از اینرو سقوط ارزش پول ملی کشور در مقابل سایر ارزها ممکن است بار گرانی بردوش بسیاری از هموطنان مخصوصا قشر آسیب پذیر جامعه بیاندازد ،اما دراین اوضاع پیچیده اقتصادی برای دو گروه چندان هم بد نشده است . فروشندگانی که حاضرند به هر قیمتی کالاهای خود رابه فروش رسانده واز این راه سود هنگفتی به جیب بزنند ،خریداران عراقی که شلم شوربای بازار ایران حسابی برای آنان نان داشته است .
کد خبر: ۶۵۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸ 11 September 2018

تابناک ایلام ::این روزها مشکلات اقتصادی کشور نقل محافل شده است ،هر کسی به زعم خود از این آشفته بازار اقتصادی تحلیل وتفسیری دارد ،اما موضوع غیر قابل انکار این است که تحریم اقتصادی ،فشار خارجی ،خود تحریمی وحرص وولع داخلی و مهمتراز همه پشت پا زنندگان به منافع ملی دست به دست هم داده اند تا اوضاع از این هم که هست خرابترجلوه نماید.موضوع مهمی که در سقوط ارزش پول ملی کشور نمود یافته است .

کاهش ارزش پول ملی کشور در مقابل سایر ارزهای رایج ،خصوصا دلار،یورو ودینار کشور همسایه، به دستمایه ای برای معاملات پشت پرده وایجاد تنش در بازار پولی کشور شده است .در کمتر از نیم سال، ارزش ریال ایران در مقابل سایرارزها سقوط غیر منتظره ای را تجربه می کند .همین موضوع باعث شده تا ارزش کالاهای مصرفی وغیر مصرفی داخلی در مقابل وجه رایج کشور همسایه ،یعنی عراق بسیار نازلتر شود.

تفاوت قیمت کالا وارزانی خدمات در کشور باعث شده تا این ماهها حجم عظیمی از گردشگران عراقی را در کشور شاهد باشیم .هرچند حضور گردشگر و رونق گردشگری اقتصادی به خودی خود چیز بدی محسوب نمی شودو اتفاقا در زمره برنامه های توسعه ای تصمیم گیران حوزه فرهنگی واقتصادی کشور قرار دارد ،اما دراین مقطع حساس ، بروز برخی اتفاقات و سوء استفاده ها از وضعیت جاری، قدری به پیچیدگی اوضاع افزوده است.

در حالیکه هرروز خبرهای ناخوشایندی از کشف کالاهای احتکار شده در جای جای کشور به گوش می رسد ،بسیاری از سوداگران اقتصادی با سوء استفاده از شرایط جاری ،ازهر حربه ای برای منفعت طلبی و سود آوری بهره می گیرند ،ولو اینکه این حرص وولع به قیمت زیر پا گذاشتن منافع ملی کشور باشد.

هرچند سقوط ارزش پول ملی کشور در مقابل سایر ارزها ،بار گرانی بردوش بسیاری از هموطنان مخصوصا قشر آسیب پذیر جامعه انداخته است ،اما دراین اوضاع پیچیده اقتصادی ،برای دو گروه چندان هم بد نشده است . فروشندگانی که حاضرند به هر قیمتی کالاهای خود رابه فروش رسانده واز این راه سود هنگفتی به جیب زنند ،خریداران عراقی که شلم شوربای بازار ایران حسابی برای آنان نان داشته است .

بدنبال انتشار خبرهای نگران کننده ای از هجوم عراقی ها از مرز های آبادان ومریوان و اقدام به خرید فراوان کالاهای مصرفی و غیر مصرفی وتشدید مشکلات به بازار مصرف این مناطق ،گویا بازار مهران در استان ایلام هم چندان از تیررس عراقی ها در امان نمانده است .

خبرهای غیررسمی از شهرستان مرزی مهران حاکی از این است که گردشگران عراقی پس از اینکه با خدمات ارزان سیاحت وتفریح را در ایران به پایان می رسانند ،بدشان نمی آید تا دربرگشت به کشورشان ، بخش اعظمی از نیازهای تغدیه ای ارزان قمیت خود را از بازار مهران تامین نمایند .

هرچند آرزوی همه ما ایلامیها رونق گرفتن بازار ایلام ومهران و سایر شهرهای مسیر به یمن تردد زائرین وگردشگران غیر ایرانی بوده است ،اما این آرزو درست زمانی محقق شده که پول ملی ما در احتضار قرار داشته وسوء استفاده از وضعیت جاری به زیان مردم استان تمام وقطعا  برای مصرف کنندگان داخلی درسر ساز خواهد شد.

لذا می طلبد ؛مسئولین دستگاههای متولی ضمن ملحوظ داشتن ضرورت بهره مندی از مزایای گردشگری برای استان ،با هوشیاری هرچه تمامتر، موضوع خریدهای کلان کالاهای مصرفی توسط گردشگران عراقی خصوصا در ماههای منتهی به افزایش تحریم های اقتصادی را مد نظر داشته باشند .تعیین سقف مجاز  خروج کالا از مرز و تدوین سازوکاری برای این موضوع در گمرک از بدیهی ترین روشها برای کنترل این روند محسوب می شود.

بدون شک سست نمودن بازار مهران وایلام در مقابل گردشگران عراقی ،سرازیر شدن آنان به بازار استان  و افزایش خریدهایی را بدنبال خواهد داشت که ماحصل آن افزایش ولع فروشندگان،ممانعت از فروش کالا به همشهریان ،افزایش سرسام آور قیمتها ونهایتا کمیاب شدن کالاهای مصرفی خواهد بود .لذا  با برنامه ریزی ونظارت دقیق نگذارید مسایل  سایر شهرهای مرزی کشور به مهران وایلام سرایت نماید!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار