیت‌های اقتصادی در منطقه، مستثنی بودن مبادلات بازرگانی با خارج از کشور از مقررات صادرات و واردات، محاسبه ارزش افزوده کالاهای تولیدشده در منطقه برای ورود به سایر نقاط کشور از جمله مزایای فعالیت در این مناطق است.

وی ادامه داد: مناطق ویژه اقتصادی در نگاه نخست اهداف منطقه‌ای را مدنظر دارند اما در نگاه وسیع‌تر به منزله مسیری هستند که کشور را در راستای توسعه کلان اقتصادی سوق می‌دهند.

نماینده فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی شرایط رقابت برای رشد و توسعه صنایع داخلی و افزایش کیفیت کالا و توسعه بازارهای رقابتی حاصل می‌شود.

وی بیان کرد: ایجاد این مناطق اشتغال زایی، افزایش نیروی انسانی متخصص، تنظیم بازار کار و ارائه خدمات عمومی را تسریع می‌کند، همچنین در راستای حل معضل بیکاری در کشور، با ایجاد اشتغال پایدار اقدامات لازم صورت گرفته و زمینه شکوفایی اقتصادی را فراهم می‌کند.

ترکی با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی از قابلیت‌های توسعه صنعتی، انرژی، گردشگری، تجاری و .. برخوردار می‌شوند، گفت: 4 شهرستان غرب استان اصفهان قطب گردشگری، دامداری و کشاورزی هستند و محصولاتی که از طریق دامپروری حاصل می‌شود به وسیله صنایع تبدیلی بسته بنده و مبادله خواهد شد.

وی ادامه داد: بر این اساس در منطقه ویژه اقتصادی که به مرکزیت فریدن ایجاد می‌شود، در پرداخت بسیاری از عوارض معمول در کشور معافیت وجود دارد، صدور مجوز برای اقدامات اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و خدماتی مطابق سیاست دولت در چارچوب طرح جامع و کالبدی مصوب هر منطقه است.

نماینده فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین صدور و ورود کالا و مبادلات بازرگانی با خارج و سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری پس از اینکه در گمرگ ثبت می‌شود از حقوق گمرگی سود بازرگانی و معاف هستند و مشمول محدودیت و ممنوعیت مقررات صادرات و واردات (به استثنای محدودیت‌های قانونی و شرعی) نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه امیدواریم با فعالیت در این قسمت، رونق اقتصادی خوبی را در غرب استان شاهد باشیم، گفت: در ابتدای کار نیازمند هماهنگی با فرمانداران 4 شهرستان و شورای برنامه ریزی استان هستیم، پیگیری لازم وجود دارد و همچنین آمادگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را نیز شاهد هستیم تا هرچه زودتر این منطقه آماده ارائه خدمات شود.

ترکی بیان کرد: زیرساخت‌ها برای این امر آماده است و مناطق مختلفی را در شهرستان داریم، حتی شهرک صنعتی فریدن و یا زمین‌های منابع طبیعی جانمایی و دنبال می‌شود که منطقه ویژه اقتصادی خوبی ایجاد شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار