مدیر امور عشایری استان کرمانشاه گفت: متاسفانه بسیاری از دستگا‌ه‌های خدمت‌رسان به وظایف خود در برابر جامعه عشایری استان عمل نمی‌کنند.
کد خبر: ۶۶۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ 07 October 2018

به گزارش تابناک،حسن احمدی به مناسبت روز عشایر از جمعیت حدود 100 هزار نفری عشایر در استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: این عشایر در قالب بیش از 14 هزار خانوار و 14 ایل در نقاط مختلف استان پراکنده هستند.

وی با بیان اینکه عشایر در فصل گرم سال در نقاط خنک و ییلاقی سکونت دارند، عنوان کرد: هر سال با شروع فصل سرما و تقریبا از اواخر آبان کوچه عشایر به سمت مناطق قشلاقی و گرمسیری از جمله قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و سومار آغاز می‌شود.

به گفته این مسئول، تعدادی از عشایر استان برون‌کوچ هستند و به استان‌های دیگر از جمله ایلام، خوزستان و لرستان می‌روند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه عمده راه امرا معاش عشایر استان را از طریق دامپروری دانست و تاکید کرد: عشایر استان کرمانشاه با 1.5 میلیون راس دام سبکی که دارند نیمی از مواد پروتیئنی استان را تامین می‌کنند.

احمدی از مهمترین مشکلات جامعه عشایری استان هم یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین این مشکلات تامین آب در فصل گرما است که به دلیل کمبود اعتبارات آبرسانی گاهی با مشکل مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در تابستان امسال با همه کمبود اعتباری که داشتیم اجازه ندادیم عشایر با کمبود جدی آب مواجه شوند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به پیگیری‌هایی که برای افزایش اعتبار آبرسانی به عشایر صورت گرفته، عنوان کرد: قرار است با همکاری استانداری هشت تانکر 20 هزار لیتری برای آبرسانی به عشایر استان تهیه شود که در این صورت تعداد کل تانکرهای آبرسانی سیار عشایر استان به 35 مورد خواهد رسید.

احمدی کمبود اعتبارات نگهداری راه‌های عشایر را نیز از دیگر مشکلات آنها برشمرد و خاطرنشان کرد: حدود 1700 کیلومتر راه عشایری در استان ثبت شده که برای نگهداری از آن کمبود اعتبار داریم.

وی از کمبود علوفه هم به عنوان یکی دیگر از مشکلات عشایر استان یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه علوفه تولید داخل جوابگوی نیاز دامداران نیست، از شرکت پشتیبانی امور دام کشور تقاضا داریم فکری به حال واردات علوفه داشته باشد تا جمعیت عشایری بیش از این با مشکل مواجه نشوند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه معتقد است، اگر علوفه مورد نیاز عشایر تامین نشود در تولید محصولات پروتئینی با مشکل مواجه خواهند شد.

احمدی اظهار کرد: مشکل دیگر عشایر استان امکانات بهداشتی و درمانی است. دانشگاه علوم پزشکی موظف است از طریق اکیپ‌های سیار به صورت مستمر از جمعیت عشایری سرکشی داشته باشد و به مشکلات بهداشت و درمان آنها رسیدگی کند.

به گفته این مسئول، هم اکنون این کار صورت نمی‌گیرد و جمعیت عشایری مجبورند بعد از طی مسافت زیاد به مراکز درمانی نزدیک در بخش و روستا مراجعه کنند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه درباره وضعیت آموزش عشایری نیز افزود: اکنون کمبود کلاس درس در مناطق عشایری نداریم و کلاس‌های درس در کانکس‌های سیار و حدود 30 چادر برپا می‌شود. البته خواسته ما این است از محل کانکس‌هایی که دیگر برای زلزله‌زدگان استفاده ندارد، کانکس‌هایی برای جایگزین کردن با چادرها تهیه شود، زیرا چادرها با خطرات زیادی از جمله آتش‌سوزی در فصل زمستان مواجهند.

وی با اشاره به نزدیک شدن فصل سرما، از تامین سوخت مورد نیاز عشایر خبر داد و عنوان کرد: سیلندرهای گاز با قیمت 5500 تومان برای عشایر در نظر گرفته شده است.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه ساماندهی عشایر، دستگاه‌های دولتی موظفند به جامعه عشایری نیز مانند سایر اقشار جامعه ارائه خدمات داشته باشند، افزود: متاسفانه اکنون بسیاری از دستگاه‌ها به این مسئولیت خود عمل نمی‌کنند و اگر این روند ادامه پیدا کند دستگاه‌هایی که کم‌کاری می‌کنند را معرفی خواهیم کرد.

احمدی گفت: جامعه عشایری نیز مانند سایر اقشار استان باید از خدمات و امکانات مناسب برخوردار باشند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار