حجت‌الاسلام تقوی در کرج:
نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر در مصرف آب تنها به مصرف انفرادی توجه شود و منافع همگانی لحاظ نشود می‌تواند به فاجعه و تراژدی مشترک در سطح جامعه اسلامی منجر شود و برخی از آشوب‌ها را به وجود بیاورد.
کد خبر: ۶۶۵۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹ 10 October 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در همایش نقش فرهنگ دینی در اصلاح الگوی مصرف آب که در سازمان آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در محمد شهر کرج برگزار شد، اظهار داشت: آب و خاک دو مخلوق خداوند برای انسان در روی زمین است.

وی افزود: آب از نعمت‌های ارزشمند و بی‌بدیل خداوندی است و حیات و زندگی و تداوم حیات بر محور آب می‌چرخد.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خاک هم اهمیت بسیار زیادی دارد، بیان کرد: اول باید این نعمت‌ها شناخته شود و بدانیم که چه نقشی در زندگی انسان دارند و قدم اول شناخت مقولات و ارزش‌ها و نعمات است.

 تقوی با بیان اینکه ساختار زندگی انسان بر محور آب است، تصریح کرد: تجمع جمعیت و گسترش مسکن و شهرسازی با محوریت آب بوده و تمدن‌ها به یک معنی مدیون آب هستند و نقش آب در شکل بخشی تمدن باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: نقش آب و اثر آن که نقش کلیدی در  جوامع دارد، غیر قابل انکار است و خودکفایی هر جامعه رابطه مستقیم با کشاورزی دارد و یکی از ارکان کشاورزی آب است.

 تقوی با بیان اینکه مقصود از آب فقط آب تنها نیست، عنوان کرد: موجودات دیگر چگونه با این مقوله آب پیوند خوردند و اگر این پیوند قطع شود چه اتفاقاتی در جامعه می‌افتد و نمی‌توانیم از این امر چشم پوشی کنیم که آب یک منبع حیاتی است که منبع فرهنگی نیز دارد و از معنویت و فرهنگ ما نیز پاسداری می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه فقها در مورد آب بحث‌های مفصلی دارند،گفت: اگر آب نداشته باشیم نمی‌توانیم عبادت خدا را انجام دهیم و عبادات مقدماتی دارد که آب یکی از این موارد مورد نیاز است.

 تقوی با بیان اینکه طهارت با وضو محقق می‌شود،گفت: در جایی که آب نباشد بن بست نیست و این موضوع دلیل دیگری بر عظمت خاک است و وجود ما از خاک است و همه استعدادهای ما در کل طینت ما نهفته شده است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه  آب و خاک در فقه اسلامی مباحث فراوانی دارد، تصریح کرد: آب مهمترین عامل زیست محیطی است و محیط طبیعی دارای ویژگی‌هایی است که باید برای فرهنگ سازی به مردم عرضه و ارزش آب باید به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه ارزش های طبیعی باید برای مردم از جمله نسل جوان تبیین شود، تصریح کرد: در استفاده از منابع طبیعی که یکی از موارد آن آب و خاک است نباید اسراف انجام شود و اسراف به شدت مورد مذمت و نکوهش قرار گفته است.

وی با بیان اینکه اخلاق یک مسئله مهم در بهره برداری از منابع طبیعی است،گفت: اگر کسی به اصول اخلاقی پایبند نباشد پا روی همه چیز می‌گذارد و این اخلاق باید تقویت شده و ترکیب ارزش‌های اخلاقی و تکالیف و حقوق انسان با مسائل و چالش‌های مربوط به آب باید توجه شود و اخلاق در رابطه با این مسائل به وجود می‌آید که حقوق و تکالیف انسان چیست.

وی با بیان اینکه باید به اصل خیر مشترک در حوزه آب توجه شود، عنوان کرد: این اصل به ما می‌گوید که آب صرفا کالای اقتصادی نیست که به سادگی به مالکیت کسی در بیاید بلکه خیر همگانی است که در کاربرد مصرف آن باید به خیر بودن برای همه توجه شود و تنها برای خود نباشد و خیر دیگران هم باید در آن لحاظ شود.

وی ادامه داد: اگر در مصرف آب تنها به مصرف انفرادی توجه شود و منافع همگانی لحاظ نشود می‌تواند به فاجعه و تراژدی مشترک در سطح جامعه اسلامی منجر شود و برخی از آشوب‌ها را به وجود بیاورد.

تقوی با بیان اینکه در موضوع کمبود آب در یکی از استان‌های کشور مشکلاتی به وجود آمد،تصریح کرد: اگر مطالعات هم در این حوزه کامل نباشد مشکلات متعددی به وجود می‌آید و در سال گذشته سبب ایجاد مشکلاتی در کشور شد و مردم لطمه دیدند.

وی با بیان اینکه موضوع جنگ سوریه با موضوع مشکلات آب آغاز شد،تصریح کرد: در منطقه حلب وقتی بر سر آب نزاع و دولت وارد شد درگیری شد و بعد از آن درگیری‌ها به این وضعیت کشیده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار