بسته ویژه خبری تابناک ایلام؛
تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نمایددراین بسته می خوانید :
کد خبر: ۶۶۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ 30 September 2018

 به گزارش تابناک ایلام؛رسانه های خبری هرکدام به فراخور توان خبری یاوابستگی سیاسی اشان خبرهای متعددی از گوشه وکناراستان رابرای استفاده مخاطبین خود منتشر می کنند ،بعضی خبرهایی را برجسته می کنند وبه سرعت در سایتها وخبرگزاریهای استان نقل قول می شوند،اما هستند خبرهایی که شاید سایتها وررسانه های خبری براحتی از کنار آن می گذرند واین خبرهابا وجود اهمیت شان درمیان چرخهای گذر زمان وفراوانی اخبار گم می شوند ،تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:

 حال ناخوش یادمان شهدای گمنام چرداول

ایلام بیدار :حفظ ارزش های دفاع مقدس وانتقال آن به نسل های آینده یکی از اقداماتی است که باید مورد توجه بوده ودر سرلوحه کار مسئولین قرار گیرد.

با احداث یادمان شهدای گمنام وارائه طرح های مختلف  با موضوع دفاع مقدس در زیبا سازی شهرها می توان در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل های آینده سهیم بود.

در شهرستان چرداول چیزی وجود دارد به نام یادمان شهدای گمنام که هنوز گمنام مانده وفقط برای برخی مراسمات از این یادمان یادی می شود ودر بقیه ایام سال در گمنامی به سر می برد.

با وجود گذشت چندین سال از احداث این یادمان در شهر سرابله هنوز تکمیل نشده ودر گمنامی باقی مانده است.

موضوعی که دراین رابطه قابل تامل است راه دسترسی به این یادمان است که هنوز آسفالت نشده وحتی به محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی تبدیل شده است تا زمینه فراموشی شهدای گمنام را فراهم آورد.

یکی  از رزمندگان دفاع مقدس در گفت وگو با خبرنگار دیار زاگرس گفت:در جنگ تحمیلی شاهد رشادت های زیادی از سوی رزمندگان اسلام بوده ایم که نسل های آینده با این رشادت ها باید آشنا شوند.

وی افزود:یادمان شهدای گمنام شهر سرابله در وضعیت خوبی قرار ندارد وساختمان آن هنوز تکمیل نشده وحتی راه دسترسی به آن هنوز آسفالت نشده است وبه محلی برای تجمع زباله ها تبدیل شده است.

این رزمنده چرداولی خاطرنشان کرد:یادمان شهدای گمنام باید به عنوان نماد شهر باشد که متاسفانه در شهرستان چرداول اینگونه نیست ودر سایه غفلت مسئولین حل و روز خوبی ندارد.

چیزی که دراین رابطه قابل بیان است این است که یادمان شهدای گمنام معمولا به عنوان نماد هر شهری در بهترین نقطه وبا امکانات مناسب ساخته می شود تا گردشگران را به سوی خود جلب کند.

متاسفانه در سفر «سعید نمکی» معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشوربه استان ایلام وشهرستان چرداول بازهم یادمان شهدای گمنام فراموش شد ومسئولین شهرستانی به جای نشان دادن مناطق مختلف وظرفیت های شهرستان وهمچنین تکمیل یادمان شهدای گمنام وبه چند طرح در شهر سرابله اکتفا کردند تا این سریال گمنام ماندن شهدای گمنام بازهم فراموش شود.

درپایان باید گفت که از مسئولین محترم استان وشهرستان این انتظار می رود که به پاسداشت یاد شهدا این یادمان را فراموش نکرده وتدبیری به حال آن بیاندیشند.

 

دیار زاگرس

افراد مجهول الهویه در کمین و تحریک کامیون داران

گروه اقتصادی ایلام بیدار:: در روزها و هفته های گذشته کامیون داران خواستار رسیدگی به برخی مسائل و مشکلات مربوط به حوزه خود هستند مسائل و مشکلاتی که این روزها تلاش های زیادی برای رفع آن هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس در دست اقدام است و حتی به گفته نمایندگان مجلس در روزهای آینده خبرهای خوشی هم شنیده می شود.

اما در این میان و طبق روال معمول فرصت طلبان وسوءاستفاده کنندگان از این مسائل و مشکلات بیکار ننشته و قصد داشتند که از ان فرصت برای خود هم کلاهی بدوزند و کامیون داران را تحریک و حتی مانع ادامه فعالیت انان شوند. نکته مهمتر اقدامات ضد امنیتی در جاده ها است که بسیار قبیح و ناپسند است.

در همین راستا بنا داریم تا این موضوع را در سطح استان ایلام بررسی نماییم، برای همین منظور ابتدا به بازارچه مرزی مهران رفتیم تا از نزدیک در جریان فعالیت و یا عدم فعالیت کامیون داران قرار بگیریم.

براساس مشاهدات خبرنگار ایلام بیدار فعالیت کامیون داران در مرز مهران روال عادی خود را طی می کند و هیچ خبری از اعتصاب و کناره گیری رانندگان نیست حتی در این خصوص با کامیون داران نیز گفتگوهایی را نیز انجام دادیم.

روال عادی کار کامیون داران در مرز مهران

بنده بعنوان راننده کامیون از استان خراسان رضوی و شهر مشهد حامل بار مبل به مقصد گمرک مهران هستم که بار خود را بدون هیچ گونه مشکلی به اتمام رساندم.

وی اظهار کرد: اتحاد و هماهنگی خوبی میان کامیون داران برقرار است و برخلاف بسیاری از جوسازی ها هیچ گونه اتفاقی نیفتاده و کما فی سابق به کار خود ادامه خواهیم داد.

این راننده کامیون افزود: نظم خاصی در جریان امورات باری برقرار است و هیچ موضوعی در استان ایلام کامیون داران را تهدید نمی کند.

وی تأکید کرد: کامیون داران چنانچه اعتراضی هم داشته باشند عیله نظام نیست و صرفا بخاطر پیگیری تعهدات دستگاه های متولی امر است که در استان ایلام براساس اعلام همکاران مشکل خاصی وجود ندارد که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

افراد مجهول الهویه در کمین و تحریک کامیون داران

اما با این وجود و رضایت کامیون داران از امنیت موجود در جاده های استان ایلام و رسیدگی به مشکلات آنان باز هستند معدود افرادی که در این میان کامیون داران را تحریک کنند؛ موضوعی که مدیرکل راهداری استان ایلام بر آن تأکید کرده است.

وی می گوید: برخی افراد مجول الهویه هستند که در مقابل رانندگان پرخاش و تندی می کنند و به زور و اجبار خواستار کناره گیری از کار کامیون داران و اعتصاب هستند که جا دارد نیروی انتظامی با چنین افرادی برخودر قاطع داشته باشد.

دلخواه گفت: افزایش قیمت کرایه حمل از 20 تا 30 درصد، ارتقا ضریب حقوقی کامیون داران از 1.3 به 1.5 و پرداخت 50درصد بیمه توسط دولت از اقدامات برجسته برای کامیون داران در استان ایلام است.

اقدامات انجام گرفته برای کامیون داران ایلامی

اما به منظور آگاهی از برخی موضوعات دیگر در این حوزه به سراغ معاون سازمان حمل و نقل پایانه های استان ایلام رفتیم؛ "صفر صادقی راد"، در خصوص رفع مشکلات کامیون داران ایلامی به خبرنگار ایلام بیدار گفت: این دستگاه اجرایی به منظور برطرف کردن مسائل مربوط به حوزه کامیونداران از مدت ها قبل رایزنی ها و پیگیری ها مستمری را با مسئولان استان و سایر مجموعه های ذیربط انجام داده است.

وی گفت: در این راستا و در اولین اقدام استان ایلام از جمله استان هایی است که افزایش نرخ حمل باربری آن زودتر از سایر استان های کشور در ان اجرا شد و زمینه رضایتمندی کامیونداران را در این خصوص فراهم کرد.

صادقی راد افزود: یکی دیگر از برنامه های در دستور کار این دستگاه که از جمله مشکلات عمده کامیوندارن در ایلام نیز بوده پیگیری و رایزنی برای خرید لاستیک این خودروها با قیمت مصوب کارخانه بوده است.

معاون سازمان حمل و نقل پایانه های استان ایلام اضافه کرد: رانندگان خودرهای باری اگر تاکنون اقدام به خرید لاستیک از این مجرا نکرده اند در این لیست جای خواهند گرفت این طرح به زودی در ایلام اجرا می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در این راستا از انجمن مربوط به کامیونداران نیز خواسته شده تا براساس نیازسنجی اسامی آنان را برای معرفی به کارخانه ارسال نماید.

صادقی راد بیان کرد: خبر خوب دیگر اینکه 50 درصد حق بیمه کامیونداران که پیشتر حذف شده بود مجددا برقرار شده است.

معاون سازمان حمل و نقل پایانه های استان ایلام یکی دیگر از برنامه های این سازمان برای کاهش مشکلات کامیونداران را کاهش تناژ به میزان یک الی دو تن اشاره کرد و گفت: کاهش این میزان مزایای خوبی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام گرفته در استان تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی این مشکلات به خصوص حق کمیسیون کامیونداران است که سایر مشکلات مربوط به این حوزه در این کارگروه عنوان و برای رفع آنان تدابیر لازم اندیشیده می شود.

صادقی راد گفت: علاوه بر این در تمامی شهرستان های استان نماینده ای را برای پیگیری مسائل و رفع مشکلات کامیونداران مأمور کرده ایم تا در این راستا نسبت به رصد مشکلات و برطرف کردن آن تصمیمات لازم گرفته شود.

معاون سازمان حمل و نقل پایانه های استان ایلام در پایان از رانندگان باری خواست تا در صورت هر گونه مشکل موضوع را به سامانه 141 گزارش دهند تا برای رسیدگی به موقع با دقت بیشتری سطح رضایت مندی رانندگان افزایش یابد.

ایلام در جنگ و آلزایمر مسئولان‼

خداداد ابراهیمی - روزنامه‌نگار

" شما مردم ایلام، مردمانی مرزدار، سلحشور، جان برکف، حماسه ساز، دلاور، شهیدپرور و مدافعان وطن در8سال دفاع مقدس و مایه افتخار کشور هستید !"

این تنها بخشی از افاضات برخی وزیران و مسئولان ارشد کشوری درسفر به ایلام است که به محض نزول اجلال در فرودگاه شهدای ایلام ، به کرات و مرات برزبان جاری می کنند. آنگاه با یک بغل گُل ، با کبکبه و دبدبه، برسر مَزار شهدای گُمنام حاضر می شوند.سپس به دیدار یک جانباز شاخص و یک خانواده شهید می روند. و باهزار واژه و دکلمه، بر بیشترین ایثار و حضور مردم ایلام درجنگ تحمیلی صحه می گذارند و همواره با همین ادبیات و نام ایلام تریبون های سخنرانی خود را چاق می کنند. اما این جماعت همین که پایشان به مرکز رسید، ایلام و مصائبش را پشت گوش می اندازند و در هیاهوی وزارتخانه های آسمان خراش پایتخت گم می شوند .

گویی اینکه دربرابر همه مطالبات مردم ایلام دچار آلزایمر شده اند.نمونه‌اش بخشنامه ناعادلانه و نامعقول

" احتساب ایلام به عنوان منطقه جنگی تا تاریخ سال 1362 است "

که مردم جن‌گزده و کارمندان دولت را از مزایای خدمت زمان جنگ نادیده گرفته است .

نمایندگان ایلام درمجلس و استاندار ایلام که ازاین مطالبه برحق ایلامیان سخت درغفلت اند بدانند که جنگ از ایلام آغاز شد و در ایلام به پایان رسید. ارتفاعات" کله قندی" و "رضا آباد" مهران خرداد ماه سال ۱۳۵۹ زیر آتش عراق قرار گرفت. بعداز تصویب قطعنامه رسمی پایان جنگ نیز، ایلام تا سه راه جندالله به محاصره دشمن درآمد، درحالی که با محاصره اسلام آباد غرب، تنگه مرصاد، مهران و صالح آباد راه های ارتباطی با جنوب کشور قطع شد، اما مردم ایلام این محاصره را شکستند.به عبارتی دیگر عملیات رسمی ارتش بعث عراق در ۱۸ شهریور ۱۳۵۸ در ارتفاعات میمک یعنی ۱۲ روز پیش از آغاز رسمی جنگ انجام شد و نخستین گلوله شيميايي دشمن هم ۲۱ دي‌ ماه ۵۹ در میمک ایلام شلیک و موجب شدتا این عبارت درباره مردم ایلام برسر زبان‌ها بیفتد؛

" مردم ایلام، رزمندگی، ایثاگری و شهادت طلبی را هرسه درخانه های خود دارند "

این یعنی ایلام بیشتر از 8 سال در جنگ همه ابعاد دفاع مقدس را باتمام وجود تجربه کرده است نه کمتر !

هرچند که بخشنامه بسیج مستضعفان کشور، صراحت دارد که شهرها و مناطقی که در زمان جنگ درتیرس دشمن بوده اند از تاریخ  31 شهریور 1359 تا  27 مرداد 1367 به عنوان مناطق جنگی شناخته شده اند.اما متأسفانه مسئولان بالادستی، منطقه جنگی بودن ایلام را از آغاز جنگ تا سال 1362 مصوب کرده اند و مردم و کارکنان دولت را از مزایای خدمت در زمان جنگ از جمله کسر خدمت فرزندان مشمول خدمت سربازی آنان را محروم کرده اند. این درحالی است که هم اسناد و قطعنامه های مجامع بین‌المللی و هم رساله‌های علمی و دانشگاهی با موضوع" جنگ ایران وعراق" ، تاریخ دفاع مقدس در ایلام را در محدوده‌ی زمانی سال‌های 1359 تا 1367 مورد پژوهش و تأیید قرار داده اند.با شرح از پیش گفته آیا کسی حق دارد که مردم ایلام را از بخشی از تاریخ دفاع مقدس حذف کند و حماسه ها و دلاوری‌های آنان را نادیده بگیرد؟

آیا این عادلانه است که ایلام دربخشی ازتاریخ دفاع مقدس ، منطقه جنگی و مرزی محسوب شود اما در نیمی دیگر از تاریخ جنگ حذف شود؟

درحالی که گاه وبیگاه شاهد انفجار قارچ های سمی در مین زارهای مهران و دهلران هستیم، درحالی که هنوز هم در مناطق عملیات جنگی ایلام، پلاک ها واستخوان های شهدای گمنام تفحص و کشف می شود و این مفهوم را در گوش زمین و زمان فریاد می کشد که؛ "جنگ هنوز درایلام تمام نشده است "

هیچ رزمنده ای، هیچ سرداری ، هیچ خبرنگاری،هیچ مورخی، هیچ کسی از آن سوی دنیا نمی‌پذیرد و باور ندارد که جنگ برای مردم مرزدار ایلام در سال 1362 خاتمه یافته باشد !

شما باور می کنید آقای استاندار؟ شماچطور آقای نماینده!؟

 /ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار