یک وبگاه خبری تحلیلی قطری، از تحرکاتی جدی در سطح بین‌المللی و همچنین از داخل خاندان آل سعود برای پایان دادن به قدرت ولی‌عهد سعودی در پی پرونده قتل احتمالی روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه خبر داد.
کد خبر: ۶۶۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳ 16 October 2018

به گزارش تابناک یزد، از فارس، وبگاه خبری «الخلیج آنلاین» در یادداشتی با عنوان «تلاش‌های بین المللی برای برکناری «بن سلمان»... این‌ها مهم‌ترین جایگزین‌های او هستند» از تحرکات غربی با همکاری افرادی در داخل خاندان آل سعود برای برکناری محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی و ممانعت از پادشاهی وی خبر داد.

در این یادداشت آمده است: در نتیجه واکنش‌های سریع بین المللی  به پرونده «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که از زمان ورودش به کنسولگری عربستان در استانبول در دوم اکتبر ناپدید شده است و قوت گرفتن فرضیه ترور وی، حرف و حدیث‌ها در داخل محافل تصمیم ساز آمریکا درباره اتخاذ تصمیم ممانعت از جانشینی «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان به جای پدرش در منصب پادشاهی این کشور آغاز شده است.

این وبگاه خبری افزود: با وجود اینکه جزئیات نهایی مربوط به فرآیند تحقیق درباره سرنوشت خاشقچی هنوز صادر نشده است اما ناظران و شماری از شخصیت‌های مهم غربی تاکید کردند که شرایط پس از این حادثه هرگز مشابه قبل آن نخواهد بود، بخصوص که همه شواهد حاکی از قتل وحشیانه خاشقچی توسط تیم تروری است که فقط به همین منظور و با اطلاع شخص بن سلمان از عربستان خود را به استانبول رسانده بودند.

الخلیج آنلاین نوشت: در همین راستا مقاماتی آمریکایی و در راس آنها دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کردند اگر عربستان در قتل احتمالی خاشقچی دست داشته باشد، مجازات می‌شود. به تفسیر ناظران، دولت آمریکا بزودی پشت ولی عهد سعودی را خالی می‌کند، آن هم پس از اینکه ترامپ ودامادش «جرد کوشنر»، روی او برای رسیدن به منافعشان حساب‌وکتاب زیادی کرده بودند.

الخلیج آنلاین در ادامه بر اساس آنچه آن را «اطلاعات موثق از منابع مختلف» نامید، تاکید کرد:  در حال حاضر در سطح بین‌المللی، عربی و حتی در داخل عربستان تلاش‌هایی برای خلاصی از محمد بن سلمان و پایان دادن به حیات سیاسی وی در جریان است، آن هم پس از اینکه سیاست‌های داخلی و خارجی او،  کشورش و منطقه را به داخل سلسله بحران‌های بی‌سابقه‌ای سوق داد.

منابع الخلیج آنلاین تاکید کردند: خشم و نارضایتی از بن سلمان تنها مربوط به سطح بین المللی نیست، بلکه فضای کلی حاکم بر خاندان آل سعود در عربستان هم نشان می‌دهد که در مقطع پیش رو برای اتفاقی بزرگ آماده می‌شود که حتی می‌تواند تا مرحله حمایت حداکثری از یک شخصیت توافقی برای انجام حرکتی علیه ملک سلمان و فرزندش پیش برود.

این منابع  با اشاره به اینکه بن سلمان در انزوایی شدیدتر از قبل در داخل خاندان آل سعودبه سر می‌برد، افزودند: ولی‌عهد سعودی حالا دیگر تهدید موجودیت خود را بیش از قبل، یعنی بیش از زمان بازداشت‌های شاهزادگان و مسئولان سعودی در هتل ریتز کارلتون، احساس می‌کند بخصوص که «احمد بن عبدالعزیز»، عموی وی که شایسته‌تر از وی برای رسیدن به پادشاهی عربستان است در خارج از کشور به سر می‌برد و محافل پیرامون ولی عهد سعودی اطلاعی ندارند که احمد بن عبدالعزیز در حال حاضر چه نقشه‌ای می‌کشد؟

بنا به اطلاعات الخلیج آنلاین، در داخل خاندان آل سعود تلاش‌های جدی جریان دارد تا شاهزاده احمد بن عبدالعزیز را برای اقدام بین‌المللی علیه بن سلمان راضی کنند و برخی طرف‌های غربی هم به وی پیشنهاد داده‌اند که جانشین احتمالی ملک سلمان شود که عملا در مدیریت امور کشور ناتوان است، بخصوص که شاهزاده احمد از روابط بسیار قوی هم با مقامات پرنفوذ در داخل دولت های آمریکا و انگلیس برخوردار است.

از سوی دیگر شاهزاده عبدالعزیز فرزند عبدالله پادشاه سابق عربستان و معاون وزیر خارجه سابق این کشور که در حال حاضر در پاریس به سر می‌برد نیز از دیگر کسانی است که به طور جدی در حال تلاش برای راضی کردن کاخ الیزه در ممانعت از به قدرت رسیدن بن سلمان و حمایت از شاهزاده احمد برای نشستن جای ملک سلمان است.

از اوایل سپتامبر گذشته شاهزاده احمد بن العزیز عبدالعزیز درپی انتقاد از ملک سلمان و فرزندش، لندن را برای سکونت برگزید اقدامی که به گفته ناظران در راستای برنامه ریزی برای آماده کردن سناریوهای برکناری پادشاه و فرزندش از قدرت بوده است.

شاهزاده سعودی در پاسخ به تظاهرات ضد جنگ یمن و دخالت های عربستان در امور منطقه که در مقابل منزلش در لندن برپا شده بود ضمن جدا کردن حساب آل سعود از پادشاه و ولی‌عهد عربستان، از آنها خواست تا ملک سلمان و پسرش را مورد انتقاد قرار دهند.

به دنبال این اتفاق، کاربران و فعالان اینترنتی سعودی با به راه انداختن هشتگ توییتری (با احمد بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه بیعت می‌کنیم) بیعت با این شاهزاده سعودی را به عنوان پادشاه عربستان سعودی خواستار شدند.

در همین راستا بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، بحث دیگری هم  مطرح هست درباره اینکه احتمال دارد دولت آمریکا مجددا به استفاده از برگه «محمد بن نایف»، وزیر کشور و ولی‌عهد سابق عربستان برای ایفای نقش برکناری بن سلمان متوسل شود.

الخلیج آنلاین افزود: اما داده‌های به دست آمده به طور قطع تایید می‌کند که بن نایف از زمانی که بن سلمان او را به طرز تحقیرآمیزی برکنار کرده و اعتبارش را از بین برد، دوران حیات سیاسی هم برایش به سر آمده است.

این وبگاه خبری تاکید کرد: بن نایف از ژوئن 2017 که از ولی عهدی عربستان کنار گذاشته و تحت اقامت اجباری قرار گرفت تحت کنترل شدید امنیتی است و اجازه فعالیت آزادانه ندارد که این قضیه احتمال هر گونه اقدام وی علیه پسرعمویش را از بین می‌برد، چون بن سلمان توانست در وهله نخست چهره رسانه‌ای او را مخدوش سپس او را از جمع شاهزادگان بانفوذ در داخل خاندان آل سعود حذف کند.

ناظران از نتیجه کشمکش شاهزادگان سعودی بر سر قدرت هراس دارند بخصوص که هشدارهایی هم مطرح است که بن سلمان برای حذف هر رقیب مطرحی به قدرت مالی خود متوسل شده و تر و خشک را با هم خواهد سوزاند تا در نهایت نام او به عنوان جوان ترین پادشاه در تاریخ عربستان ثبت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار