سوای از انحراف مشهود در روند آموزشی وعلمی دانشگاه علمی وکاربردی ،اگر این دانشگاه با ملحوظ داشتن کاهش بیکاری، از زاویه دیگر به فعالیتهای خود بنگرد،قطعا از این زاویه می تواند به مثابه یک مسکن ،در روند افزایش درد بیکاری مثمر ثمر واقع شود .
کد خبر: ۶۶۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 06 October 2018

تابناک ایلام ::همه کسانی که به نحوی در حوزه اشتغال جوانان دستی برآتش دارند ،براین نکته مهم اتفاق نظر دارند که در طول سنوات اخیر،همزمان  با افزایش تعداد مراکز  آموزش عالی ،رشد جمعیت دانشجویان و متعاقب آن افزایش تعداد فارغ التحصیلان در سطح عالی ،بیکاری نیز در کانال بالاتر از کارشناسی یعنی کارشناسی ارشد و حتی دکتری قرار گرفته است.

اگرچه برخی خوش بینانه تصور می کنند که رشد بیکاری خصوصا در بین جوانان با تحصیلات عالی برای کشور خطری در پی ندارد ،اما افزایش روند جاری ،بی توجهی مسئولین به اشتغالزایی ،منفعل شدن جوانان تحصیلکرده وزوم نمودن بر مشاغل اداری وپشت میز نشینی ،در نهایت به افزایش  پدیده های آسیب زای اجتماعی موثر بر امنیت ملی کشور منجر خواهد شد.

لذا دولتها در راستای برون رفت از این مشکل و کاهش روند بیکاری ،،مهارت آموزی وحرکت به سوی آموزش عالی مهارت محور را در دستور کار خود قرار داده اند ،بنحویکه برای نیل به این مهم تاسیس  دانشگاهی تحت نام " دانشگاه جامع علمی کاربردی " در دستور کار قرار گرفت . دانشگاه جامع علمی-کاربردی دانشگاهی نیمه دولتی وابسته به وزارت علوم وتحقیقات وفناوری  است که در مهرماه سال ۱۳۷۰ به تصویب رسید و امروزه با دارا بودن  بیش از ۱۰۰۰ مرکز آموزشی در رشته‌های مختلف مهارتی در سراسر کشور فعالیت دارد.

هرچند مراد از این نوشتار پرداختن به ضعف ها و انحراف های این دانشگاه از برنامه واهداف نیست ،اما به یقین با رویکردی که دانشگاه علمی وکاربردی در پیش گرفته است ،این دانشگاه با انحراف از مسیر واهداف اصلی خود که بسط سازوکارهای بهره ­برداری از ظرفیت­های نیروی انسانی تکنولوژیست، صنعتگر و کارآفرین بخش­های : صنعت، خدمات ، کشاورزی ، فرهنگ وهنر به عنوان مدرس به­ ویژه در حوزه های عملی و مهارتی وهمچنین هدایت اجرای برنامه­ های درسی به سمت میدانی با مشارکت بخش­های صنعت، خدمات ، کشاورزی، فرهنگ وهنر شالوده اصلی اهداف این مرکز علمی را تشکیل داده ،در مسیر دیگر مراکز آموزش عالی وبه تعبیری در ردیف سایر مراکز آموزش عالی تولید کننده بیکار تحصیل کرده قرار گرفته است.

سوای از انحراف مشهود در روند آموزشی وعلمی دانشگاه علمی وکاربردی ،اگر این دانشگاه با ملحوظ داشتن کاهش بیکاری، از زاویه دیگر به فعالیتهای خود بنگرد،قطعا از این زاویه می تواند به مثابه یک مسکن ،در روند افزایش درد بیکاری مثمر ثمر واقع شود .

رییس دانشگاه علمی وکاربردی ،موسسین وهمه کسانیکه به نحوی با فعالیت این مرکز عالی آشنایی دارند ،براین امر اشراف دارند که دانشگاه علمی وکاربردی فاقد هیات علمی ثابت است.

لذا مدیران دانشگاه  برای تدریس رشته های متعدد خود ،از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط آنهم به صورت حق التدریس استفاده می کند . در حالیکه دانشگاه علمی وکاربردی در استان ایلام به انضمام شعبه مرکز استان در سایر شهرستانها دارای شعبه می باشد ،استفاده این دانشگاه از فارغ التحصیلان بیکار مرتبط می تواند در مسیر کاهش حداقلی دغدغه بیکاری در جوانان تحصیلکرده اثرگذار باشد .

اما  دانشگاه به جای حرکت دراین مسیر ارزشمند ،سهم عمده و یا بهتر بگوییم اکثر مدرسین خود را از بین کارکنان ومدیران دستگاههای اجرایی استان بکارگیری نموده است . بدون شک کارمندی که بیش از هشت ساعت را در محل کار با ارباب رجوع سر کرده وخستگی ناشی از کارانرژی  را از وی گرفته است، تدریس او نمی تواند از بهره وری واثرگذاری  لازم برخوردار باشد.

از سویی دیگر با وجود جوانان مستعد فارغ التحصیل اما بیکار ،استفاده از مدرسین شاغل در ادارات آن هم صرفا در راستای جلب نظر مدیران و رفاقت بازی ،اجحاف بزرگی در حق جوانان جویای کار و حرکت در خلاف مسیر برنامه ها واهداف این دانشگاه یعنی "اشتغال" محسوب می شود.

انتظار می رود مسئولین این دانشگاه با تجدید نظر در شیوه مدرس گزینی جاری ،استفاده ازظرفیت جوانان تحصیلکرده بیکار را بعنوان اولویت جذب مدرس در صدر شرایط جذب قرار دهند ،تا باید این روش ولو بصورت حداقلی  ومقطعی، درکاهش جمعیت بیکاران موثر واقع شوند .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
احسنت....

درود...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
این که دانشگاه نیست یک جایی است که عده گروهبان و کارمند زپرتی و کارمند بانک میان یک مدرک الکی بگیرن حقوقشان بالاتر برود تازه بزور از معلم ها صفحاتی که قرار است امتحان بشود و حتا سوالات امتحان هم میگیرن و گاهی میان و خیلی وقتها خسته هستند و یا اصلا نمیان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
احسنت الان درزنجان دردانشگاه دولتی / ازاد / وعلمی کابردی/ پیام نور /
کارمندان دولت / قاضی / وکیل / قاضی بازنشسته تدریس میکنند درحالیکه خیل بیکاران درفوق لیسانس ودکتری بیداد میکند
الان رئیس علمب کاربردی قوه قضاییه قاضی دادگستری رئیس دادگاه خانواده - مدرس علمی کاربردی - مدرس دانشگاه ازاد ایشان چگونه راضی میشوند با توجه به این بیکاری حق الزحمه بگیربند لطفا انتشار دهید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار