در حال حاضر Five-seven در بیش از 40 کشور دنیا از جمله کانادا، فرانسه، یونان، هند، لهستان، اسپانیا و آمریکا در اختیار نیروهای نظامی و مامورین اجرای قانون قرار دارد.
کد خبر: ۶۵۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵ 18 September 2018

 این بار سری به کارخانه اسلحه سازی بلژیکی "فابریک ناسیونال ارستال" و تپانچه نیمه خودکار این کمپانی تحت عنوان FN Five-seven (Five-seveN) خواهیم زد. دلیل نام گذاری این سلاح به صورت پنج- هفت، قطر 5.7 میلی متری گلوله آن بوده است. همچنین اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد که حروف نخست دو واژه پنج و هفت در عبارت انگلیسی نام سلاح بزرگ نوشته شده اند. بزرگ نویسی این حروف به منظور تاکید بر نام کمپانی فابریک ناسیونال؛ FN بوده است.

بلژیکی محبوب سرویس مخفی آمریکا! (+عکس)

تپانچه Five-seven، همراه با سلاح FN P90 و کارتریج FN 5.7×28mm توسعه یافت. P90 در سال 1990 و Five-seven نیز در سال 1998 با قابلیت استفاده از مهمات مشابه ((5.7×28mm معرفی شدند. اما کارتریج یکسان تنها وجه تشابه این دو سلاح نبود و در طراحی Five-seven ویژگی های آشنای دیگری نیز به چشم می خورد؛ اسلحه نام برده نمونه ای سبک وزن با پایه پلیمر بوده که مجهز به ظرفیت خشاب نسبتا بالا و لگد پایین است. این سلاح با استفاده از انواع خاص کارتریج، قابلیت نفوذ به پوشش های زرهی پوشیده شده توسط نیروهای دشمن را نیز خواهد داشت.

در حال حاضر Five-seven در بیش از 40 کشور دنیا از جمله کانادا، فرانسه، یونان، هند، لهستان، اسپانیا و آمریکا در اختیار نیروهای نظامی و مامورین اجرای قانون قرار دارد. این سلاح در آمریکا توسط سازمان های مختلفی استفاده می شود که یکی از مهم ترین آنها سرویس مخفی این کشور است.

بلژیکی محبوب سرویس مخفی آمریکا! (+عکس)

طراحی و توسعه

تپانچه Five-seven و مهمات  5.7×28mm آن توسط کمپانی فابریک ناسیونال ارستال و در پاسخ به تقاضای ناتو برای جایگزینی کارتریج های پارابلوم  9×19mm(به همراه تپانچه ها و مسلسل های دستی مرتبط) ساخته شد. در واقع ناتو سفارش تولید دو نوع اسلحه سازگار با کارتریج جدید را به ثبت رساند؛ نخست نوعی سلاح دستی و دوم سلاحی که برای شلیک روی شانه قرار می گرفت. در سال 1989، ناتو سند D/296 را منتشر کرد که در آن برخی از ویژگی های مورد نظر سلاح های جدید شرح داده شده بود:

- کارتریج جدید باید دارای برد، دقت و عملکرد بهتر در مقایسه با کارتریج 9×19mm باشد. علاوه بر این، قابلیت نفوذ به انواع خاصی از پوشش های زرهی نیروهای نظامی نیز ضروری خواهد بود.

- مدلی که برای شلیک روی شانه قرار می گیرد، باید کمتر از 3 کیلوگرم وزن و ظرفیت خشاب حداقل 20 دور داشته باشد.

- نمونه دستی (تپانچه) باید کمتر از 1 کیلوگرم وزن و حداقل 20 دور ظرفیت خشاب داشته باشد.

- هر دو نسخه باید قابلیت حمل و نقل آسان داشته باشند و در آب و هوا و محیط های مختلف عملکرد بهینه خود را حفظ کنند.

برای نخستین بار تپانچه های Five-seven در سال 2000 پس از سفارش 250 قبضه توسط گارد ملی قبرس، خدمت نظامی خود را آغاز کردند. جالب است بدانید که روند پیشرفت و توسعه این سلاح منتج به معرفی مدل Five-seven USG شد. این نسخه در سال 2004 به وسیله سازمان ATF به عنوان تسلیحاتی ورزشی (برای تیراندازی) به تصویب رسید. USG تغییرات محدودی را در طراحی خود به همراه داشت که از جمله آنها می توان به اصلاحات خشاب اشاره کرد.

بلژیکی محبوب سرویس مخفی آمریکا! (+عکس)

بلژیکی محبوب سرویس مخفی آمریکا! (+عکس)

انواع

Five-seven: نمونه اصلی از تفنگ مورد بحث در سال 1998 معرفی شد و هم اکنون در وضعیت توقف تولید قرار دارد. عملکرد سنگین ماشه این سلاح بارهای بار با انتقادهای شدید رو به رو شد. حکاکی لوگو روی Five-seven اصلی در مقایسه با مدل های جدیدتر مقداری متفاوت بود (سمت چپ فریم بالای محافظ ماشه).

Five-seven Tactical: این مدل مدت زمان کوتاهی پس از معرفی Five-seven اصلی، وارد بازار نظامی شد. مشکلات مربوط به ماشه در نسخه تاکتیکال تا اندازه زیادی بر طرف شده بود. با این حال پس از معرفی مدلIOM ، Five-seven تاکتیکال نیز وارد روند توقف تولید شد.

Five-seven IOM: IOM اولین نمونه ای بود که در سال 2004 به عنوان یک نسخه غیر نظامی آغاز به کار کرد. هم اکنون تولید این مدل نیز به دنبال ساخت مدل USG، متوقف شده است. IOM نیز از نظر طراحی پایه مشابه نسخه تاکتیکال خواهد بود. Five-seven IOM مجهز به مکانیسم ایمنی خشاب بوده و بدین ترتیب از شلیک تپانچه بدون حضور خشاب جلوگیری می کند.

Five-seven USG: همانطور که گفته شد مدل USG (United States Government)، در سال 2004 به عنوان سلاحی ورزشی توسط ATF پذیرفته شد. USG در مقایسه با IOM، نسخه ای ارتقا یافته محسوب می شود، برای مثال مجهز به خشابی بزرگتر است. از سال 2013 به بعد، USG از لیست FNH آمریکا حذف شده است.

Five-seven FDE: FDE با مشخصاتی مشابه مدل USG ساخته شد اما برخلاف آن مجهز به فریم قهوه ای و اجزای کنترلی سیاه بود. این مدل هم از سال 2013 به بعد، در لیست FNH آمریکا حضور ندارد.

Five-seven ODG: ODG هم مشخصاتی مشابه USG دارد اما از نظر رنگ بندی فریم متفاوت است (سبز زیتونی). این مدل از سال 2012 به بعد از لیست سلاح های تولیدی FNH آمریکا حذف شده است.

Five-seven MK2: MK2 در سال 2013 معرفی شد و هم اکنون نسخه استاندارد تپانچه Five-seven توسط کمپانی FNH به شمار می رود.

بلژیکی محبوب سرویس مخفی آمریکا! (+عکس)

مشخصات FN Five-seveN

- نوع: تپانچه نیمه خودکار

- محل تولید: بلژیک

- دوره خدمت: از سال 2000 تاکنون

- طراح و تولید کننده: فابریک ناسیونال ارستال

- طراحی شده به سال: 1993 الی 1998

- وزن: 610 گرم در حالت خالی و 744 گرم در حالت پر

- طول: 208 میلی متر

- طول لوله: 122 میلی متر

- عرض: 36 میلی متر

- ارتفاع: 137 میلی متر

- کارتریج:  5.7×28mm

- نواخت تیر: نیمه خودکار

- برد موثر شلیک: 50 متر

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

بلژیکی محبوب سرویس مخفی آمریکا! (+عکس)

بلژیکی محبوب سرویس مخفی آمریکا! (+عکس)

بلژیکی محبوب سرویس مخفی آمریکا! (+عکس)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار