اینجا در قلب روستاهای محروم زاگرس شاخه‌های بلوط برای گرم نگه داشتن تنور زندگی می‌شکند و در آتش بی‌تدبیری می‌سوزد.
کد خبر: ۶۶۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 14 October 2018

به گزارش تابناک ،روستای وینه بهاران مقصد امروز تور رسانه‌ای دادسرای کرمانشاه بود؛ روستایی که در قلب مناطق محروم استان کرمانشاه قرار گرفته و یک شغل نامیمون گریبان اهالی آنرا گرفته است.

ساکنان این روستا نه از باب سودجویی بلکه به خاطر امرار معاش مجبورند ثروت‌های خدادادی در قلب جنگل های بلوط را به بهای کیسه‌ای چند هزار تومان ناقابل دود کنند؛ زغال‌گیری را برای گذران زندگی از روی اجبار پیشه خود کرده‌اند.

حمیدرضا نیازی‌فر رئیس منابع طبیعی شهرستان کرمانشاه در حاشیه بازدید از این روستا اظهار داشت: در بخش سرفیروزآباد دو دهستان جلالوند و عثمانوند با پوشش جنگلی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی از منازل این روستاها به دلیل مشکلات مالی خالی از سکنه هستند؛ در این روستاها به دلیل وضع معیشتی و مالی نامناسب مردم اقدام به قطع درختان بلوط می‌کنند که از سنوات گذشته نیز این امر در این مناطق رایج بوده است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کرمانشاه تعداد نیروهای حفاظت از محیط زیست را در این منطقه ۱۰ نفر عنوان کرد و گفت: با این تعداد کم و مشکلات فراوان نیروها شب و روز مشغول رصد منطقه و برخورد با متخلفین هستند.

 

 

نیازی‌فر به آمار کشف و مراقبت پاسگاه ویژه حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمانشاه از دیماه ۹۶ تا ۱۶ مهر ماه سالجاری اشاره کرد و گفت: در کشفیات مطابق ماده ۴۸ حدود ۲۹ فقره پرونده به میزان ۹۰۰۰ کیلوگرم زغال تشکیل شده است.

وی بیان داشت: جهت قطع کردن درختان برابر ماده ۴۲ قانون حدود ۳۰ فقره پرونده به میزان ۴۱۳ اصله درخت و ۱۴۴۵ اصله نهال بلوط جنگلی تشکیل شده است.

این مسئول همچنین به تشکیل ۱۶ فقره پرونده کوره زغال مکشوفه اشاره کرد و گفت: در این راستا به میزان ۱۹ دهنه کوره زغال کشف و منهدم شد که به دنبال آن ۹۳ نفر دستگیر و ۳۱ خوردو و ۷ عدد تجهیزات توقیف شدند.

اشتغال اگر باشد، درختان قطع نمی شود

حجت الاسلام حسین عزیزی امام جماعت روستای"وینه بهاران" در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت این نقطه را به طور کلی فراموش کرده است.

وی اظهار داشت: با اینکه این روستا حدود ۷۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد اما هنوز از امکانات اولیه همچون برخورداری از نعمت آب آشامیدنی محروم هستند و برای دستیابی به آب باید مسافت طولانی را طی کنند تا از چشمه ای که شاید آب سالمی هم نداشته باشد مقداری آب تهیه کنند.

حجت الاسلام عزیزی علت قطع درختان بلوط را توسط مردم این منطقه مشکلات معیشتی عنوان کرد و یادآور شد: چون این منطقه هنوز گازرسانی نشده است مردم مجبورند سوخت زمستانی خود با قطع درختان و تهیه زغال تامین کنند.

وی بیان داشت: مردم در این منطقه حتی توان خرید یک کیسه آرد را ندارند و به ناچار دست به قطع درختان و تهیه زغال با سختی های فراوانی که به دنبال دارد، می زنند تا بتوانند امرار معاش کنند.

امام جماعت روستای"وینه بهاران" گفت: مسئولین باید توجه بیشتری به این مناطق داشته باشند و با پرداخت تسهیلات کم بهره جهت خرید دام و ایجاد اشتغال کاری کنند که مردم از قطع درختان خودداری کنند.

 

حجت الاسلام عزیزی بر ایجاد شغل‌های زود بازده در این مناطق تاکید کرد و گفت: اگرچه کاشت زعفران در این مناطق شروع شده اما جوابگو نیست چرا که پس از یک تا دوسال ممکن است به ثمر بنشیند ولی با توجه به وضعیت بد مالی باید به طور اورژانسی در این مناطق کار شود.

به گفته وی، یک کیسه ذغال را با مشقت به دست می‌آورند و فقط ۲۵۰ هزار ریال آنرا به فروش می رسانند که این رقم چشمگیری هم نیست لذا باید برای جلوگیری از این کار با ورود ذغال به شهرها به طور جدی برخورد کنند.

مشکلات مالی نباید منجر به تخریب منابع ملی شود

سید محمدامین باقری قاضی شعبه سوم دادسرای کرمانشاه هم در این بازدید اظهار داشت: باید دنبال علت شناسی جرم ها باشیم، قطع درختان هم علل مختلفی از جمله کم آبی و مشکلات مالی مردم دارد.

وی افزود: باید به فکر خدمات رسانی به این مناطق باشیم و اگر نمی توانیم مشکلات اشتغال و کم آبی آنها را به طور کامل پاسخگو باشیم اما می توان دستگاه های متولی را را برای بررسی موضوعات وارد عمل کرد.

باقری تصریح کرد: هیچگاه خلا اقتصادی و مشکلات مالی نباید منجر به تخریب و از بین رفتن منابع طبیعی شود.

این قاضی دادسرا بیان داشت: دستگاه های خدمات رسان باید اهتمام ویژه داشته باشند، چرا که بالاترین سرمایه هر جامعه منابع و اراضی طبیعی هستند و نباید از بین بروند.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار