کد خبر: ۶۵۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 06 September 2018

تابناک ایلام مدیرمسئول ::روز گذشته خبر خودکشی دو شهروند سرابله ای در شهرستان چرداول فضای عمومی استان را تحت تاثیر خود قرارداد.ماجرا از این قرار بود که زن وشوهر ساکن شهر سرابله بدلیل پاره ای مشکلات ومشاجرات ،یکی پس از دیگری به حیات خود خاتمه بخشیدند.

درجه بالای اهمیت این موضوع،تلخی وتاثیرات روانی واجتماعی آن به حدی بود که بخش اعظمی از خبرها ،تحلیل وتفسیرهای مجازی و رسانه ای استان را به خود اختصاص داد. هرچند درشرایط فعلی حاکم برجامعه ،بیان این اتفاقات ناگوار ،دامن زدن وعامل سازی خیالی برای آن ،می تواند تشدید کننده وضعیت ناسامان روانی جامعه وکمک به اهداف جنگ رسانه ای وروانی تلقی شود ،اما از سویی چشم بستن بر این حقیقت بسیار تلخ، بنوعی فراهم کننده بستر تحلیل وتفسیرهای غیر واقع نیز خواهد شد.

لذا بررسی زمینه شکل گیری آسیبهای اجتماعی که استان ایلام را در رتبه نخست خودکشی قرار داده است ،راههای برون رفت از این معضل مهم اجتماعی و نهایتا کاهش آن در سطح استان باید در صدر اهداف مهم تحلیل وتفسیرها قرار گرفته و بعنوان یک مطالبه جدی از سوی کنش گران اجتماعی ورسانه ها دنبال شود .

هر چند این خبر بسیار تلخ و درجه بزرگی واهمیت آن مساله ای نبود که بتوان به راحتی برآن چشم بست اما تلاقی این واقع دردناک با شرایط حساس کنونی جامعه که هر لحظه خبرهای ناامید کننده ای از نابسامانیهای اجتماعی واقتصادی پمپاژ می شود ،می تواند مبنایی احساسی ویا ابزاری برای افزایش فشار بار روانی بر جامعه قرار گیرد که تشدید آن در چنین شرایطی تمرکز تصمیم گیران رابه هم ریخته ،اوضاع را تشدید و جامعه را به کانال تشویش سوق داده وبه سمت روان پریشی هدایت نماید .

لذا بروز این اتفاق مهم در استان ایلام از چند منظر قابل بررسی است :

نخست اینکه _سالهاست سایه شوم خودکشی بر سر مردم استان سنگینی می کند .نمیتوان این حقیقت را کتمان کرد که استان ایلام از حیث پدیده شوم خودکشی رتبه نخست رابه خود اختصاص داده است . دستگاههای متعددی سالیانه برنامه های تحقیقاتی ،علمی ،فرهنگی واجتماعی متعددی را در راستای مقابله با این آسیب مهم اجرایی نموده اند اما تنها تاثیر برجای مانده از اجرای برنامه ها تغییر شیوه های خودکشی از خودسوزی و یا دار زدن به شیوه نوین استفاده از قرص برنج بوده است .

چیزی را که در طول سالهای اخیر ازرسانه های استان شاهد بوده ایم ،سکوت وحرکت به سمت عادی سازی این روال تلخ بوده است .افرایش حساسیت فضای مجازی ورسانه ای استان به اتفاق اخیر ، احیاءنقش ورسالت واقعی آنان یعنی مطالبه گری را می توان مهمترین دستاورد این اتفاق تلخ به حساب آورد .موضوعی که توانست با سرعت هرچه تمامتر به خبر اول استان تبدیل و مسئولین ارشد استانی ومدیران متعدد حوزه اجتماعی رابه واکنش جدی وادارد.همچنین فعال شدن بخش اعظمی از جامعه و ،واکنش درست به این واقعه تلخ، سرزندگی ووجود آثار سلامت روانی درآنان را به نمایش گذاشت.

موضوع دومی که لازم است بیش از پیش بدان توجه شود ،پرهیز از احساساتی شدن وشتابزده عمل نمودن،موقعیت شناسی و خودداری از جابجانمودن  عوامل فرعی با اصلی است .هرچند جملگی کارشناسان وصاحبنظران براین موضوع اتفاق نظر دارند که ریشه اصلی آسیب اجتماعی نظیر خودکشی در فقر باتمام ابعاد آن قرار دارد . اماتمرکز اهل رسانه بر جنبه علمی وپیشگیرانه وپرهیز از ارتباط دهی با مسایل ومشکلات حال حاضر جامعه نکته مهمی بود که باید بیشتر مورد اهتمام قرار می گرفت.

اگر چه ابعاد عاطفی این اتفاق هر قلم به دستی رابه سوی احساسی نوشتن سوق می دهد وباید اعتراف نمود که  آثار آن درلحظه اول گریبان این رسانه را هم گرفت اما شکل گیری روندی واقعی از رسالت رسانه ای نوید بخش قرار گرفتن اهل قلم استان بر ریل مطالبه گری و به چالش کشیدن مسایل اجتماعی واقتصادی در استان است . مسیر درستی که با استمرار وهدایت و علمی سازی آن در رفع بسیاری از چالش های حال حاضر جامعه نظیر خودکشی مثمر ثمر واقع شود.

نکته آخر اینکه تشتت در نتیجه گیری رسانه ها از دلیل وقوع این اتفاق ناگوار دراستان و کثرت نظریه پردازی های غیر واقع از علت آن بعنوان یک آسیب جدی مشهود بود . هرچند بسیاری براین باورند که ریشه بسیاری از خودکشی ها فقر است، اما خودکشی یک پدیده مولتی فاکتوریست که فقرمی تواند یکی از علل آن محسوب شود .اینکه بسیاری وقوع این اتفاق را  مطلقا به فقر وفلاکت ارتباط داده وریشه های اجتماعی وروانی آن را نادیده گرفته اند موضوعیست که ممکن است در روند بررسی علمی و کارکارشناسی برای  ریشه یابی این پدیده شوم اثر منفی بگذارد.

این رسانه هم در نگاه اول فقر ونداری را ریشه وقوع خودکشی اخیر قلمداد کرد ،ریشه ای که هم دین ،هم اخلاق وهم حیات را نشانه رفته است ،اما حقیقت این است ریشه های اجتماعی ،روانی وفرهنگی وقوع این تراژدی تلخ بروز خودکشی اخیر موضوع مهمی است که کمتر بدان پرداخته شده است.کشور با مشکلات عدیده اقتصادی ونابسامانی هایی دست وپنجه نرم می کند که دلایل جند وجهی دارد ،شاید ارتباط دهی حادثه اخیر سرابله بامشکلات جاری کشور همان نکته ای باشد که ترتیب دهنگان نابسامانیها به دنبال آن هستند . بنابراین همه باید ضمن تدوام مشی مطالبه گری از مسئولین در خشک نمودن ریشه آسیبهای اجتماعی وکاهش رنج مردم ،مراقب باشیم به گونه ای قلم بزنیم که این قلم زدن برای رفع مشکلی باشدنه افرودن مشکلی بر مشکلات جامعه!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار