در مناظره دو چهره سیاسی مطرح شد ؛
جلال میرزایی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی و حمید رسایی فعال سیاسی بعنوان موافقین ومخالفین "اف ای تی اف "در مناظره ای که شب گذشته در دانشگاه ایلام برگزار شد به بیان دیدگاههای خود پرداختند .
کد خبر: ۶۶۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵ 17 October 2018

جلال میرزایی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی و حمید رسایی فعال سیاسی بعنوان موافقین ومخالفین "اف ای تی اف "در مناظره ای که شب گذشته در دانشگاه ایلام برگزار شد به بیان دیدگاههای خود پرداختند .


به گزارش تابناک ایلام ،مهم ترین مطالب مطرح شده توسط این دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب بدین شرح است:

لازمه توسعه کشور احترام به قانون است

جلال میرزایی اظهار داشت: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که با مسائل و موضوعات شعاری برخورد می‌کنیم و به جای اظهارنظر کارشناسان گروه‌های شعاری میدان‌دار می‌شوند و کارشناسان نادیده گرفته می‌شوند.
وی اعتراضات در جلو مجلس بعد از تصویب FATF را نشانه‌ی بالندگی جامعه دانست و تصریح کرد: انتظار این است که جامعه با آگاهی کامل به قوانین تصویب شده تمکین کند.
میرزایی با اشاره به ارسال پیامک‌هایی به نمایندان بعد از تصویب این قانون تاکید کرد: لازمه‌ توسعه همه جانبه کشور قانون‌گرایی است.

رسایی: در FATF به چیزی که نمی دانیم تن داده ایم

رسایی تاکید کرد: FATF برخلاف برجام که برنامه اقدام مشترک بود یک طرفه و شامل توصیه‌هایی است که بیاد به آنها عمل کنیم که در سال 1987 توسط 7 کشور راه‌اندازی شد و بعد از 11 سپتامبر برای جلوگیری از تامین مالی تروریسم 9 توصیه به آن اضافه شد.
وی ادامه داد: در سال 2012 یکسری توصیه‌های دیگر با نام ممانعت از تامین مالی سلاح‌های کشتار جمعی اضافه شد که منحصرا درباره ایران بود و بعدها یک قسمت دیگر با عنوان مقابله با تهدیدات دیگر به آن اضافه کردند که هر چیزی می‌تواند باشد، یعنی به چیزی که نمی‌دانیم چیست تن داده‌ایم.
رسایی تاکید کرد: دغدغه ما این است که مشخص نیست فردا به جای تهدیدات دیگر چه چیزی را اضافه می‌کنند و مشکل دیگر تعریف متفاوت آنها با ما از تروریست است.

میرزایی: نباید به دست آمریکایی ها بهانه بدهیم

این نماینده مجلس در بخش بعدی این مناظره با اشاره به کتابی که از مسئولان خزانه‌داری آمریکا به چاپ رسیده است، گفت: در این کتاب‌ها که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس به چاپ رسیده، آمریکایی‌ها می‌گویند که چگونه ایران بهانه را در اختیار ما گذاشت تا اروپا و چین و روسیه را علیه ایران با خود همراه کردیم.
وی ادامه داد: آمریکا دنبال فشار آوردن به ایران است و کوتاه نمی‌آید بنابراین باید بنابراین باید هوشمندانه عمل کنیم و بهانه دست آمریکا ندهیم به گونه‌ای که مانند برخی برهه‌ها حجتی برای دریافت پول نفت هم مشکل داشته باشیم.

رسایی: وزیر اقتصاد دولت یازدهم بدون هماهنگی قانون عدم حمایت از تروریسم را امضا کرد

رسایی گفت: مصوبه مجلس تا زمانی که توسط شورای نگهبان به تصویب نرسد قانون نیست، هر چند اعتراض به قانون هم مشکلی ندارد.
وی ادامه داد: آقای طیب‌نیا با پردازش ظریف در سال 95 قانون عدم حمایت مالی از تروریسم را امضاء کرد در حالی که هنوز منتشر نشده بود بعدا مجلس می‌فهمد و بعدا ظریف، طیب‌نیا و سیف در این زمینه نامه‌ای به رهبری می‌نویسند که مقام معظم رهبری در این زمینه نامه‌ای به رئیس جمهوری می‌نویسد.

میرزایی: توضیحات ظریف در دفاع از FATF قانع کننده بود

میرزایی در ادامه با تبیین اهداف کنوانسیون‌ها، گفت: منتقدان FATF نگران استفاده ابزاری از این موضوع برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی و حوزه نفوذ جمهوری اسلامی هستند، این موضوعات دغدغه‌ی ما هم هستند اما به عنوان نماینده مجلس از توضیح دکتر ظریف و شمخانی قانع شده‌ایم و این موضوعات در جلسات مختلف بررسی شده است.

میرزایی: رویکرد هزینه - فایده در مناسبات بین المللی باید لحاظ شود

وی ادامه داد: طیفی از جامعه بنا ندارند راضی شوند و قصد قانع شدن هم ندارند و معتقدم در این مسائل بین‌المللی مرتبط با منافع ملی هم سود و هم فایده را ببینیم و به تنهایی نمی‌توانیم در عرصه جهانی با همه مقابله کنیم بلکه باید با رویکرد هزینه – فایده برخورد کنیم در غیر این صورت نمی‌توانیم آن گونه که باید موفق شویم.

رسایی: جمهوری اسلامی تعریف خود را از واژه تروریسم دارد

رسایی تصریح کرد: دولت ما از سال 95 تاکنون 37 توصیه از 41 توصیه‌ی FATF را پذیرفته و بخش‌هایی را به صورت قوانین داخلی پذیرفته که یکی از این موارد CFT است اما مشکل این است که ما تعریف خودمان را داریم و غربی‌ها تعریف خودشان را از تروریسم دارند که برای رفع این نقیصه دولت شرط گذاشته و این شروط شاهد مدعای ما است.
جلال میرزایی گفت: جهان از دهه‌ 90 با مشکلات و چالش ‌هایی مانند مشکلات زیست محیطی و گروه‌های سازمان یافته که حوزه عملشان فقط یک کشور نیست و در یک کشور پایگاه دارند اما در جاهای مختلف اعمال مجرمانه انجام می‌دهند که نمونه تروریسم را همین امروز در میرجاوه دیدیم و از قربانیان تروریسم هستیم بنابراین باید به سمت همکاری ‌های مشترک برای مقابله با این پدیده برویم ، پس اهداف FATF درست است و من از موضع حزبم در دفاع از آن حمایت می‌کنم.

میرزایی: رای مثبت نمایندگان به FATF در راستای منافع ملی است
میرزایی یادآور شد: قبل از تصویب FATF ما با بخش‌های مختلف جامعه مانند اتاق بازرگانی صاحبان صنایع و دیگر بخش‌های جامعه صحبت کردیم و نظر آنان را خواستیم و حرف موافق و مخالف را گرفتیم و به خاطر منافع ملی رای دادیم و انتظار از مجموعه‌ی نیروهای انقلابی و دلسوز این بود که نگرانی‌های خود را در جلساتی بیان کنند.

رسایی: منفعتی در اجرای FATF نمی بینم

رسایی اظهار کرد: من فایده‌ای را در این قانون نمی‌بینم ، آیا اینکه بانک سپه و ملت با استناد به این قانون به قرارگاه خاتم‌الانبیاء پول ندهند فایده است؟
وی تصریح کرد: این قانون ما را مکلف می‌کند به توصیه‌ها عمل کنیم و در نهایت می‌گوید باید چنین و چنان کنیم تا FATF گام‌های بعدی را بردارد؟ سوال من این است که گام‌های بعدی چیست؟ و این سوالی است که نه تنها آقای میرزایی بلکه ظریف و روحانی پاسخ آن را نمی‌دانند؟

میرزایی: دفاع نادرست تنها برای کشور هزینه ایجاد می کند

وی با اشاره به همراه شدن بسیاری از کشورها با ایران در جریان برجام گفت: نباید مسائل را به تابو تبدیل کرد، بلکه باید عاقلانه تصمیم گرفت و اگر دغدغه دفاع از حزب‌الله را داریم باید درست دفاع کنیم نه اینکه با دفاع نادرست هزینه دهیم و منشاء مشکلات شویم.


محتوای این مناظره به خصوص دیگر مباحث مطروحه آن از شب گذشته تاکنون به موضوع بحث و جدل گروه ها و شبکه های مختلف اجتماعی - اینترنتی استان ایلام بدل شده است.
گروه ویژه اقدام مالی (در پولشویی) یا به اختصار اف ‌ای ‌تی ‌اف (FATF)، یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار جی ۷ با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌ شویی بنیاد شده‌است.
اتحادیه FATF دارای یک دستورالعمل ۴۰ ماده‌ای است که کلیه جنبه‌های مبارزه با پول‌شویی را در برمی گیرد.
در حال حاضر اف ای تی اف از 35 کشور و دو سازمان منطقه ای تشکیل می‌شود دو سازمان منطقه‌ای عضو که اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس هستند .
جمهوری اسلامی ایران از سال 2007 میلادی در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفت که از سال 2009 به طور رسمی در بیانیه های آن اعلام و مقررات اقدام های متقابل علیه تهران وضع شد تا کشورها در مراودات مالی و بانکی با ایران احتیاط کنند.
از همان زمان، موضوع خروج ایران از فهرست سیاه «اف.ای.تی.اف» در دستور کار دولت وقت قرار گرفت که موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح و به تصویب رسید و از سال 1389 با تصویب «نقشه راه شورای عالی مبارزه با پولشویی» برنامه های اصلاحی در دستور کار دولت است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار