کار بسیار خوبی است که ظرف دو هفته برنامه ریزی وتمهیدات لازم برای برچیده شدن بساط عاملین شلوغی شهر اندیشیده شود ،اما واقعا چگونه ؟! برای اینکه به این سوال کوتاه پاسخ داده وراهی برای اجرایی شدن دستورات ورفع موانع و حل مشکلات شهر بیابیم به سابقه اجرایی شدن طرح های مشابه رجوع که قطعا پاسخ خود را خواهیم گرفت ؛
کد خبر: ۶۵۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 25 September 2018

تابناک ایلام::سالهاست دلسوزان ،رسانه ها و صاحبنظران در خصوص مشکلات شهر ایلام ،عدم زیبا سازی شهر ،عدم رشد شهر ،عدم تناسب وضعیت ظاهری با قدمت شهر فوضعیت ناجور مبلمان شهری ،کمبود امکانات تفریحی ورفاهی شهر ومهمتر از همه وضعیت نفسگیر ترافیک شهر بحث نموده وراهکارهایی نیز ارایه داده اند.

در طول ادوار مختلف نیز تیم مدیریتی شهر از شهر دار گرفته تا اعضای شورای اسلامی شهر هر کدام به فراخور توان و ظرفیت خود برای برون رفت شهر از وضعیت جاری تلاشهایی را داشته اند ،برخی با جسارت هر چه تمامتر موضوع کوچک سازی پیاده روها وفراخ نمودن خیابانها را در دستور کارقرار داده وبرخی نیز برنامه ترافیکی و تغییر مسیر در معابر وخیابانها را عملیاتی نموده واخیرا نیز طراحی واجرای زیرگذر و روگذر در دستور کار قرار دارد.

جملگی این اقدامات در راستای باز نمودن گره های  ترافیکی شهر صورت گرفته و می گیرد ،اما هر روز که می گذرد ،حجم عظیمی از خودروها پهنه خیابانهای باریک وکم رمق شهر را فرا گرفته وترافیک پر حجمی سطح خیابانهای شهر مردم را کلافه کرده است .شاید در بررسی چرایی افزایش ترافیک، مثل همیشه تمرکز مراکز تجاری ،اداری وپزشکی در یک نقطه شهر عنوان شود ویا خیابانهایی بهانه شوند که طراحان آن  هرگز وضعیت امروز را متصور نبودند.

اما واقعیت این است در کنار تمامی مشکلاتی که بر شهر مترتب است ،موضوع فرهنگ زندگی در شهر وآشنایی با حقوق شهروندی در صدر مشکلات جاری قرار دارد که کمتر کسی به آن توجه نموده ویا به موازات برنامه های عمرانی وترافیکی ،کمترین وقعی در راستای نهادینه شدن و افزایش سطح فرهنگ شهرنشینی نهاده نشده است .

بیشترین حجم خودورهایی که در سطح شهر پرسه می زنند خودروهای تک سرنشینی هستند یا از سر بیکاری در سطح خیابانها می چرخند ووقت تلف می کنندیا برای انجام کار کوچکی از خودرو شخصی استفاده می کنند و یا مسافربرهای پرتعداد  شخصی هستند که کل خیابانهای شهر را به قرق خود درآورده اند.

در سویی نیز کسبه واصناف قرار دارند که با نادیده انگاری حقوق شهروندی ،از طریق سد معابر و تملک پیاده روها وحتی بخشی از خیابانها ،اینگونه پشت پا زدن بر فرهنگ شهرنشینی را به نمایش می گذارند ،در کنار نبود پارکینگهای  بزرگی که بتوانند حجم عظیمی از خودروها ی کسبه وسایر شهروندان را در خود جای دهند ،این گوشه وکنار خیابانهای باریک شهر است که به پارکینگ خودرویی تبدیل شده و وضعیتی اینچنینی را برای  شهر رقم زده اند.

البته عدم پیش بینی شهرک اصناف به مثابه دیگر شهرهای کشور، از دیگر مولفه های مهم واثر گذار در وضعیت ترافیکی شهر است . به روشنی مشهود است که صنوف نمایشگاه داران مستقر در 24متری ولیعصر وسایر نقاط شهر ،چگونه پیاده روها وبخشی از خیابان را به محل کسب وکار خود ضمیمه نموده واز این راه به افزایش بار ترافیکی دامن زده اند .

بااین وجود در تداوم سلسله جلسات تشکیل شده در شوراهای پرتعداد اما فاقد خروجی، باردیگر موضوع خارج نمودن صنوف مزاحم وتشدید کننده ترافیک همچون نمایشگاه داران وتره بار فروشان از سطح شهر به محور جلسات باز گشته واستاندار ایلام اینبار تحکمی از مسئولین می خواهد که" اولا باید جانمایی لازم برای نمایشگاه های اتومبیل و میدان میوه و تره بار و صنوف آلاینده صورت گیرد و در سریعترین زمان ممکن جا به جایی صورت گیرد".

ایشان از مسئولین مربوطه خواسته است که این امر باید ظرف مدت دو هفته آینده تعیین تکلیف شود و برنامه ریزی لازم در این خصوص صورت پذیرد و کمیته ای در این خصوص تشکیل شده و جوانب مختلف آن در نظر گرفته شود.

کار بسیار خوبی است که ظرف دو هفته برنامه ریزی وتمهیدات لازم برای برچیده شدن بساط عاملین شلوغی شهر اندیشیده شود ،اما واقعا چگونه ؟! برای اینکه به  پاسخ این سوال کوتاه دست یافته وراهی برای اجرایی شدن دستورات ورفع موانع و حل مشکلات شهر بیابیم ،به سابقه اجرایی شدن طرح های مشابه رجوع می کنیم ،طرحهایی که هرکدام با آب وتاب رسانه ای، اما به سرنوشت محتوم بی سرانجامی دچارشدند ؛

میدان مرکزی میوه وتره بار ایلام ساماندهی می شود/سال 91

ساماندهی میدان مرکزی میوه و تره‌بار در حاشیه میدان قرآن ایلام برای تجمیع مراکز عرضه میوه و تره‌بار از سال 91 در دستور کار قرار گرفت که متاسفانه در سنوات گذشته آن گونه مورد استقبال و حمایت مسئولان ارشد استان قرار نگرفت و تاکنون در حد طرحی باقی مانده است.

دستفروشان ایلام ساماندهی می شوند/سال 96

فرماندار ایلام در نشست ساماندهی دست فروشان ومیوه فروشان که در 14بهمن 96 برگزار شده گفت : با هماهنگی‌های لازم در ادامه فرایند ساماندهی و پس از مستقر کردن دست‌فروشان در محل‌های متصل به شهر، در صورت مشاهده هرگونه دست‌فروش سیار یا وانت‌بار فروشنده میوه و تره‌بار یا سایر اقلام در هر نقطه از شهر ضمن جمع‌آوری به مراجع قضایی جهت اقدامات قانونی ارجاع خواهد شد.

دستفروشان ساماندهی می شوند/سال96

طالب صادقیان در 14آذر 96در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در خصوص ساماندهی دست فرشان گفته است :امیدوارم با برنامه‌ریزی مدون و دقیق بتوانیم یک ساعت مشخص و مکان‌های مشخصی را برای دستفروشان مشخص کنیم به طور مثال ساعت 20 به بعد و در طالقانی و چهارراه سعدی و با پارکینگ شهرداری شهر ایلام امکان حضور دستفروشان باشد.

متکدیان ایلام مردادماه ساماندهی می شوند/97

معروف بسطامی روز یکشنبه31تیرماه 97 در نشست ساماندهی امور متکدیان شهرستان ایلام گفت: یکی از برنامه ها و وظایف این طرح شناسایی و جذب متکدیان شهر ایلام است که بزودی در طول روز انجام خواهد شد.وی افزود: با توجه به افزایش تعداد افرادی که از عواطف مردم سوء استفاده کرده و در این قالب شغلی برای خود تعریف کرده اند، مجموعه دستگاه های مسئول تصمیم گرفتند با راه اندازی مجتمع نگهداری موقت متکدیان، این طرح را به طور ویژه اجرا شود.

تاکید استاندار ایلام بر ساماندهی کشتارگاههای صنعتی /96

استاندار ایلام کشتارگاه غیرمجاز دام را تهدیدی برای سلامت مردم دانست و گفت: کشتارگاه‌های صنعتی باید ساماندهی شوند و کشتار دام در مراکز مجاز و کشتارگاه‌های استان انجام شود .سلیمانی دشتکی  با بیان اینکه میدان دام نیز باید در محل کشتارگاه دایر شود و در این خصوص شهرداری متولی این امر خواهد بود، تصریح کرد: قصابی ها و کشتارگاه‌های غیرمجاز برابر قانون و در پی ابلاغ اخطار باید از کشتار و ذبح دام خارج از کشتارگاه های مجاز خودداری کنند .

 

نمایشگاه داران ایلام به بیرون از شهر منتقل می شوند/سال 94

رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل ایلام در تاریخ 18فروردین سا 94 در گفتگو با ایسنا منطقه ایلام ،با بیان این‌که خروج این صنف از داخل شهر و استقرار در حاشیه‌ی شهر و ساماندهی در قالب یک شهرک نمایشگاهی می‌تواند تا حد بسیار زیادی مشکلات موجود را برطرف کند، گفت : 2 سال پیش بود که برای مکان‌یابی و خرید زمین مورد نیاز برای ایجاد شهرک نمایشگاهی به اطراف ایلام رفتیم و پس از پیدا کردن زمینی مناسب نسبت به خرید و انجام روال اداری آن اقدام شدو......... اما کماکان این مشکل مرتفع نشده است .

اندر احوالات بازار روز ایلام /سال 91

ایسنا در 18دی ماه سال 91 در خصوص ساماندهی بازار روز ایلام نوشت :سال 1367 جابجایی‌اش را شروع کردند و از دل شهر ایلام، همانجا که امروزه بنام خیابان "طالقانی" معروف است کندند وبه منطقه‌ای در حاشیه شهر بردند،"بازار روز ایلام" با 300 باب مغازه اینک بیش از 500 نفر "تحصیل‌کرده، جامانده از تحصیل، پیر، جوان و...را مشغول کرده است، اما معلوم نیست با وجود همه پیگیری‌های به عمل آمده، چرا تا این لحظه فکری برای ساماندهی اوضاع این بازار قدیمی نشده است. پس از دو دهه مجددا ساماندهی این بازار در دستور کار استانداری وشهرداری قرار گرفت اما صورتجلسه ها خاک می خورد و بازار روز کماکان پابرجاست ودر انتظار ساماندهی !

واینک اولتیماتوم دو هفته ای آقای استاندار برای ساماندهی نمایشگاه داران ومیوه فروشان!!

اینکه آقای استاندار بتوانند با دستور واستفاده از قدرت تحکم ، موضوع را در چرخه کار قرار دهند کار مطلوبی است ،اما به این نکته هم باید اهتمام داشت که تاکنون ساماندهی صنوف مختلف بارها وبارها در دستور کار جدی قرار گرفته وپس از یک دوره شلوغ کاری ،آرام وبی سروصدا از دستور کار خارج شده اند. لذا می طلبد به جای اقدامات دستوری و فاقد پشتوانه علمی ومطالعاتی ،اول ریشه چرایی عدم اجرای طرح های پیشین ساماندهی صنوف مختلف در شهر ایلام شناسایی ،راهکار مناسب برای رفع آن تدوین ،سپس گامهای بعدی بسوی عملیاتی شدن طرح برداشته شود .

جناب آقای استاندار باید درراستای اجرای برخی طرح ها حساسیت ودقت بیشتری به خرج دهند ،دربسیاری موارد اقداماتی تحکمی نه تنها جوابگو نیست بلکه خواستگاه مشکلات بعدی خواهد شد. همانگونه که دستور و بگیر وببندهای مدیران اجرایی استان در خصوص ساماندهی قصابیها و ممنوعیت ذبح سنتی دراستان نتوانست به سرانجام برسد و پس از یکسال هیاهو و خبرسازی به سر خط اول باز گشت،تحکم در ساماندهی شهر ایلام هم راه به جایی نخواهد برد ونتیجه همان خواهد شد که بر سر ساماندهی دیگر صنوف آمد!

بی شک ریشه لاینحل ماندن بسیاری از مشکلات شهر ،عدم توان برای ساماندهی صنوفی که بیش از دو دهه از عمر طرح ریزی انها می گذرد ،بازهم به مقوله فرهنگ باز می گردد . تنوع قومیتها در شهر ایلام ،سایه اقوام بر مدیریت شهر در ادوار مختلف ،حساسیت ها قومی در صنوف مختلف و عدم پایبندی آنان به قوانین ومقررات شهری واستمرار نگاه قومیتی به مقوله مدیریت شهر وشهروندی سد مهمی برای اجرایی شدن طرح هاست ،باید براین نکته متمرکز شد که واقعا راهکار عبور از این سد چیست ؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار