در عالم ارتباطات به این روش داموکلسی می گویند ؛تفاهمات فیمابین که دو طرف در ظاهر راضی و در باطن ناراضی هستند. اینکه استاندار بخواهد با فشار افرادی را تحمیل کند ناپسند است اما مذموم تر آن است که مدیر دستگاه از سر ضعف و استیصال و شمشیر مذکور فرد تحمیلی را بپذیرد.
کد خبر: ۶۶۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳ 03 October 2018

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::وظیفه رسانه ای حکم می کند که به دردها و رنج های مردم بدرستی پرداخته شود. همکاران رسانه ای با نقدی به گفته های خبرگزاری تابناک، متن نابسامانی را تکمیل کردند و از این بابت از دوستان رسانه ای متشکرم.

اما در این چند روز تماس های از طرف فرهنگیان عزیز داشتم که مرا مجاب کرد تا تحلیلی دیگر در این خصوص داشته باشم. آموزش و پرورش در کشور ما همیشه با توجه به جمعیت فراوان کارکنان آن و ارتباط مستقیمش با کل جامعه مورد توجه سیاسیون کشوری و لشکری بوده است.

وزرای زیادی آمدند و رفتند اما سیاست زدگی در این دستگاه بزرگ نه تنها کم نشد بلکه افزون تر گشت. استمداد حمایتی نمایندگان کنونی و قبلی و آتی از این قشر تاثیر گذار همیشه این نهاد بزرگ را به کانون تصمیمات و رایزنی ها مبدل کرده است.

هر چه جلوتر می رویم شاخک های افراد در فکر نمایندگی بیشتر می جنبد و سعی در یارگیری مناسب دارند. از طرف دیگر همواره استانداران نگاهی ویژه به این جامعه بزرگ دارند و سعی دارند با این مجموعه بزرگ یا با تفاهم یا با روش های دیگر ارتباطات خاص داشته باشند.

چند صباحی است که سیاسیون حوزه استانداری فشارهایی بر مدیرکل استان وارد می کنند که افرادی خاص در درون این نهاد در جایگاه مدیریتی قرار گیرند و برای این کار از شیوه هایی استفاده می کنند که مقبول فرهنگیان نیست که یکی از این روش ها در عالم سیاست" قرار دادن شمشیر داموکلس"بر روی سر مدیرکل است.

در عالم ارتباطات به این روش داموکلسی می گویند ؛تفاهمات فیمابین که دو طرف در ظاهر راضی و در باطن ناراضی هستند. اینکه استاندار بخواهد با فشار افرادی را تحمیل کند ناپسند است اما مذموم تر آن است که مدیر دستگاه از سر ضعف و استیصال و شمشیر مذکور فرد تحمیلی را بپذیرد.

این اتفاق پیشتر و با دخالت افراد تهران نشین واکنش تندی بین معلمان و فضای مجازی داشت، حال چرا در آن قضیه بد بود و امروز خوب نشان داده می شود، خبری است در پشت پرده که پوشیده مانده است. اینکه چرا دخالت یک نهاد نظارتی بد است و دخالت یک نهاد اجرایی خوب!

برای جامعه ژورنالیستی استان این جور اتفاقات ناآشنا نیست ،منتها شتر سواری که دولا دولا نمی شود!. جناب استاندار اگر دخالت بد است برای همه بد است و زید و عمر و فلان ندارد؟ جناب مدیرکل اگر استقلال عمل دارید، همه جا داشته باشید! آیا می توان آشفتگی امور را با دادن امتیاز به سیاسیون حل کرد؟ آیا آقای استاندار فقط برای عزل و نصب رییس شورای آموزش و پرورش هستند!؟ چرا فریاد معلمان معترض و ناراضی را در باب انتقال و انتصاب و معیشت و استثمار مدیران و معاونان برای تدریس را نمی شنود؟ آیا مشاوران جناب استاندار میدانند در کف مدارس چه خبر است!؟ میدانند که تصمیمات عده ای لژنشین در دفاتر مجلل شان چه بر سر معلم و محصل آورده است؟

جناب استاندار بدانید در آموزش و پرورش مهمترین افراد معلمان سر کلاس درس هستند نه مدیران پشت میز که با هزاران ترفند برای ماندگاری خود التماس می کنند؟ بجای تحت تاثیر قرار گرفتن از نماینده و سیاسیون،از معلمان تاثیر پذیر باشید که صندلی استانداری را از صدقه سر همین معلمان دارید که در تمام عرصه جلوتر از شما و بدون چشمداشت از کیان این مملکت از انقلاب تا امروز حفاظت و حراست کرده اند.

امروز ضعف مدیریتی، سطح احترام و ادب و نزاکت گفتار در آموزش و پرورش را هدف گرفته و شدت رکاکت الفاظ برخی معلمان در برخورد با مدیران مشمئز کننده است. چرخش مداوم مدیریتی از قوی به ضعیف آموزش و پرورش را به اضمحلال رسانده است و وقتی که مدیران شهرستان ها از ماندگاری فردای خودشان مطمئن نیستند، چگونه برنامه ریزی کنند!

آقایان! آش شله قلمکاری که دستپخت شما و نمایندگان و مشاوران و سیاسیون است را خودتان مزه کردید و تحملش ندارید، چگونه معلمان خون دل خورده تحملش کنند. آقای استاندار یک روز اعلام عمومی کنید که معلمان معترض و حق خورده به استانداری تشریف بیاورند، خواهید دید آن روز شلوغ ترین روز کاری عمرتان خواهد بود و اگر از هر صد نفر ارباب رجوع یک نفر راضی یافتید، آسوده بخوابید که شهر در امان است.

انتصابات ایلی، شطرنج گونه، سفارشی و امتیازی نفس آموزش را بریده است. امروز نه مدیرکل، مدیران خود را قبول دارد و نه مدیران دستور مدیرکل را اجرا می کنند و این مسئله در خصوص مدارس غیرانتفاعی به وضوح مشخص است. بررسی کنید چرا هر روز معلمان ناراضی تر می شوند؟ جناب استاندار یکبار هم به معلمان توجه کنید و اعتماد نمایید، ضرر نخواهید کرد.

پ.ن:اصطلاح «شمشیر داموکلس» در ادبیات سیاسی خطر دائمی و تهدید مداومی را می‌رساند که به دلایل زیاد متوجه استقلال عمل مدیر می شود و مدیر برای جلوگیری از فرود و دوری از خطرات آن مجبور به دادن امتیاز می شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
درود خدا بر جناب اسدی
مطالب و اشراف شما به مسائل آموزش و پرورش حیرت انگیز است
کاش معلمان چون شما پای کار بودند
فرهنگی
|
Netherlands
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
جناب آقای اسدی بسیاز ممنونم از دقت نظر و ریز بینی تان .
سیرکنونی آموزش وپرورش با دخالت های نا بجای به ظاهر مشاور نماینده اما در عمل جلو تر از نماینده واخیرا مشاور استاندار می رود که بحران بیافریند .
البته مسوولیت اصلی با مدیرکل است که متاسفانه افراد متعددی که هیچ کدام ربطی به هم ندارند برای ایشان تصمیم گیری می کنند .وتنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد سرنوشت فرزندان استان است
من معلم خواهشمندم نمک پاش زخم عمیق مان نباشید
معلم
|
United States
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
بعنوان یک معلم اصلا مدیران خودم قبول ندارم
مایه شرم فرهنگیان هستند
بی کفایتی هم حدی دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار