کد خبر: ۶۶۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴ 06 October 2018
هفته گرامیداشت نیروی انتظامی فرصت مغتنمی است تا با تعامل ، همکاری و جلب اعتماد و مشارکت همه دستگاههای دولتی و غیردولتی و اقشار اجتماعی، نقش و سهم هر یک از آنان در تولید امنیت جامعه مشخص شده تا با افزایش زمینه مشارکت شهروندان، امنیت پایدار و احساس امنیت در جامعه فزونی یابد.
 این هفته  همچنین فرصت مناسبی برای بررسی کارنامه نیروی انتظامی و خادمان سبزپوش ایران اسلامی در طول یکسال گذشته است،
بدون تردید آگاهی از نظرات، پیشنهادات و انتظارات مردم از پلیس نیز می تواند بستر را برای مشارکت بیشتر مردم در کمک به امنیت جامعه موثر باشد.
مردم از نیروی انتظامی امنیت و آرامش می خواهند این دو مفهوم هم پیوند و جدایی ناپذیر "امنیت " و "آرامش" از جمله مفاهیم دلنشین و پرمعنایی هستند که حتی دیدنشان بر صفحه کاغذ و شنیدن نامشان، ذهن و روان آدمی را طراوت و شادابی می بخشد و جسم و جان را شکفتگی و آسودگی ارزانی می دارد.
 در میان انبوه واژگان فارسی این دو واژه از چنان جایگاه و منزلت برتر و مهمتری برخوردار شده اند که دیگر واژگان را یارای هماوردی با آنان نیست.
فرهنگ لغت نویسان فرهیخته، امنیت را فقدان ترس و تهدید معنا کرده اند. امنیت نویسان پژوهنده نیز گفته اند امنیت نیازی است همتراز نیازهای جسمانی. به زعم آنان پیش نیاز ضروری رشد و بالندگی، خواه رشد فردی و خواه رشد و توسعه جمعی، امنیت است. پیداست که مراد این پژوهندگان از امنیت، همه انواع امنیت است.
بر این اساس می توان " خاستگاه" امنیت را در درون یکایک آدمیان، و در روابط فی مابین اقشار و گروهها و دسته جات مختلف، جستجو کرد. این درون آدمیان است که جویای امنیت است و ناامنی را بر نمی تابد؛
خاستگاه آرامش نیز چنین است چنانچه آرامش را رهایی از تنش و فشار و احساس آسودگی و راحتی و دلخوشی معنا کنیم آنگاه بلافاصله در می یابیم که این احساس نیز در شمار درونی ترین حالات احساسی آدمیان است و لاجرم فقدانش با اختلال در نظام های عصبی /روانی/ذهنی همراه است. از همین روی وقتی از اعضای یک جامعه پرسش شود که در خلوت خود چه نیازی را در صدر نیازهای روانی خود می نشانید اغلب آنها بلادرنگ از نیاز به امنیت درونی آن یعنی آرامش، سخن خواهند گفت.
ارائه الگوی مناسب از عملکرد پلیس در این هفته می‌تواند ضمن ایجاد احساس امنیت در سطوح مختلف جامعه، موجب جلب رضایت مردمی و ایجاد امنیت خاطر برای اقشار مختلف مردم شود.
نیروی انتظامی با خدمت صادقانه به مردم همیشه با دقت بالا مأموریت‌هایی را انجام داده به‌طوری‌که در حفظ امنیت کشور نقش بسزایی داشته است.
این نیرو با اعتماد سازی بدنبال کاهش بار امنیتی و انتظامی در ناجا و همسو کردن مردم و تعامل و همکاری آنان در راستای برقراری نظم و امنیت پایدار در جامعه است.
نیروی انتظامی طی چند سال اخیر در استان کهگیلویه وبویراحمد دستاوردهای خوبی در سایه تدابیر فرماندهی این نیرو و کارکنان خدوم آن داشته است که اقدامات آنان نزد افکار عمومی قابل تحسین و شایسته تقدیر بوده است.
مهمترین رویکرد اجتماعی پلیس به گفته سردار انصاری فرمانده توانمند وخوشنام نیروی انتظامی استان مشارکت دادن مردم برای حل معضلات عمومی و پیشگیری از جرائم برای حفظ امنیت در ابعاد مختلف است.
 خوشبختانه  امروز  با وجود کمبودها و نارسایی ها ساختار، تجهیزات و سلامت کارکنان  نیروی انتظامی در اوج است و با تلاش مردم و مسئولان عملکرد خوبی را در حوزه پیشگیری، کاهش جرائم و مبارزه با مواد مخدر داشته اند به طوری که در بحث نزاع های دست جمعی که از مهمترین معضلات  استان است رتبه اول را در کشور دارا هستیم.
در هر صورت امنیت و آرامش، به ویژه در  دنیای امروز، به شدت متأثر از تعاملات و ارتباطات بین فردی است. به همین سبب ، وقتی افراد جامعه پیوند دوستانه ای با یکدیگر داشته باشند ،به یکدیگر احترام بگذارند ،از تحقیر و تهدید یکدیگر بپرهیزید ،در برابر همدیگر احساس مسئولیت نمایند هیجانات منفی ( خشم، کینه، انزجار و... ) خود را لگام زنند، لاجرم به منبعی نیرومند برای " حمایت اجتماعی" از یکدیگر تبدیل می شوند، در تعامل با یکدیگر اخلاقی رفتار می نمایند ،در نیکی ها و نوع دوستی ها با یکدیگر تعامل می ورزند و نه در خطاها و دشمنی ها ، آنگاه می توان امیدوار بود که جامعه رنگ امنیت و آرامش به خود گیرد و شهروندان در کنار یکدیگر  زیست نیکو داشته باشند.
بیاییم همه قدردان مقوله زیبای امنیت و آرامش باشیم که همنوعان ما در لباس پلیس شبانه روز برای آن زحمت می کشند و همه خطرات را به جان می خرند تا ما با آرامش زندگی کنیم.

شاید زیباترین جملاتی که از سردار مهدی انصاری فرمانده دانا و توانای نیروی انتظامی در یکی دو سال گذشته به کرات شنیده ام این است که در تامین امنیت مردم با کسی تعارف نداریم  ، امنیت مردم قابل معامله نیست ،امنیت مردم خط قرمز پلیس است . پلیس خدمت به مردم را معامله با خدا می داند.
همین باور واعتقاد راسخ به تامین امنیت مردم باعث شده که مردم همیشه در کنار پلیس احساس آرامش کنند و از اقتدار و قاطعیت پلیس در برخورد با برهم زنندگان امنیت مردم خوشحال شوند و همیشه قدردان زحمات شبانه روزی آنان باشند.
به امید تلاش همگانی برای امنیت پایدار وتوسعه و آبادانی این دیار پرگهر در جغرافیای ایران عزیز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار