کد خبر: ۶۶۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ 15 October 2018

در حالیکه ملک سلمان و رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی پرونده روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی را بررسی کردند، رئیس سازمان اطلاعات عربستان برای بررسی پرونده این روزنامه‌نگار وارد ترکیه شد.

منابع مطلع به شبکه الجزیره اعلام کردند، خالد حمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان برای بررسی پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی روز یکشنبه وارد ترکیه شد و با مقامات این کشور درباره بررسی پرونده خاشقجی دیدار کرد.

خاشقجی دوم اکتبر برای گرفتن مدارک مورد نیاز جهت ازدواج دومش به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول رفت و از آن زمان اثری از او نیست. رسانه‌های ترکیه به نقل از مقامات این کشور اخباری از شکنجه و قتل او به دست افسران امنیتی سعودی در داخل ساختمان کنسولگری و مثله کردن جسد او مطرح می‌کنند در حالیکه مقامات ریاض این اتهامات را تکذیب می‌کنند.

در این راستا سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روز یکشنبه تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برقرار کرد و به بررسی پرونده خاشقجی پرداخت.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد، ملک سلمان از اردوغان به دلیل استقبالش از پیشنهاد سعودی مبنی بر تشکیل کارگروهی مشترک برای بررسی زوایای پرونده ناپدید شدن خاشقجی تشکر کرد.

ملک سلمان بر تمایل و اصرار عربستان به حفظ روابط برادرانه با کشور ترکیه و پایبندی ترکیه به حفظ این روابط برادرانه با سعودی‌ها تاکید کرد و گفت:‌ هیچ کس نمی‌تواند استواری و صلابت این روابط را خدشده‌دار کند.

براساس گزارش این خبرگزاری، اردوغان نیز بر حفظ روابط برادرانه، تاریخی، ویژه و محکم بین دو کشور و دو ملت برادر و نیز پایبندی‌اش به تقویت این روابط و توسعه آن تاکید کرد.

منابع در ریاست جمهوری ترکیه اظهار داشتند، اردوغان با ملک سلمان موضوع افشای ابهامات ناپدید شدن خاشقجی را در میان گذاشت.

این تماس تلفنی ملک سلمان با اردوغان در میان افزایش فشارهای بین‌المللی بر عربستان انجام گرفته که خواهان سرعت روشن شدن سرنوشت خاشقجی هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده در صورت اثبات دست داشتن عربستان در قتل این روزنامه‌نگار منتقد تحریم‌ها و مجازات‌هایی سخت علیه ریاض اعمال می‌کند.

وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه‌ای مشترک از مقامات عربستان و ترکیه خواستند تحقیقات قابل اعتمادی را در این پرونده انجام دهند.

در راستای این پرونده، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز تماسی تلفنی با ملک سلمان برقرار کرد و ملک سلمان هر گونه اخبار و ادعاها که وجهه این کشور را هدف گرفته رد کرد و بر حفظ جان شهروندانش در هر جایی تاکید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار