نمونه ای که شب گذشته در پیشگاه جمعیت کثیری از منادیان روشنگری،سیاست ورزی ،اخلاقمداری ،تحمل منتقد و ...آن هم در محیطی فرهنگی وعلمی کانون سیاست ورزی به راحتی هر چه تمامتر به وقوع پیوست وبه جای ایستادگی در مقابل ترویج تحجر ی و سفسطه گرایی و حمایت از عقل ومنطق و بردباری در مقابل نقادی های مخالف فکری ،کف زدن وهوراهایی را شاهد بودیم که ماحصل آن چیزی جز تشدید دریده گویی ها و حرکت در مسیر بداخلاقی سیاسی نبود .
کد خبر: ۶۶۹۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸ 17 October 2018

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::بررسی تاریخ فعالیت های سیاسی و اجتماعی کشور در یک قرن اخیر  نشان می دهد که دانشگاه ودانشجو همواره کانون روشنگری بوده وبعنوان پیشقراولان توسعه سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی علم بالندگی و پویایی ورشد وتوسعه کشور را بر دوش داشته اند.

آنچه که جامعه از این قشر انتظار دارد چیزی جز تبدیل دانشگاه به کانون دانش پژوهی خردورزی، ژرف اندیشی و نقد و روشنگری اندیشمندانه نبوده ونخواهد بود و هر عامل محدود کننده و اخلال گر که بخواهد با نقش آفرینی منفی در مسیر تحقق انتظار جامعه از دانشگاه آن را از مسیر واقعی خود منحر ف کند بی شک در مسیری مغایر با مصالح کشور و منافع ملی گام برداشته است

مع الاسف واکاوی اتفاقات سیاسی در چند دهه اخیر گویای این واقعیت تاثر بار است که ظهور وبروز دستهایی نامریی در دانشگاه تمامی مساعی خود را بر منفعل نمودن جنبش دانشجویی ،با تهی نمودن آن از تحرک ،پویایی ،نقد پذیری و مهمتر از همه تحمل مخالف فکری ،آن را به سیاهی لشکر طیفی خاص مصروف نموده تا در بزنگاههای سیاسی واجتماعی از آن بهره گیری خاص  نمایند.

متعاقب تکوین این سیر نامطلوب در سپهر سیاسی کشور است که سر وکله افرادی خاص تحت عنوان چهره های سیاسی با هدف  برداشت ،کاشته هایشان در محیط های علمی وسیاسی پیدا شده تا با عبور از منطق سیاست ورزی و با حمایت دست پروده هایشان،در صدد تحمیل مبانی فکری آغشته به سفسطه ومملو از مغالطه خویش به افکار عمومی برآیند.

در این بین آنچه را که از جنبش پویای دانشجویی بعنوان مطالبه گران حق وحقیقت و جهاد گران عرصه روشنگری وعلمداران توسعه همه جانبه جامعه انتظار می رود ؛ایستادگی در مقابل مصادره به مطلوب نمودن ها ،سد نمودن سیر تکوین ادبیات سیاسی متحجرانه و مقابله با رشد سفسطه گرایی ،هوچی گریی ،پوپولیسم ودریده گویی درگفتمان سیاسی وشکل گیری گزاره های فاقد استدلال در محاورات و مجادلات سیاسی است .

نمونه ای که شب گذشته در جریان مناظره بر سر موضوع " اف ای تی اف " آن هم در پیشگاه جمعیت کثیری از منادیان روشنگری،سیاست ورزی ،اخلاقمداری ،تحمل منتقد و ...در محیطی فرهنگی وعلمی بعنوان  کانون سیاست ورزی، به راحتی هر چه تمامتر به وقوع پیوست .متاسفانه به جای ایستادگی در مقابل ترویج تحجر و سفسطه گرایی و حمایت از عقل ومنطق و بردباری در مقابل نقادی های مخالف فکری ،کف زدن وهوراهایی را شاهد بودیم که ماحصل آن چیزی جز تشدید ادبیات توهین آمیز و حرکت در مسیر تحقیر منتقد نبود .

صرفنظر از قضاوت در باره درستی یا نادرستی پیوستن به کنوانسیون نام برده شده ،در مناظره شب گذشته که  بین نماینده اصلاح طلب ایلام و حمید رسایی یکی از اعضای جبهه پایداری حول محور پیوستن ایران به کنوانسیون " اف ای تی اف " در دانشگاه ایلام برگزارشد ،رسایی بعنوان مخالف با بکار گیری ادبیاتی بر آمده از تفکر هزینه زایی که سالها رشد وتوسعه کشور را به کما برد ،تلاش نمود تا با بهره گیری از حمایت جمعیت گزینشی دانشجویان حامی یک طیف خاص ،ادبیات سیاسی متحجرانه و در حال احتضار را به کمک هورا وکف زدنهای هواداران مجددا احیا نماید.

نقطه اوج بازگشت ادبیات چاله میدانی این چهره افراطی سیاسی کشور زمانی اتفاق افتاد که رسایی  در پاسخ به انتقادهای یکی از دانشجویان دختر که به دنبال به چالش کشیدن خط فکری امثال ایشان بود ،پای داعش و سوریه را به میدان کشیده وبا لحن تحقیر آمیز گفتند :" اگر ما نبودیم ،الان که شما در خیابانهای ایلام مورد هجمه داعش قرار می گرفتید"!!

نکته قابل تامل در این موضوع ،کف وهورا کشیدن دانشجویان حاضر در جلسه  ودر تایید توهینهای این چهره شناخته شده جریان افراط بود ،دانشجویانی که با برنامه ریزی قبلی و اتحاد سیستماتیک جریان پایداری ،انجمن اسلامی و مدیریت دانشگاه با کانونی خاص در بیرون از دانشگاه ،  در هدفی مشترک ودر پوشش تبیین گفتمان آزاد اندیشی ،به دنبال اهدافی غیر از تبیین چرایی رای به لایحه " اف ای تی اف" در این مکان گردهم آمده بودند.

تاسف آور تر اینکه این جریان خاص که به صورت هدفمند ازمیان  گل ولای گفتمان روشنگری ،صید شاه ماهی را دنبال می کردند ،با وارونه جلوه دادن وتحریف سخنان نماینده اصلاح طلب استان وجابجایی " کانون خاص " با " انجمن اسلامی " از کنار گفتمان متحجرانه میهمان خویش یعنی" حمید رسایی" به راحتی گذشتند.

انتشار مطالب تحریف شده این گروه در کانال تلگرامی ضد انقلاب آمدنیوز ،مبین وجود دستهای پشت پرده ایست که فراتر از انشقاق و ایجاد دودستگی دربین نیروهای یک جریان سیاسی در استان ، به سناریویی می اندیشند که پرده هایی جدید آن در هفته ها وبلکه ماههای آینده در معرض نمایش همگانی قرار داده خواهد شد.

در حالیکه انتظار می رفت که نیروهای انجمن اسلامی دانشگاه بعنوان داعیه داران تحمل مخالف !ولو با وجود انتقادات درون گفتمانی به نماینده استان، با حمایت های خویش مجال میدان داری به تفکرات رادیکال در فضای دانشگاه ندهند،اما برخی از دانشجویان منتسب به این جریان همپا و همراه با جریان پایداری ،کانالها و شبکه های اجتماعی آنان ،به صورت هماهنگ ومنسجم به دنبال تخطئه  استدلالهای علمی نماینده استان برآمدند.

به هر طریق شکل گیری این اتحاد بین بدنه فعال یک جریان اصلاح طلب دانشجویی و جریان پایداری ،زمینه ساز به سنگ خوردن تیر هدفمند جریانی شد تا ماحصل آن بند زدن ترکهای ایجاد شده در بدنه جریان پویا وحقیقی یک تفکر ریشه داردر استان باشد،ترکهایی که از سوی کانونی شکل گرفت که نماینده استان با ذکاوت هرچه تمامتر منشاء آن را شناخت و وعده حذف این کانون خاص را بر زبان آورد .

بی شک تلاشها برای وارونه جلوه دادن حقایق این مناظره سیاسی و به حاشیه راندن آن از دید تیز بین افکار عمومی پنهان نخواهد ماند و بزودی ابعاد تازه تری از اتحاد هدفمند جریان صدرالاشاره در معرض قضاوت افکار عمومی استان وکشور قرار خواهد گرفت ،دراین رهاورد نیز ادبیات توهین آمیز به دانشجوی منتقد از سوی جریان پویا وواقعی دانشجویی بی پاسخ نخواهد ماند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
امیر
|
Germany
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
چوب را بدست خرس دادن آسان اما پس گرفتنش دشوار است.
مملکتی که امثال رسایی براش تعیین تکلیف میکنن که فرسنگها با ادب و شعور فاصله دارند رو باید هروز به خاک سپرد و فاتحه براش بخونی.
همایؤن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
این رسایی وقتی که مردم ایلام هشت سال در برابر دشمن بعث مقاومت کردن کدام جهنمی بودن که الان زبان درازی میکند
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
شما هم کم از داعش نیستی آقا رسایی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
اگر تو و مثل تو نبوی که به دنبال جنگ نیابتب در منطقه باشد کسی داعش درست نمی کرد تا به جان مردم بیفتد.
حسن
|
Canada
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
شما اصل مناظره در مورد خیانت نمایندگان مجلس را ول کرده اید و به موضوع غیرواقعی پرداخته اید. دختر مورد اشاره اولا ایلام ینبود دوما خودش به طیف گسترده ای از مجاهدین توهین کرد. اگر مبنای شما روشنگری است توهین های او را هم منتشر می کردید
سرباز
|
Netherlands
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
سلام من مانده ام ملت غیور ایلام که بنده در زمان جنگ در ان استان بودم وبادلاوری وشجاعت از اب وخاک دفاع کردن وانچنان مقاومت کردن که سربلند از جنگ در امدن چه حربه و چه حرف بچه گول زنی افتاده دست تعدادی که بله اگر مانبودیم یا فلان جا نبود داعش شمارا میخورد میبرد این چه حرف ولی است همچنان که ملت در برابر صدام ظالم ایستادگی کردن شما هم باشید ونباشید وقتی پای در میان اید دفاع از اب و خاک باز این ملت هستن بدون هزینه وحقوق دفاع میکنند شماها که تمام بوجه مملکت را برای همین کار ساده هزینه کردین واینهم نتیجه اون اهواز این سراوان اون سیستان اون کردستان اون کرمانشاه پس کجااست از بین رفتن داعش دباره همین ملت هستن شهید دادن ومقاومت کردن
هیوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
نمیدونم اگر همین یه جمله را از امثال رسایی ها بگیرند چه چیزی برای گفتن دارند //؟؟؟؟
رضا تبریز
|
United States
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
اگر امثال تو نبودند اصلا داعش بوجود نمی آمد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار