از همان ابتدای راه و با تغییرات اساسی ایجاد شده در لایحه پیشنهادی دولت ،اینچنین به نظر می رسید که افزایش مناطق جدیدآن هم در راستای افزایش نمایندگان موافق در آینده می تواند مشکلاتی را در مسیر تایید نهایی آن به وجود آورد .
کد خبر: ۶۶۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷ 10 October 2018

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::لایحه منطقه آزاد تجاری مهران که با تاسیس هفت منطقه تجاری دیگر همراه شده بود ،پس از سالها انتظار بالاخره در ماه گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید .نمایندگان ملت در این جلسه مهم وپس از چندین بار دست به دست شدن این لایحه بین دولت ومجلس وچکش کاری آن توسط کمیسیون اقتصادی،با کلیات لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.

نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه هشتم شهریور ،با 127 رای موافق، 51 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر کلیات لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی و دوازدهم منطقه ویژه اقتصادی را تصویب کردند.

براساس این لایحه قرار بود که در صورت تصویب نهایی در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان (بانه-مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری - صنعتی ایجاد شود.

کلیات لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی درحالی مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفته که دولت برای ایجاد مناطق آزاد جدید و ویژه اقتصادی سه ملاحظه را در نظر گرفته است. به‌گفته متولیان دولتی نخست؛ مناطق آزاد نباید آنچنان گسترده شوند که به یک نهاد متفاوت و دولت‌سالار تبدیل شوند، دوم؛ با وضع قوانین مختلف این مناطق آن‌قدر محدود نشوند که نتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد و سوم اینکه نباید از توسعه منطقی و متوازن و همراه با اهداف توسعه اقتصادی کشور در ایجاد مناطق آزاد جدید غافل شد.

از همان ابتدای راه و با تغییرات اساسی ایجاد شده  در لایحه پیشنهادی دولت وافزایش تعداد مناطق ویژه ،اینچنین به نظر می رسید که با افزایش مناطق جدیدآن هم در راستای افزایش تعداد  نمایندگان موافق، در آینده می تواند مشکلاتی را در مسیر تایید نهایی آن به وجود آورد .

دو روز پیش بود که اولین زنگ ها در مسیر مخالفت با تصویب این قانون توسط یک مرجع رسمی تصمیم گیری ونظارتی  در کشور به صدا درآمد ، در این راستا شورای نگهبان نظریه ای را از سوی کمیسیون نظارت مجمع تشخیص به کمیسیون اقتصادی ارائه داد که بر اساس این نظریه ،مجمع تشخیص مفاد لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ویژه تجاری را مغایر سیاست های کلی نظام اعلام کرده بود.

متعاقب آن ،امروز شورای نگهبان با ارسال  نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی با مغایر دانستن این لایحه با اصل 47 قانون اساسی جمهوری اسلامی، از تایید نهایی آن خودداری نمود .در ذیل این نامه به بند 2 اصل 110 قانون اساسی ونظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مناطق آزاد اشاره شده است.

هرچند در نامه ارسالی به مقوله اصلاح موادی از قانون اشاره وتاکید شده که " تصویب مصوبه بدین نحو مغایر با اصل 47 قانون اساسی است" واین موضوع به معنای ضرورت اصلاح مواد وطرح مجدد آن در صحن علنی مجلس تفسیر می شود.  استاندار ایلام نیز در اظهار نظری این تفسیر را محتمل دانسته اند ،اما بی شک تفاوت شکلی  روند تایید این مصوبه با سایر طرح ها ولوایح بیانگر وجود مسیری  سخت  در پیش روی تصویب این لایحه است.

آنچه را تاکنون در مسیر اجرای قوانین مصوب ،لوایح وطرح ها شاهد بوده ایم ،اینگونه بوده است که در صورت تشخیص مغایرت قوانین مصوب با شرع و قانون  و ارجاع آن به مجلس پس اصلاح قانون وارجاع مجدد ان به شورای نگهبان ،در صورت  اصرار شورا بر نظر خود ،این مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که با تایید ویا رد قوانین نظر نهایی خود را اعلام می نمود.

حالیه که قبل از بررسی شورای نگهبان ،مجمع تشخیص با ارسال نامه ای تصویب این لایحه را مغایر با سیاستهای کلی نظام تشخیص داده اند ،به خودی خود امید به تصویب این لایحه در صورت عدم تامین نظر شورای نگهبان و ارجاع ان به مجمع از دست رفته تلقی می شود.

با این حال باید منتظر ماند ودید که در صورت طرح مجدد این لایحه در مجلس و اصلاح مواد مورد نظر شورای نگهبان اولا نمایندگان مجلس به اصلاحات مورد نظر رای مثبت خواهند داد یا خیر ؟! ثانیا در صورت برآورده شدن اصلاحات مورد نظر ،آیا شورای نگهبان با وجود نامه شماره 9900-97930مورخه 97/07/01مجمع تشخیص می تواند این لایحه را به تصویب نهایی برساند ،ثالثا در صورت تصویب نهایی ،سرنوشت مغایرت آن با سیاستهای کلی نظام چه خواهد شد؟رابعا در صورت عدم تایید توسط شورای نگهبان ،اصرار مجلس وارجاع آن به مجمع آیا با وجود پیش دستی مجمع در اعلام مغایرت لایجه با سیاستهای کلی نظام بازهم امیدی به تصویب آن وجود دارد یا خیر ؟!

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بهزاد
|
United Arab Emirates
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
تو کشوری زندگی میکنیم که قبل از مقطع ابتدایی ..دروس مقطع متوسطه رو میخوانیم .و دقیقن لایحه مناطق ازاد هم مصداق مثل بالاست.چرا که قبل از شورای نگهبان ...مصلحت نظام اعلام نظر کرده .که این خود جای شبهه و قصد و غرض سیاسی را رو در ذهن خواننده ایجاد میکند .و ب نظر میرسه اینجا ی بده و بستان سیاسی وجود داره؟ ک در نهایت قربانیان اصلی مردم ایران هستند.
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
مصلحت نظام حق نداره قبل از ارجاع ی مصوبه ب شورای نگهبان ...نظرشو بده ..این نقض قانون و پایمال نمودن حق مردم استانهای مرزیست.
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
نمایندگان مجلس .رییس جمهور .و امامان جمعه .همشون ب مردم دروغ گفتند و شورای نگهبان و مصلحت ن اشکار ادشمنیت خود رو با مردم استانهای مرزی و محروم ب اثبات رساندند .و باعدم تصویب لایحه مناطق ازاد خیانت بزرگی رو مرتکب شدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار