امروز خبر وتصاویری از فرمانداری یکی از شهرستانهای استان شاهد بودیم . به این مضمون که این فرماندار مدیران دستگاههای اجرایی را سوار بر مینی بوس کرده ومحله به محله دنبال انجام کار مردم گشته اند .تازه اینکه نام کاروان خدمت برآن نهاده اند ،غافل ازاینکه دراین ساعات اداری ،چندین نفر از مراجعین پشت درب اتاق مدیران دستگاههای در انتظار امضا ویا پاراف یک نامه باقی مانده اند!
کد خبر: ۶۵۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰ 18 September 2018

تابناک ایلام ::خدمت واژه مقدسی است ،پاکی وقداست آن زمانی متجلی می شود که همراه با نیتی خالصانه ودر راه بازگشایی گره ای از گره های مردم صورت گیرد . از دیرباز مدیران  وکارمندان پاک دست ،خالص ،متعهد ومردم دار زیادی را دیده ایم که نه بخاطر دیده شدن وارتقاء ،بلکه به پاس تعهد و اعتقادی که به خدمت بی منت دارند ،به پاس تکریم مردم بعنوان ولی نعمتان ،زمان نمی شناسند واز ثانیه وثانیه آن برای خدمت به مردمی که رضایت آنان را در طول رضایت خدا می دانند بهره می برند.

به اعتقاد نگارنده ،خدمت به مردم و کاهش برورکراسی های اداری اگر درست ،بجا ومنطقی ودر راستای انجام کار مراجعین ومتقاضیان صورت پذیرد ولو اینکه نیت خدایی هم در پشت ان نهفته نباشد واز آن رفع ورجوع کردن امور خلق صادر شود بازهم کاری اخلاقی است و این روش هم می تواند در زمره امور نیکو وپسندیده قرار گیرد.

اما اینکه برخی مدیران تنها بخاطر قرار گرفتن در دایره دید مدیران ارشد ،بخاطر لا پوشانی ضعف های مدیریتی و یا تثبیت جایگاه وارتقاء منزلت اداری ،به نام خدمت به خلق ،نمایشی را به راه انداخته که در خروجی آن فقط اتلاف وقتی باشد که برای آن حقوق ومزایا گرفته و رتق وفتق امور مردم در آن جایگاهی نداشته باشد ،نه تنها خدمت نیست بلکه اجخاف در حق مردم محسوب می شود.

یکی از روشهایی که اخیرا در سطح دستگاههای اجرایی و در ورودی ادارات استان شاهدیم ،میز خدمت است . میزی که درآن فقط نام ودرخواست مراجعین ثبت وضیط می شود و تنها خدمت موثر آن دلالت مراجعین به معاونت یا اتاق مربوطه است . میز خدمت زمانی می تواند مصداق واقعی خدمت نام گیرد که با بهره مندی از ابزار خدمت رسانی الکترونیک روز ،روند مراجعات و حضور فیزیکی مراجعین در ادارات را کاهش ،بروکراسی زمانبر را حذف و منتج به نتیجه دلخواه برای مشتری ویا مراجعه کننده باشد ،که هدف نهایی وقایی آن نیز جلب رضایت ارباب رجوع ،مشتری ویا متقاضی است .

با وجود تعریف منطقی وعلمی که از میز خدمت (service desk)بعنوان یک شیوه نوین درراستای کاهش بروکراسی اداری وافزایش خدمت به مراجعین داریم و از سویی انحرافی که در تشگیل این میز در ادارات استان تنها بخاطر یک رفع تکلیف صرف اداری مشهود است ،مجالی برای نقد این شیوه نیست ودر مطالب بعدی به آن خواهیم پرداخت . مراد از این نوشتار ابتکارهای عجیب برخی  مدیران دستگاههای اجرایی و تعریفی است که آنان از خدمت به خلق دارند.

خدمت به خلق خوب است والبته بدون تعارف باید بگوییم که هر چه دولت برای مردم همت به خرج بدهد و رضایت آنها را به دست بیاورد به خود شانیت و مشروعیت و ابهت بخشیده است و مردم اگر رضایتی دارند به این خاطر است که دولت و نظام را پشتوانه می‌دانند و بی تردید دولت و نظام نیز پشتوانه‌ای جز مردم نخواهند داشت زیرا حکومتی که از آن دم می‌زنیم و دنیا را متوجه خود کرده‌ایم، حکومت مردم بر مردم است.

اما این خدمت کردن وجلب رضایت مردم هم باید تابع قوانین ،مقررات واسلوب پذیرفته شده ای باشد که خدایی نخواسته در اجرایی آن مرتکب اجحاف در حق مردم نشده ویا کاری نکنند که اسباب مضحکه مردم شده و از آن بعنوان ابزاری برای اثبات بی تدبیری و فقدان ابتکار در مدیران بهره گیری شود.

امروز خبر وتصاویری از فرمانداری یکی از شهرستانهای استان شاهد بودیم . به این مضمون که این فرماندار مدیران دستگاههای اجرایی را سوار بر مینی بوس کرده ومحله به محله دنبال انجام کار مردم گشته اند .تازه اینکه نام کاروان خدمت برآن نهاده اند ،غافل ازاینکه دراین ساعات اداری ،چندین نفر از مراجعین پشت درب اتاق مدیران دستگاههای در انتظار امضا ویا پاراف یک نامه باقی مانده اند!

روح عمل بسیار نیکو وپسندیده است اما چون این شیوه خدمت یک شیوه خلق الساعه وبدون مطالعه بوده ،در نوع خود بدترین شیوه ابتکاری برای خدمت رسانی به مردم تلقی می شود. اینکه چندین مدیر را در داخل یک خودرو در محلات شهر بگردانی که بله !داریم به مردم خدمت می کنیم ،اصلا نمی تواند کار معقول ودرستی در راه خدمت رسانی به مردم محسوب شود.

اولا اینکه مردم ومراجعین باید از کجا بدانند که این کاروان خدمت ،کی وکجا به محله عزیمت می کند . دوما اینکه مگر همین مردم برای یک کار ساده وعادی ،درب اداره و اتاق مدیران را از پاشنه درنیاورده اند ؟! سوم اینکه اگراین دوستان راست می گویند ودر کار خود صادقند،در همان پشت میز خودشان باقی مانده واینقدربرای انجام ویا امضای یک  کار ساده، مردم را به امروز وفردا نیاندازند ،که این کار بهترین وبی دردسر ترین راه برای خدمت و  جلب رضایت مردم است !

این نشد کار که جمعی مدیر را درون خودرویی قرار داده و محله به محله دنبال انجام امور اداری وامضای نامه های مردم بگردید!گویا برای تکمیل اینکار،یک موضوع از قلم افتاده باشد !! اینکه یک بلندگوی دستی در جلوی کاروان قرار داده و فریاد بزنند ؛آهای مردم ،خانه دار ،کار دار ،نامه را بردار وبیار !خدمت به مردم خوب است ،جلب رضایت مردم نیکوست ،کاهش برورکراسی اداری هم هنرمدیریت است وهم عین خدمت ،امابه یقین  این راهش نیست!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
صداقت
|
United Arab Emirates
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
ابن روزه ها همه خدمتگزار شدند . برادر جان ایراد ندارد کاش یه سری هم به فقرا می زند و یا هر کدام ماهی ۲۰ هزارتومان از حقوقشان برای اینکار میزاشنتن . نمی دونم روزگار غریبی است همه دنبال نشان دادن خودمون هستیم . فرق نمی کنه همه ریا کار شدیم از آن فرد تا لنز دروبین میاد روش تو یه مراسم مرثیه الکی گریه می کنه از فلان مسئول که فقط برای درج اسمش در یک رسانه می ره سرکشی خانواده شهدا دریغ از حل مشکلاتشان . ول کنیم این رفتارهای پوپولیستی . این کارنوالها این سرکشی ها و این برخوردها تظاهر گونه بر گرفته در روح چند شخصیتی است کاش خودمان بودیم و مشکل خلق الله حل می کردیم. نه با این کارها چند صباح دیگه در راس یک مجموعه بمانیم. واقعا چقد این روزها شبیه همون گفته امامه که نگذاریم این اتقلاب به دست نا اهلان بیفته .
خدایا ما رو شرمنده مردم مظلومایلام و خون شهدا نکن .
خدایا ریشه هرچه نفاقه و درویی و ریا رو بکن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
این اعمال شو و نمایش و خود نشان دادن هست و هیچ فایده نداره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار