در جلسه ستاد شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار مطرح شد: بازار شهرضا که شاهکار معماری و یک بنای تاریخی در کشور محسوب می‌شود در حال متروکه و مخروبه شدن است و شهرضا در حال از دست دادن بازار قدیمی‌اش است.
کد خبر: ۶۶۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴ 17 October 2018

به گزارش تابناک : مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور ایوان نقش جهان شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه از بین 1300 شهر کشور 17 محله انتخاب شدند که شهرضا جزو یکی از آنها است، اظهار داشت: محله‌های برج عسگر و باغ ملی در شهرضا به عنوان محلات پایلوت انتخاب شدند.

ناصر مشهدی‌زاده افزود: دو محله باغ ملی و برج عسگر جرو معدود محلاتی است که در سطح کشور از میان محلات شهرهای گوناگون، توسط شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی به عنوان محلات هدف بازآفرینی شهری انتخاب شده است.

وی با اشاره به بازار تاریخی شهرضا، گفت: بازار شهرضا که شاهکار معماری و یک بنای تاریخی در کشور محسوب می‌شود در حال متروکه و مخروبه شدن است و شهرضا در حال از دست دادن بازار قدیمی‌اش است.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور ایوان نقش جهان با تأکید بر اینکه بیشتر تیمچه‌های بازار شهرضا تعطیل است، گفت: بازار در شهرضا نقش اقتصادی دارد و منطقه جنوب استان اصفهان در حال از دست دادن یک مرکز اقتصادی تاریخی و با ارزش است.

وی با بیان این‌که بازار از دل اقتصاد شهر جوشیده است و باید دوباره احیا شود، تصریح کرد: مشاغل سنتی در بازار شهرضا در قدیم رونق بسیاری داشته است و باید آن را حفظ کرد.

مشهدی‌زاده بیان کرد: استادکاران قدیمی دیگر توان کار ندارند باید مشاغل قدمی در شهرضا احیا شود، با فوت استادکاران قدیمی بخش مهمی از ثروت اقتصادی و ارزش‌های معنوی شهرستان شهرضا نابود می‌شود.

وی با بیان اینکه باید فکری برای اقتصاد شهرضا شود، بیان کرد: شهرضا در بین شاخص‌های گوناگون با شهرستان‌های دیگر استان اصفهان مقایسه شده و رتبه شهرضا در بین شهرستان‌های استان رتبه دهم است.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور ایوان نقش جهان با بیان اینکه بافت‌های تاریخی در دنیا گنج و در ایران خرابه نامیده می‌شود، تصریح کرد: کشور، استان اصفهان و شهرستان شهرضا باید به صنعت گردشگری روی بیاورند، گردشگری صنعتی جایگیزین نفت است در این راستا در آینده‌ای نزدیک برای صاحبان خانه‌های تاریخی در شهرضا کارگاه بوم‌گردی برگزار می‌کنیم.

قسمت‌های اولویت‌دار بازار برای مرمت مشخص شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرضا در ادامه این جلسه با اشاره به مرمت بازار تاریخی شهرضا، اظهارداشت: هدف ما حفظ بازار است، در حال حاضر مرمت بخشی از آن آغاز شده است و میراث فرهنگی شهرستان شهرضا 500 میلیون تومان از اعتبارات سال 96 برای آن اختصاص داده‌اند.

ثریا صنایعی با بیان اینکه از ابتدای امسال یک حرکت جمعی برای مرمت و بهسازی بازار شهرضا آغاز شد و قسمت‌های اولویت‌دار بازار برای مرمت مشخص شد، افزود: بازار تاریخ شهرضا است و باید حفظ شود در حال حاضر استفاده درست از بازار و تیمچه‌های آن نشده است.

وی با اشاره به انتخاب راسته حسینیه سادات و راسته آهنگران برای مرمت، گفت: ورودی راسته آهنگران که چندین سال بود داربست شده بود مرمت و رفع خطر شد و با هماهنگی اداره راه و شهرسازی طرح مرمت دیگری مورد تأیید قرار گرفته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرضا گفت: بازار بزرگ تاریخی شهرضا متعلق به دوره سلجوقیان است که به شکل زیبایی در دل بافت قدیمی شهر در قرون گذشته گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه این بازار شامل چند کاروانسرا و اماکن قدیمی است، بیان کرد: در مرکز بازار چهار سوقی با گنبدی آجری بنا شده که از جمله آثار تاریخی این شهر محسوب می‌شود.

بازار شهرضا بخش مهمی از تاریخ این شهر است

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرضا نیز در ادامه این جلسه با اشاره به مرمت بازار شهرضا، گفت: مرمت بازار شهرضا در قالب یک برنامه مشترک با مشارکت اداره راه و شهرسازی، اوقاف، کسبه بازار، شهرداری و میراث فرهنگی آغاز شد.

غلام‌رضا سبزواری، با بیان اینکه سه نقطه اولویت‌دار در بازار شهرضا شناسایی شد و هر دستگاه به سهم خود باید اقدامات خود را در این بازار انجام دهد، افزود: بازار تاریخی شهرضا بنایی بجا مانده از دوران سلجوقی است که بخش‌هایی از آن فرسوده و آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه بازار شهرضا بخش مهمی از تاریخ این شهر است و در اهمیت آن همین بس که در شمار بازارهای تاریخ ایران است که همچنان عملیات داد و ستد در آن در جریان دارد، بیان کرد: میراث فرهنگی شهرضا باید طرح خود را برای بازار ارایه کند تا دستگاه‌ها براساس آن کار خود را آغاز کنند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرضا با اشاره به مناطق حاشیه‌ای و کمتر توسعه یافته شهرضا، بیان کرد: 7 محله شهید چاووشی، حسین‌آباد، خمینی‌آباد، حکیم قشقایی، طالقانی، پانصد دستگاه و اسلام‌آباد، محلات هدف در اجرای این طرح در شهرضا هستند.

وی خاطرنشان کرد: در محله ترک‌آباد با مشارکت اداره ورزش یک سالن ورزشی در حال ساخت است که 90 درصد از آن تکمیل شده است و در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و در محله چاووشی نیز یک مجموعه ورزشی و آموزشی کلنگ‌زنی شده که با مشارکت نوسازی مدارس استان اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد.

سبزواری اظهارداشت: از محلات حاشیه‌نشین شهرضا بازدید به عمل آمد و با همکاری اداره برق 200 شبکه فاقد روشنایی شناسایی شد و هزار و 50 لامپ موجود با لامپ LED تعویض شد.

تدوین سند راهبردی و چشم انداز شهرستان شهرضا

شهردار شهرضا در ادامه این جلسه با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی این شهر با شهرداری همکاری نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: مقرر شد تا بعضی از خدمات در قالب برنامه جامع اقدام مشترک به محلات هدف اختصاص یابد، اما تنها شمار اندکی از ادارات در این زمینه همکاری کردند، این در حالی است که 29 دستگاه اجرایی موظف به همکاری در این زمینه هستند.

رحیم جافری با اشاره به تأسیس دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهرضا در شهرداری، گفت: تدوین سند راهبردی و چشم انداز شهرستان شهرضا که حاوی شرح وظایف هر دستگاه است، مشروط به همکاری مؤثر ادارات و پاسخ به استعلامات ارسالی است.

وی با اشاره به اینکه در شهرضا شش محله برای بازآفرینی و استفاده از تسهیلات این طرح مشخص و مصوب شده‌ است، افزود: احیای بافت تاریخی و نوسازی بافت فرسوده مرکز شهر از مهمترین برنامه‌های ستاد بازآفرینی است که با توجه به موقعیت شهرضا، باید اقدامات زیادی در این زمینه انجام شود.

شهردار شهرضا با بیان اینکه شهرضا یکی از 12 شهر کشور است که طرح بازآفرینی آن به تصویب رسیده است، تصریح کرد: اگر از موقعیت ایجاد شده به خوبی استفاده کنیم، در آینده نزدیک این شهر به یکی از الگوهای بازآفرینی شهری در کشور تبدیل می‌شود.

برج‌های کبوترخانه منظریه مرمت می‌شود

شهردار شهر منظریه در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه منظریه با 30 هکتار بافت شهری 27 هکتار بافت فرسوده مشخص شده دارد، خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی مدیریت شهری تکمیل بلوار اصلی شهر است.

سید علی مرتضوی با اشاره به اینکه هزار و 100 متر طول بلوار است و کل بلوار در بافت فرسوده قرار دارد و نیاز به جابه‌جایی تأسیسات است، افزود: سه برج کبوترخانه، کتابخانه مرکزی و پردیس شهرداری به مساحت 10 هزار متر از دیگر پروژه‌های شهرداری منظریه است که با همکاری دستگاه‌ها در شهر منطریه اجرایی می‌شود.

وی با بیان این‌که 5 محله وصف، عمروآباد، بابوکان، اسفه‌سالار و خسروآباد محله‌های شهر منظریه است که در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند، ادامه داد: 36 هکتار از شهر منظریه عمر بالای 30 سال دارد، 33 هکتار دارای بناهای تخریبی و 58 هکتار از بافت این شهر فاقد سازه است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار