هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.
کد خبر: ۶۶۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰ 13 October 2018

مطالبه شفافیت نباید سیاسی شود

مطالبه شفافیت در حکمرانی، مطالبه‌ای معقول و همگانی در کشور است. اما در چند هفته اخیر تلاش‌هایی برای سیاسی کردن ‌این مطالبه به چشم می‌خورد. مثلا پروانه سلحشوری نماینده تهران در گفت‌وگویی با شماره امروز روزنامه ایران گفته‌اند: « ببینید این طرح[طرح شفافیت آرای نمایندگان] را آذرماه سال قبل 38 نماینده از جریان اصلاح‌طلب و فراکسیون امید داده بودند و تقدیم هیات رئیسه شد، با قید یک فوریت. تا اینکه همین اواخر یک تعداد از نمایندگان اصولگرای ما همین طرح را تهیه کردند و با سر و صدای بسیار زیاد آن را به راه انداختند... واقعاً نمی‌دانم چون اول این طرح را اصلاح‌طلبان 9 ماه قبل از آن داده بودند و امیدوارم اصولگرایان دنبال چنین چیزی نبوده باشند که بخواهند با چنین کاری برای خودشان برند بسازند. ولی کاری که کردند این بود که نمایندگان تهیه کننده طرح اول مثل آقای دکتر فتحی که آذرماه طرح شفافیت آرا را تهیه کرده بودند، کاملاً به حاشیه رفتند. شاید باور نکنید که روزانه چقدر پیامک به ما می‌آمد که شما مخالف شفافیت هستید و جریان اصلاح‌طلب جریان فاسدی است که پشت پرده دارد به همین دلیل هم این طرح را امضا نکرده و امثال اینها... یک فشار سیاسی عجیبی بود که جای طراحان اصلی طرح و کسانی که 9 ماه بعد آن را کپی کرده بودند عوض شود. چیزی که باعث شد دوستان ما بعداً به فکر فرو روند که چه اتفاقی افتاده که طرحی که توسط امیدی‌ها تهیه شده، ماه‌ها خاک خورده و مطرح نشده، اینقدر سریع توسط عده دیگری مطرح شود و با سرعت بخواهد در دستور کار قرار بگیرد. آن هم به نام عده‌ای دیگر و فشار روی کسانی قرار بگیرد که تهیه کنندگان اصلی آن بودند.»

متاسفانه این رویکرد، شفافیت را تخریب می‌کند. فرض کنیم طراحان آن طرح با نیت‌های سیاسی آن طرح را در مجلس مطرح کرده باشند؛ با این حال، کسی که طرفدار شفافیت است باید از آن استقبال کند نه‌اینکه به‌دنبال نیت طراحان آن باشد. باید این دیدگاه، تغییر کند و نگاه ملی جایگزین نگاه سیاسی شود. بهترین راه پیشگیری از بروز مفاسد سیاسی و اقتصادی، شفافیت در همه زمینه‌ها است و باید از هر اقدامی در این زمینه استقبال کرد.

اگر شفافیت در همه زمینه‌ها اجرایی می‌شد نامه‌ای مانند نامه امروز آقای آخوندی منتشر نمی‌شد. آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رئیس قوهقضائیه خواستار برخورد قضایی با نقوی حسینی، نماینده مجلس شده است.

آخوندی: نه شرکت راهسازی دارم و نه حتی مالک یک سهم در یک شرکت راهسازی هستم

اگر همه چیز شفاف بود، آقای آخوندی در روز اول مسئولیت باید اموالشان را به اطلاع عموم مردم می‌رساندند و درباره راه‌های کسب اموال و فعالیت‌هایشان در بخش خصوصی توضیح می‌دادند. اما در نبود شفافیت این اتفاقات رخ می‌دهد.

***

قالیباف از ایران فرار کرده است؟

برخی رسانه‌های ضدانقلاب با پخش شایعه‌ای مدعی شدند که محمدباقر قالیباف از کشور خارج و متواری! شده است! این در حالی است که قالیباف روز گذشته ( ۲۰ مهر ) در مراسم تشییع پیکر والده محسن اسماعیلی حضور یافته است.

***

ترمیم کابینه چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

چند ماه است بحث ترمیم کابینه توسط برخی از فعالان سیاسی مطرح شده است و هر روز اخبار و تحلیل‌های مختلفی در این زمینه منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چه جریانی در دولت تصمیم می‌گیرد؟

فرصت سوزی دولت در ترمیم کابینه و معرفی وزراء

پاسخ متفاوت "واعظی" به خبر استعفای "آخوندی"

دولت هم کار خود را می‌کند و توجهی به افکار عمومی ندارد. هرچند مشخص نیست با تغییر افراد اوضاع کشور بهتر شود.

***

دیدار آذری جهرمی با مدیر تگرام و ابهامات آن

گفت‌وگوی آذری جهرمی با برنامه دستخط روز جمعه از سیما پخش شد.

آذری جهرمی: با دوروف در تهران جلسه داشتیم

اما صحبت‌های جهرمی درباره تلگرام با واکنش روزنامه صبح‌نو مواجه شد. روزنامه صبح‌نو در گزارشی جزئیاتی از دیدار جهرمی با پاول دورف را منتشر کرد. صبح‌نو نوشت: «مذاکره‌کننده اصلی هم نه محمود واعظی، وزیر وقت ارتباطات که آقای محمدجواد آذری جهرمی، وزیر کنونی ارتباطات بود است. اما این سئوال پیش می آید که وی در آن موقع چه سمتی داشته که عهده‌دار مذاکره با مدیر تلگرام شده است؟ جالب است که آن موقع آذری جهرمی عضو هیات مدیره غیرموظف شرکت خدمات ارتباطی رایتل و عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت بوده و مشخص نیست چگونه وی به‌عنوان مذاکره‌کننده با تلگرام انتخاب شده است. وی چندماه بعد هم در اردیبهشت 1395 به‌عنوان مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شد و در دولت دوازدهم نیز به عنوان وزیر ارتباطات معرفی و مشغول کار شد.آن‌طور که «صبح نو» مطلع شده است این دیدار در آذر 1394 در تهران برگزار شده است. زمان برگزاری این مذاکرات سه ماه قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که در آن لیست امید در تهران با اکثریت آرا وارد مجلس شد... طبق آن مذاکرات مدیر تلگرام به ایران تعهد داده بود که کانال‌های متخلف را فیلتر کند و دیگر اجازه ندهد همان کانال با اسمی جدید شروع به فعالیت کند. تعهدی که هیچ‌گاه اجرایی نشد. دیگر اینکه تلگرام وعده داده بود تعدادی از سرورهای خود را به ایران بیاورد و دسترسی ایران به این سرورها را نیز فراهم کند که طبق معمول این تعهد هم انجام نشده است. تعهد دیگر تلگرام این بود که مصادیق مجرمانه ای را که از طرف ایران اعلام می شود اجرایی و با مجرمین برخورد کند که این مساله هم اجرایی نشده است. جالب این جاست که آقای آذری جهرمی بعد از مذاکرات خود به مسوولان وقت پیشنهاد ادامه همکاری با تلگرام با تاکید بر هویت روسی این پیام‌رسان را می‌دهد با این استدلال که کشورهایی نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی مخالف آن هستند.»

***

آیا برخی مسائل مانند FATF ملاک حق و باطل است؟

چرا برخی از فعلان سیاسی موضوعاتی مانند FATF را اینقدر سیاه و سفید می‌بینند؟ افکار عمومی در این میان حیران مانده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی با طرح همین سوال نوشته است: «مردم ایران در هفته‌ها و روزهای گذشته با صاحبان و مروجان دو طرز فکر نسبت به لایحه مربوط FATF مواجه بوده و هنوز هم هستند که یکی می‌گوید این لایحه کاملاًّ استعماری است و طرفداران تصویب آن خائن به کشور و نظام و ملت و حتی اسلام هستند و در مقابل، عده‌ای می‌گویند جلوگیری از تصویب آن یک خیانت است و موجب مشکلات غیرقابل تحملی برای مردم و نظام خواهد شد. بعد از تصویب لایحه مربوط به این موضوع در مجلس، عده‌ای شعار دادند که «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز» و عده‌ای خوشحالی کردند که نظام و کشور از یک گردنه عبور کرده و آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی، یعنی دشمنان ملت ایران ناکام ماندند...

در این میان، مردم که گوش و دل به علما و بزرگان می‌سپارند و بر این باورند که این بزرگان هرگز برخلاف مصالح کشور و ملت و نظام و اسلام کاری نخواهند کرد، با دیدن این صحنه‌ها و شنیدن این آراء متضاد سرگردان شده‌اند و نمی‌دانند کدام نظر را باور کنند و نسبت به آینده امیدوار باشند یا ناامید؟...

در شرایطی که مردم گرفتار مشکلات معیشتی هستند، نیروهای سیاسی، علما و مسئولان کشور سرگرم درگیری‌هائی هستند که می‌توانند با کنار همدیگر قرار گرفتن و شفاف ساختن موضوعات مانع بروز چنین درگیری‌هائی شوند. با چنین اقدامی، علاوه بر تعیین تکلیف مسائل کشور براساس مصالح ملت و نظام، جلوی هرز رفتن وقت‌ها و امکانات گرفته می‌شود، فکرها و همت‌ها صرف مقابله با توطئه‌های داخلی و خارجی که مشکلات معیشتی برای مردم به وجود می‌آورند می‌گردد و مردم نیز دچار سردرگمی و بی‌اعتمادی نسبت به نظام و معتمدین خود نمی‌شوند. در چنین شرایطی است که همه چیز می‌تواند در مسیر عادی خود حرکت کند و هر کس نقش موثر خود را در پیشبرد اهداف نظام و تعالی کشور ایفا کند.»

***

ماجرای کودک سرطانی و لزوم تامل بیشتر صدا و سیما

روزنامه جوان نوشت: «هفته گذشته، برنامه «فرمول یک» که از شبکه اول سیما پخش می‌شود، میزبان پدر و پسری بود که به دلیل درگیری فرزند خانواده با بیماری سرطان از نظر مالی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده و با توجه به بالا رفتن قیمت دلار، زندگی آن‌ها نیز با سختی مواجه شده بود. این قسمت از «فرمول یک» که همراه با اشک و آه مهمان و مجری برنامه بود، باعث شد تا مردم خیر‌خواه کشور، بیش از یک میلیارد تومان به حساب مهمان برنامه واریز کنند؛ اقدامی که تشکر و قدردانی علی ضیاء مجری برنامه فرمول یک را به دنبال داشت ولی همه چیز به همین جا ختم نشد. خیلی زود مشخص شد که پسر سرطانی سال ۹۵ تحت پوشش یک بنیاد خیریه درمان شده و دیگر سرطان ندارد و همه هزینه‌های درمان را آن بنیاد خیره متقبل شده و هنوز هم آن کودک تحت مراقبت قرار دارد. پس از آن مشخص شد که پدر خانواده که مدعی بود کلیه‌اش را به خاطر تامین هزینه‌های درمانی فرزندش فروخته است، سه سال پیش از تولد فرزندش کلیه‌اش را فروخته است! اکنون شماره حسابی که کمک‌های مردمی به آن واریز شده، از سوی مقامات قضایی مسدود شده است. احتمالاً کمک‌های مردمی پس از تعیین تکلیف در مسیر درستی استفاده شود، ولی در این میان چه کسی پاسخگوی اعتمادی است که یک برنامه پربیننده تلویزیونی از بینندگان سلب کرده است؟»

چرا اعتماد ملی را تباه می‌کنند؟

به نظر می‌رسد برنامه‌های پربیننده صدا و سیما باید تامل بیشتری در چنین موضوعاتی به خرج دهد. می‌توان با اندکی بررسی بیشتر برنامه با پشتوانه تحقیقی بهتر ساخت و نگذاشت اعتماد مردم به رسانه ملی خدشه‌دار شود.

ادامه ابهام در پرونده جمال خاشقچی

یک روزنامه چاپ ترکیه مدعی شد که قتل خاشقچی و مثله کردن او، از سوی محافظ شخصی ولیعهد سعودی انجام شده است. روزنامه ینی شفق نوشت: گروهی که خاشقچی را به قتل رساندند دقایقی بعد کشور را ترک کرده و ماموریت گروه دوم که از بین بردن آثار جرم بود، آغاز شد.

روزنامه ترکیه‌ای قاتل خاشقچی را معرفی کرد

این روزنامه نوشت نیرو‌های امنیتی ترکیه معتقدند بخشی از جسد خاشقجی در باغچه کنسولگری دفن شده است.

انتشار نوار صوتی تکان دهنده مربوط به قتل خاشقچی

از سوی دیگر «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه پنجشنبه شب اعلام کرد که به درخواست عربستان سعودی، تیم مشترکی جهت بررسی پرونده جمال خاشقچی تشکیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار