سال 93 بود که اولین استان ایلام ومرز مهران به دلیل پاره ای پارامترها به عنوان مسیر تردد میلیونی زائرین اربعین حسینی انتخاب و اولین تجربه حضور بیش از یک ونیم میلیون زائر از اقصی نقاط کشور را تجربه نمود. زیرساخت های ضعیف ،جاده های باریک و کم ظرفیت . فقدان حتی یک کیلومتر بزرگراه ،کمبود امکانات رفاهی ،وضعیت سخت ونفسگیری را هم بر مردم،هم مسئولین وهم زائرین را رقم زد.اما به هر تقدیر با همت مردم وهمراهی مسئولین آن سال گذشت.
کد خبر: ۶۶۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲ 07 October 2018

تابناک ایلام::پس از سقوط حزب بعث در عراق فرصتی فراهم شد تا در اجرای یک سنت دیرینه مذهبی تحت عنوان راهپیمایی اربعین ،بزرگترین گردهمایی شیعی با حضور زائرینی از کشورهای مختلف شکل گیرد .گردهمایی بزرگ مذهبی ،سیاسی وفرهنگی که توانست بیشترین نقش را در نزدیک سازی دو ملت هم کیش ایران وعراق ایفا نماید.

سال 93 بود که استان ایلام  ومرز مهران به دلیل پاره ای پارامترها به عنوان مسیر تردد میلیونی زائرین اربعین حسینی انتخاب و اولین تجربه حضور بیش از یک ونیم میلیون زائر از اقصی نقاط کشور را تجربه نمود. زیرساخت های ضعیف وبی رمق  ،جاده های باریک و کم ظرفیت،فقدان حتی یک کیلومتر بزرگراه ،کمبود امکانات رفاهی ،غافلگیری مسئولین ،وضعیت سخت ونفسگیری را هم برای  مردم،هم مسئولین وهم زائرین رقم زد.اما به هر تقدیر با همت مردم وهمراهی مسئولین آن سال به خیر گذشت.

از آن سال به بعد وبا تشکیل ستاد اربعین در کشور ،استان وحتی شهرستانهای موجود در مسیر و تثبیت این موضوع که مهران واستان ایلام به عنوان کریدور اصلی تردد زائرین اربعین انتخاب شده است ،مسئولین را به تحرک وا داشت تا با  باز شناسی نقاط ضعف و کاستی ها ،با کمک دولت در مسیر رفع نواقص گام بردارند ،بنحویکه در اربعین سالهای بعد، مشکلی به نام  گره های ترافیکی ،ازدحام جمعیتی و خودرویی و سردرگمی مسئولین وزائرین سرباز نکند .

سالهاست به یمن برکت اربعین و مزیتهای این مسیر به تعداد زائرین افزوده می شود ،هر ساله حضور مدیران رده بالای کشور از تمامی نهادها ووزارتخانه ها را دراستان ایلام شاهدیم ،براین باور بوده وهستیم که اربعین فرصتی ارزشمند برای استان ایلام است تا با تکیه برآن واهمیتی که برای حاکمیت دارد ،ضعف ها و نقص های استان ایلام پوشش داده شوند.

استانهای دیگر بسیار مطلوب و عالمانه از این فرصت بهره بردند ،بنحویکه در استانهای  همجوار یعنی خوزستان وکرمانشاه از اربعین برای ارتقاء زیر ساختها ورفع نواقص بیشترین بهره گیری صورت گرفت ،در حالیکه انتظار می رفت استان محروم ایلام هم به مدد این فرصت گرانسنگ بیشترین استفاده را برده وحجم عظیمی از ناکامی های سالهای گذشته در حوزه عمرانی را جبران نماید،اما بازهم اینجا شعار و شعار و شعار وپای عمل همچنان چوبی است !

چهار سال از اولین اربعین می گذرد ،هر ساله قرار است که جاده ها چهار بانده شود اما نه تنها خبری از باند نیست ،بلکه با کمی دستکاری جاده های قبلی وماست مالی می خواهند آنر ابه نام چهار بانده قالب نمایند !از قضا بر روی آن مانور می دهند که تا فلان روز تمامی جاده های مسیر مهران چهار بانده می شود!

چهار سال از اربعین می گذرد ،در این چهار سال بیشترین وقت دستگاههای اجرایی صرف اربعین و جلسات این حوزه وبازدید از زیر ساختهای اربعین شده است ،اما در عمل چیزی که مشهود نیست ارتقاء وبهبود زیرساختهاست . کل مسیر اربعین از اولین تونل در جاده تنگ قیر در شباب بعنوان ورودی اصلی استان تا مهران مگر چند کیلومتر است ؟!

اگر کل این مسیر را 180کیلومتر تخمین بزنیم ،در طول قریب به 50 ماه اگر در هر ماه فقط 4کیلومتر جاده سازی انجام می گرفت الان بایستی کل مسیر فوق چهار بانده می شد. اما واقعا به جز چند کیلومتر تعریض جاده ایلام مهران آن هم با بدترین کیفیت ،این همه اعتبار عمرانی راهسازی حوزه اربعین کجا هزینه شده است؟!

آنچه را که هم در مسیر شباب تا ایلام شاهدیم ،حضور چند دستگاه ماشین راهسازی در جاده بانکول در حد فاصل سیروان وچرداول است که بجز چر خیدن دور خودشان، عملا هیچ کاری برای بهسازی وچهار بانده شدن که  فدای سرشان ! دوبانده نمودن این مسیر انجام نگرفته است. این درحالیست وضعیت حاکم بر این مسیر تاکنون باعث عزادار شدن چندین خانواده شده وشاهد مدعای ماهم تصادف امروز و از بین رفتن دوعضو یک خانواده دیگر  بود!

گویا مسئولین عزیز به قول یکی از دوستان نغز گو "به سان یک دانش آموز تنبل کل تکالیف را برای شب امتحان جمع کرده اند"در نظر دارند تمام ظرفیت خود را در این چند روز باقی مانده تا اربعین متمرکز نمایند ،زیرا از لابلای سخنانشان این چنین استنباط می شود که تا اربعین باید  چندین کیلومتر را  چهاربانده کنند و ....قطعا با پیش گرفتن چنین رویه ای کیفیت فدای کمیت شده و دوباره کاریهای هزینه بری را دراین مسیر شاهد خواهیم بود.

مسئولین عزیز استان ایلام واقعا روراست و صادقانه با مردم سخن بگویید،به آنان بگویید ماحصل این همه نشست وجلسه وستاد اربعین در طول چهار سال گذشته احداث چند کیلومتر راه چهار بانده در مسیر فوق بوده است ؟! واقعا چه کسی باید پاسخگوی هدررفت این فرصت گرانبها برای استان باشد؟!شما که تمام ظرفیت اداری واجرایی را بر مقوله اربعین متمر کز نمودید بفرمایید حداقل برای این یک قلم چه کار کردید ؟توسعه استان پیشکش!

پ ن:

البته در سالهای اخیر بخشی از زیر ساختهای واقع در مسیر پل زائر تا پایانه مرزی مهران نظیر مسیر ده کیلومتری پل زائر تا پایانه دو بانده شده ،روشنایی این مسیر فراهم و چندین آبشار سرویس بهداشتی احداث شده است ،بخشی از راه دهلران به مهران مرمت شده که نباید بر آنها چشم بست . اما اینکه پس از چهار سال با وجود این فرصت بی نظیر درراستای جذب اعتبار وجلب  نگاه مسئولین کشوری به استان کوتاهی هایی صورت گرفته و همچنان مسیر اصلی تردد زائرین از ورودی های مختلف استان نظیر ایوان ،چرداول تا مرکز استان و به سمت مهران با مشکلاتی مواجهه است ،موضو عیست که مسئولین باید در خصوص اهمال صورت گرفته پاسخگو باشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار