سی ام دی ماه سال ۱۳۹۵ آتش سوزی در طبقه نهم و دهم باعث شد ساختمان ۵۳ ساله پلاسکو آتش بگیرد و فرو بریزد و پس از 17 ماه مالک این ساختمان یعنی بنیاد مستضعفان، طی مراسمی از گود برداری این ساختمان خبر داده بود این مراسم در حالی برگزار شد که شهرداری منطقه 12 از عدم گرفتن مجوزهای لازم از سوی مالک و عدم ارائه نقشه های مورد نظر خبر داد تا آن که این روزها کلیت ساخت این ساختمان در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسید؛ تصویبی که با اما و اگرهایی رو به رو است.
کد خبر: ۶۶۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 14 October 2018

به گزارش تابناک : کلنگ پلاسکو نخستین بار دهه فجر سال گذشته به زمین خورد اما پس از یک ماه عملیات احداث به دلیل نداشتن مجوزهای لازم و پیگیری نکردن مراحل اخذ مجوزهای قانونی مورد نیاز، متوقف شد.

در این خصوص گفته شده بود که مالک اصلی این ساختمان که همان بنیاد مستضعفان است در گرفتن مجوزهای لازم از شهرداری اهمال کرده و صرفا کلنگ زنی نمایشی صورت گرفته است. در این راستا این روزها ساختمان پلاسکو در جلسه اخیر کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران که مركب از استاندار ( به عنوان رئيس و در غياب ايشان معاون عمراني استانداري) ، مدير كل راه و شهرسازي استان ( دبير ) ، شهردار شهر مربوطه، رئيس سازمان جهاد كشاورزي ، مدير كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري به عنوان اعضای اصلی با حق رای و همچنين رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان و رئيس شوراي اسلامي شهر مربوطه ( بدون حق راي ) بوده، مطرح شده و بناست مطابق بارگذاری ساختمان قبلی پلاسکو و با دخل و تصرف در موردش موافقت شده است. موافقتی که با ابهاماتی رو به رو شده است.


در این راستا خبرنگار تیتر شهر به سراغ علی اعطا؛ عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران رفت و در خصوص آخرین وضعیت پلاسکو با وی به گفتگو نشست.


اعطا در این رابطه گفت: وضعیت پلاسکو بعد از بلاتکلیفی طولانی مدت، بالاخره به لحاظ کالبدی و ضوابط و مقررات در کمیسیون ماده 5 تعیین تکلیف شد و این نکته مثبتی است. این موضوع، به لحاظ اجتماعی نباید بیش از این معطل بماند و باید مجموعه کسانی که آسیب دیدند، زودتر در موردشان تعیین تکلیف شود.

رئیس کمیته معماری و طرح های شهری با اشاره به اقدامات انجام شده، بیان کرد: لازم است تا اقدامی که انجام می شود، اقدام سنجیده ای باشد و ما به عنوان نمایندگان مردم در شورا، نمی توانیم نسبت به روند اقدامات بی تفاوت باشیم.


وی افزود: یک نکته این است که بخش شمالی قطعه زمین زیر برج که آسیب جدی دیده، ظاهرا قرار است استحکام بخشی شود. این مساله ای در توافق مالک و کسبه بوده است و حالا که به هر حال به این جمع بندی رسیده اند که بخش شمالی تخریب و نوسازی نشود، باید اطمینان لازم در رابطه با مقاوم سازی آن ایجاد شود تا ساختمان به لحاظ ایمنی، در سطح قابل قبول و استانداردی قرار بگیرد.


اعطا در رابطه با ایمنی ساختمان به جا مانده از پلاسکو گفت: مساله ایمنی این ساختمان به طور ویژه برای ما اهمیت دارد و بدون اطمینان کافی از ایمنی و مقاوم سازی آن، نباید از آن بهره برداری شود.


عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: نکته دوم این که در رابطه با ساختمانی که جایگزین برج خواهد شد، مصوبه کمیسیون ماده 5 ساخت 5 طبقه در زیر زمین و 15 طبقه روی زمین را مجاز دانسته است و سطح اشغال در این زمین حدودا 1000 متری نیز، صد در صد در نظر گرفته شده است و کاربری آن تجاری در نظر گرفته شده است.


وی در خصوص رای کمیسیون ماده 5 گفت: البته این ابهام در مصوبه ماده 5 باقی است که وضعیت پارکینگ چه خواهد شد؟ ساختمان پلاسکو، پارکینگ نداشت. حالا که بنای جدید قرار است ساخته شود، پارکینگ نادیده گرفته شده است؟ قاعدتا باید در رابطه با تامین پارکینگ برای این ساختمان 15 طبقه در قلب شهر تهران، راه حل مشخصی پیشنهاد شود و الزام و تکلیف ایجاد شود. د
اعطا اظهار کرد: ر مصوبه کمیسیون ماده 5، در رابطه با کاربری طبقات زیرزمین ابهام وجود دارد و عبارت روشن نیست. دلیلش را نمی دانم، اما پذیرفته نیست در وضعیتی که در حال حاضر شهر تهران دارد، با مساله پارکینگ، آن هم برای یک ساختمان تجاری 15 طبقه در مرکز شهر تهران با تساهل برخورد کنیم.


رئیس کمیته معماری و طرح های شهری در پایان تصریح کرد: ممکن گفته شود تامین پارکینگ کافی در این زمین به علت مساحت اندک آن، امکان پذیر نیست. با توجه به پیچیدگی مسایلی که پلاسکو دارد، این حرف قابل فهم است. اما اگر تامین پارکینگ در برج امکان پذیر نیست باید به نحوی در شعاع محدودی در همان اطراف این پارکینگ تامین شود.

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار