کد خبر: ۶۶۱۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 29 September 2018

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طی 20 سال گذشته حدود هشت متر از پیکره‌ی آبی دریاچه ارومیه کاهش داشته است.

  خلیل ساعی در نشست هم اندیشی حفاظت محیط زیست استان با شورای استان و دستگاه‌های مسئول در احیای دریاچه، درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: 10 درصد از حق آبه دریاچه ارومیه از طریق آجی‌چای تامین می‌شود؛ سهم رودخانه‌های ورودی از جنوب دریاچه در تامین آب مورد نیاز آن 65 درصد و سهم رودخانه آجی چای نیز برابر 10 درصد است. 


وی تاکید کرد: فرآیند احیای دریاچه ارومیه طی برنامه‌ای ده ساله(از سال 93)‌ دنبال می‌شود و مقرر بود این برنامه در سال 1402 به اتمام برسد، اما باید گفت که به علت تامین مالی ضعیف و تحقق 45 درصدی اعتبارات، دو سال از برنامه‌ی احیا عقب هستیم. 
  
ساعی با تاکید بر این‌که آذربایجان شرقی برابر با 123 میلیون مترمکعب و آذربایجان غربی برابر با 55 میلیون متر مکعب پساب خود را به دریاچه ارومیه روانه می‌کند، گفت: از زمانی که خشک شدن دریاچه ارومیه شروع شده، سالانه برابر با 40 سانتی‌متر از پیکره‌ی دریاچه‌ی ارومیه کاهش می‌یافت اما پس از اهتمام دولت تدبیر و امید در این رابطه و تصمیم‌گیری برای احیا، سطح آب دریاچه در حال تثبیت بوده و اکنون نیز صرفا یک سانتی متر پیکره‌ی آبی دریا کاهش داشته است. 
  
وی با اشاره به این‌که طی 20 سال گذشته حدود هشت متر از پیکره‌ی آبی دریاچه ارومیه کاهش داشته است، افزود: در راستای کنترل و تثبیت ریزگردهای نمکی که از موضوعات اصلی دولت بود، 82000 هکتار سطح کانون‌های فوق بحرانی تولید ریزگرد در حاشیه دریاچه در سال 93 شناسایی شد که برابر با 17900 هکتار آن از طریق اجرای عملیات بیولوژیکی مهار شده و برابر با 28000 هکتار نیز از طریق زیر پیکره آبی رفتن دریاچه در سال 95 مهار شده است. 
  
ساعی با بیان این‌که طی سال‌های 92 تا 94 تراز آبی دریاچه ارومیه صرفا یک سانتی‌متر کاهش داشته است، افزود: مهندسانی از ژاپن، استرالیا، هند و... نیز به دلیل اهمیت بالای دریاچه ارومیه در این رابطه مطالعاتی انجام داده و همکاری‌هایی با ستاد احیا دارند. 
  
وی با تاکید بر این‌که اگر روند خشک شدن دریاچه ارومیه همانند سابق(پیش از اجرای برنامه‌ی احیا) تداوم می‌یافت، شاهد "نابودی بخش جنوبی دریاچه و عدم امکان احیای آن برای همیشه" بودیم، تشریح کرد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه در مهر ماه سال جاری برابر 1270.27 متر مکعب بوده و این میزان در مهر ماه سال گذشته برابر با 1270.28 بوده است.   
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این نشست با بیان این‌که عوامل متعددی در خشکی دریاچه ارومیه نقش داشته‌اند که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک ارگان حاکمیتی و نظارتی در راستای شناسایی آن عوامل یک سری طرح های مطالعاتی و اجرایی انجام داده است، گفت: "ارزیابی پل میانگذر که یکی از عوامل خشکی دریاچه ارومیه است" از جمله تحقیقات ما بوده و در زمان احداث این پل میانگر باید ارزیابی توسط اداره راه ارائه داده می شد. 
  
حمید قاسمی با بیان اینکه دریاچه ارومیه حالت چرخشی برای جلوگیری از رسوب موارد معلق از جمله نمک دارد، افزود: این حالت چرخشی باعث می‌شد که رسوب زودتر اتفاق نیافتد. با توجه به اینکه ارزیابی زیست محیطی در حین احداث پل مورد توجه قرار نگرفته بود، ما خود با هماهنگی ستاد و همکاری دانشگاه تبریز این طرح را کار کرده و راهکارهای اصلاحی را ارایه دادیم. 
  
وی در ادامه به حق آبه دریاچه نیز اشاره کرد و افزود: در این رابطه نیز "نیاز زیستی رودخانه هایی که وارد دریاچه می شوند" با همکاری دانشگاه تربیت مدرس کار شده و به سازمان آب ابلاغ شده تا حق آبه رودخانه ها و دریاچه نیز بر اساس برآورد تامین شود. 
  
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با حفاظت از تالاب های اقماری اطراف دریاچه ارومیه چون "قوری گل و قره قشلاق" نیز یک سری اقدامات اجرایی در راستای حفظ این تالاب ها برای پرندگان مهاجر و حیات وحش آن انجام داده‌ایم. 
  
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان و نماینده‌ی این شرکت در ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این نشست با ارائه‌ی گزارشی از پروژه‌های اجرایی شرکت آب منطقه‌ای استان در راستای احیای دریاچه ارومیه، افزود: کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز، تامین آب از منابع جدید، اقدامات مطالعاتی و نرم افزاری، اقدامات حفاظتی و کاهش اثرات، کنترل و کاهش برداشت از منابع آبی سطحی و زیرزمینی حوضه و تسهیل و افزایش حجم آب ورودی به دریاچه از طریق اقدامات فیزیکی و سازه‌ای اجزای اصلی نقشه راه احیای دریاچه است. 
  
مجتبی جلیل‌زاده افزود: اکنون مردم و کشاورزان "حق آبه" برای دریاچه ارومیه را قبول کرده اند و به این نتیجه رسیده‌اند که دریاچه نیز حق آبه دارد، این موضوع بسیار اهمیت داشته و یکی از اقدامات فرهنگی انجام گرفته است. 
  
وی با اشاره به کاهش تولید آب توسط رودخانه‌ها و تولید 100 میلیون مترمکعب آب از طریق رودخانه آجی چای، گفت: در تبدیل آب‌ها به روان آب مشکل داریم و بطور متوسط 50 درصد سهم استان از روان‌آب ها کاهش یافته است. 
  
وی با تاکید بر این‌که بیشترین میزان روان آب از طریق آجی چای به دریاچه ارومیه وارد می‌شود، گفت: رودخانه‌ لایروبی شده و هر آبی که هدایت می‌شود به پیکره‌ی آبی دریاچه ارومیه متصل می‌شود. 
  
جلیل‌زاده در ادامه به برنامه ابلاغی رهاسازی آب به دریاچه ارومیه در سال‌جاری نیز اشاره کرد و افزود: برنامه ابلای رهاسازی آب از سد قلعه چای(از 26 فروردین تا پنجم خرداد ماه) برابر با پنج میلیون مترمکعب بوده که عملکرد آب رهاسازی شده از این سد برابر با 10 میلیون مترمکعب است. 
  
وی با بیان این‌که برابر با 130 کیلومتر از رودخانه‌ها را به سمت دریاچه ارومیه آزادسازی کردیم، تاکید کرد: برخی از رودخانه‌ها را نیز فراهم می‌کنیم تا به سمت دریاچه جاری شوند. 
  
نماینده سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این نشست با ارائه‌ی گزارشی از اقدامات این سازمان در راستای احیای دریاچه ارومیه، اجرای "کشاورزی حفاظتی" را از جمله اقدامات این سازمان در رابطه با احیای درایچه ارومیه دانست و گفت: طرح جامع زراعت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را در چارچوب وظایف خود در راستای احیای دریاچه ارومیه است که اولیت اقدام در این طرح کشاورزی حفاظتی است و عمده ترین کار در این نوع کشت، "کشت مستقیم" است. 
  
میرمحسن موسوی با بیان این‌که استفاده از ارقام اصلاح شده‌ی سازگار با شرایط اقلیمی و استفاده از ماشین‌آلات متناسب با شرایط موجود از دیگر مواردی است که در قالب طرح زراعت پیگیری می‌شود، گفت: سال گذشته حدود 50 دستگاه کشت مستقیم توزیع شد و امسال نیز این موضوع در دستور کار قرار دارد. 
  
وی با بیان این‌که در چارچوب رسالت‌های سازمان نیز طرح جامع ترویج، پیگیری می‌شود، افزود: منابع آبی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و ضرورت دارد که در این رابطه دستگاه‌های اجرایی دست به دست هم داده و کمک کنند. 
  
نماینده شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این نشست با بیان این‌که در ابتدا مقرر بود که پساب‌های تولید شده‌ی شش شهر را بعد از تصفیه  و با کیفیت مورد قبول سازمان حفاظت محیط زیست، به دریاچه ارومیه هدایت کنیم، گفت: اما بعدا طبق صلاحدید ستاد احیا، تنها دو شهر "تبریز و آذرشهر" تامین اعتبار شده و به مرحله اجرایی وارد شدند. 
  
علی عباسی با بیان این‌که در این رابطه 420 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تولید 125 میلیون مترمکعب پساب پیش بینی شده بود، افزود: متاسفانه تاکنون اعتبارات بطور کامل تامین نشده و از 420 میلیارد تومان برابر با 246 میلیارد آن تخصیص یافته شده بود که در نهایت 120 میلیارد تومان آن محقق شد. 
  
وی در ادامه افزود: طبق تفاهم‌نامه در سال 93 مقرر بود که 2300 کیلومتر شبکه داخل شهر برای دو میلیون و 350 هزار نفر لوله‌گذاری شود که تا به امروز 75 درصد آن لوله گاری شده و 491 فقره انشعاب به مردم واگذار شده است. 
  
وی با بیان این‌که تعهد داشتیم 300 کیلومتر فاضلاب را لوله گذاری کرده و مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز را با ظرفیت 75 میلیون مترمکعب احداث کرده و به همراه پساب مدول اول در مجموع 125 میلیون مترمکعب پساب به ستاد احیا تحویل دهیم، گفت: در سال 93 برابر با 57 درصد جمعیت تبریز تحت پوشش شبکه‌ی فاضلاب بودند که در سال 97 برابر با 75 درصد مردم تبریز تحت پوشش شبکه‌ی فاضلاب قرار گرفتند. 
  
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با ارائه‌ی گزارشی از عملکرد این دستگاه در راستای احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: "مطالعه بررسی اثرات جاده میانگذر بر اکوسیستم دریاچه و ارائه طرح اجرایی برای راهکارهای اصلاحی" از جمله طرح‌های تحقیقاتی بود که نتایج این تحقیقات با چهار پیشنهاد "اولویت اول: دوبازشدگی به طول 500 متر به فواصل 2.5 و پنج کیلومتر از محل بازشدگی فعلی، اولویت دوم: دوبازشدگی، اولی بطول 500 متر به فاصله 1.5 کیلومتر از بازشدگی فعلی و دومی به طول هزار متر به فاصله سه کیلومتر از بازشدگی فعلی، اولویت سوم: بازشدگی بطول هزار متر به فاصله سه کیلومتر از بازشدگی فعلی، اولویت چهارم: بازشدگی بطول 3000 متر از محل بازشدگی فعلی" همراه بود. 
  
میرمحسن حسینی قمی در رابطه با شناسایی و اولویت بندی کانون‌های ایجاد گرد و بار در بستر و حریم دریاچه نیز گفت: تعیین کانون‌های مستعد تولید گرد و غبار در دو اولویت "کانون‌های با اولویت یک به مساحت 82000 هکتار و کانون‌های با اولویت دو به مساحت 35000 هکتار" شناسایی شده اند. 
  
وی اجرای قرق، افزایش حفاظت فیزیکی جهت جلوگیری از تخریب و شخم غیرمجاز در رودخانه های منتهی به دریاچه، تهیه اطلس تالاب های استان، فعال سازی گیرنده ماهواره‌ای دانشگاه تبریز جهت پایش تغییرات دریاچه و کانون‌های ریزگرد و اتصال به مرکز پایش و آینده پژوهی، مطالعات تعیین مرز و حریم اکولوژیک تالاب قره قشلاق و... نیز از جمله دیگر اقدامات بوده است. 
  
غلامحسین مسعودی ریحان، رییس شورای اسلامی استان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت احیای دریاچه ارومیه بر همکاری تمامی نهاد و سازمان ها در این رابطه تاکید کرد. ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار