شهردار ابرکوه:
شهردار ابرکوه در حاشیه اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ گفت: جمعیت 28 هزار و 100 نفری ابرکوه روزانه 20 تن زباله تولید می‌کند که این آمار برای هر نفر 300 گرم بیشتر از استانداردهای جهانی است که موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.
کد خبر: ۶۶۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ 18 October 2018

 به همت شهرداری ابرکوه تعداد 200 کارتن پلاست جهت اجرای طرح فراگیر تفکیک زباله از مبدأ در بین مدارس، ادارات و بانک‌های شهر ابرکوه توزیع و مراسم نمادین آن در مدرسه نمونه الزهرا (ع) برگزار شد.

در این مراسم شهردار ابرکوه، اظهار کرد: ابرکوه با مساحتی حدود 1500 هکتار که قریب به 300 هکتار آن را بافت‌های تاریخی ارزشی و فرسوده تشکیل می‌دهد دارای بیش از 300 اثر تاریخی ثبت شده است که در میان آن‌ها نام دومین اثر ثبت ملی شده کشور هم به چشم می‌خورد.

سید علیرضا رسولی با اشاره به اینکه نوادر طبیعی و تاریخی بسیاری در ابرکوه وجود دارد که زبانزد جهانیان است، گفت: در ابرکوه سالانه به غیر از هزینه ماشین‌آلات، تجهیزات و تأسیسات، حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه نگهداری و جمع‌آوری زباله می‌شود.

رسولی با بیان اینکه زباله را طلای سفید نامیده‌اند، اذعان کرد: سرانه تولید زباله برای هر نفر بر طبق استاندارهای جهانی 700 گرم است که در برخی کشورهای اروپایی حتی به 650 گرم نیز کاهش یافته که این امر موجب کاهش هزینه‌های بازیافت، تفکیک و فرآوری زباله، تجهیزات، ماشین‌آلات، تأسیسات، حمل‌ونقل و جمع‌آوری آن نیز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ابرکوه روزانه 20 تن زباله تولید می‌شود که در ایام عید نوروز این آمار به 32 تن نیز افزایش می‌یابد. با توجه به جمعیت 28 هزار و 100 نفری ابرکوه هر فرد حدود یک کیلوگرم زباله تولید می‌کند که 300 گرم بیشتر از استاندار جهانی است.

شهردار ابرکوه یکی از راهکارهای کاهش هزینه‌های نامبرده، حفظ محیط‌زیست و برداشتن باری از دوش کارگران را فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله و همچنین تفکیک از مبدأ عنوان کرد که هر فرد می‌تواند حتی با کم کردن حتی یک کاغذ و یا بطری از میزان زباله‌های روزانه، در این امر مهم سهیم باشد.

رسولی با تأکید بر اینکه شهرها فقط به خیابان، پل، مترو و ... خلاصه نمی‌شود، منابع انسانی و فرهنگ شهرنشینی را از جمله علل پایداری و حیات شهرها دانست و گفت: شما دانش آموزان باید با درس خواندن به عنوان نیروهای انسانی سرآمد در کشور مطرح شده و با رعایت برخی از ساده‌ترین مسائل سهمی بزرگ در حفظ محیط‌زیست داشته باشید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار