معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصمیم دارد تا فاز دوم از طرح کاهش (L.E.Z) را اجرایی کند. طرحی که قصد دارد تا به غیر از محدوده های مرکزی شهر، در محدوده زوج و فرد نیز از ورود خودروهای فاقدمعاینه فنی یا به اصطلاح دودزا جلوگیری کند. اما در این میان به نظر می رسد که شهرداری تهران در نظر دارد تا ضوابط سختی را برای تردد کامیون های دودزا که اقدام به حمل کالا و بار در سطح شهر تهران می کنند؛ اجرایی کند.
کد خبر: ۶۶۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ 18 October 2018

به گزارش تابناک : مطالعات کارشناسان محیط زیست . کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد سهم خودروها در افزایش آلودگی هوا 80 درصد است و در این میان خودروهای فاقد معاینه فنی بیشترین تاثیر را در افزایش آلودگی هوا در این کلانشهر از آن خود کرده اند.


اما محسن پور سید آقایی از زمانی که تصمیم گرفت تا فاز دوم طرح کاهش را در پایتخت اجرایی کند، بیشتر به این موضوع تاکید داشت که سهم تردد کامیون های دود زا و در مجموع خودروهای دیزلی در آلودگی هوای تهران 54 درصد است و به همین دلیل باید نسبت به تردد این خودروها در معابر شهر تهران به ویژه در نیمه دوم سال نظارت بیشتری انجام شود.


به همین دلیل است که در نشست خبری خود به همراه سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: با همکاری پلیس راهور 6 اکیپ در 3 شیفت کاری معاینه فنی تمام خودروهای سنگین را رصد می کنند و اگر موردی فاقد معاینه فنی باشد پلاک در همان جا توقیف و پلاک تعمیری صادر می شود، مالک نیز تا 48 ساعت فرصت تردد در شهر را دارد.


البته این خط و نشان های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شامل حال کامیون ها و خودروهای سنگینی که در حوزه های مختلف از معاونت فنی و عمران شهرداری تهران گرفته تا خدمات شهری با این مجموعه فعالیت می کنند، شده است به گونه ای که براساس اجرای این طرح خودروهای حمل زباله نیز در مبادی ورودی مراکزی که نخاله را تخلیه می کنند، نیز کنترل می شوند.

به عبارت ساده تر می توان گفت که در فاز دوم طرح کاهش شهرداری تهران بیشتر تمرکز خود را روی تردد کامیون ها و سایل نقلیه بزرگ دیزلی قرار داده است چرا که برای کاهش 54 درصد از عوامل موثر در آلودگی هوا چاره ای جز این کار ندارد.


به همین دلیل است که معاون شهردار تهران به صراحت اعلام می کند امکان تردد کامیون ها و خودروهای دیزلی درون شهری بدون اخذ معاینه فنی از ابتدای آبان ماه ممکن نخواهد بود.

 

کامیون های فاقد معاینه فنی و دودزا در جا توقیف می شوند/ صدور یک میلیون برگ جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی در 6 ماه اول سال!/ بدون معاینه فنی از پارکینگ منازل خود خارج نشود!

 

هر روز یک برگه جریمه 50 هزار تومانی در انتظار خودروهای دودوزا

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی مورد دیگری است که هم معاون شهردار و هم رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به آن اشاره کردند. برابر قانون جرایم رانندگی خودروهای فاقد معاینه فنی هر روزی که اقدام به تردد کنند؛ توسط دوربین های کنترلی پایتخت و عوامل پلیس راهور 50 هزار تومان جریمه می شوند.


این در حالی است که به گفته سردار محمدرضا مهماندار از ابتدای سال تا کنون یک میلیون برگ جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی صادر و به درب منازل رانندگان فرستاده شده است.


به رغم آنکه مطابق با قانون جرایم رانندگی قرار بود تا 60 درصد جرایم به عنوان سهم شهرداری تهران پرداخت شود؛ اما تا کنون این سهم نه تنها به شهرداری تهران پرداخت نشده بلکه از سوی دولت در بخش هایی دیگری در حال هزینه است.


حال اگر جریمه خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی را نیز به میزان جرایم تخلفات رانندگی در شهر تهران که قرار است با شروع فاز دوم طرح کاهش به خزانه دولت واریز شود را حساب کنیم، سهم شهرداری تهران از محل جرایم رانندگی چیزی در حدود 95 میلیارد تومان خواهد شد که باید برای توسعه زیرساخت های ترافیکی و حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

 

کامیون های فاقد معاینه فنی و دودزا در جا توقیف می شوند/ صدور یک میلیون برگ جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی در 6 ماه اول سال!/ بدون معاینه فنی از پارکینگ منازل خود خارج نشود!


اما معاون شهردار تهران مدعی است که اجرای طرح L.E.Z از سوی مدیریت شهری با هدف کسب درآمد بیشتر در این حوزه نخواهد بود و بیشتر با هدف کاهش آلودگی هوا در پایتخت اجرایی می شود.


توسعه زیر ساخت های مورد نیاز برای اجرای مرحله بعدی طرح کاهش، موضوعی است که در این نشست مطبوعاتی نیز از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به آن اشاره شد.


محاسبات محسن پور سیدآقایی نشان می دهد؛ دوربین های کنترلی در شهر تهران افزایش 4 برابری داشته اند به گونه ای که تعداد این دوربین ها از 300 عدد به 1240 رسیده است به همین خاطر است که شهرداری تهران با همکاری پلیس راهور تهران بزرگ با اطمینان کامل تردد تمام وسایل نقلیه را ثبت و اقدام به جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی می کند.


در حال حاضر این دوربین ها در تمامی رینگ های ورودی شهر نصب شده اند و حتی خودروهایی که از شهرهای دور و نزدیک در صدد ورود به تهران بوده اما فاقد معاینه فنی هستند نیز مشمول این طرح شده و جریمه خواهند شد.

 

بسته شدن تمام راه های دور زدن قانون توسط دوربین های کنترلی!


کنترل وضعیت معاینه فنی خودروها در تهران از ابتدای آب ماه همزمان با اجرای فاز دوم طرح کاهش، مهمترین برنامه ای است که سردار محمدرضا مهماندار از آن یاد می کند چرا که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بر این باور است با توجه به اینکه آلودگی هوای شهر تهران ارتباط مستقیمی با سلامت شهروندان دارد، در نتیجه لازم است تا تمامی دستگاه های ذیربط به وظایف خود در این حوزه عمل کنند.


آنطور که سردار مهماندار توضیح داده است؛ از ابتدای آبان ماه کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها اعم از سبک و سنگین به صورت 24 ساعته در تمام محدوده شهر تهران اجرا می شود.


به گفته وی تفاوتی که این کنترل مکانیزه نسبت به گذشته دارد؛ در این است که قبلا تنها در محدوده زوج و فرد انجام می شد و پلیس نیز در این میان به صورت تصادفی خودورهای دودزا را متوقف می کرد، اکنون با همکاری شهرداری تهران تلاش شده است تا تمامی مبادی ورودی شهر به دوربین های کنترل معاینه فنی مجهز شد تا پلیس راهور راحت تر بتواند خودروهای فاقد برگ معاینه فنی را رصد، ثبت و جریمه کند.


از همه مهمتر اینکه رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به این مساله نیز اشاره می کند؛ دوربین های ثبت تخلف سطح شهر نیز مجهز به کد معاینه فنی شده اند بنابر این از ابتدای آبان ماه تمام دوربین های قدیم و جدید پایتخت قادر به کنترل معاینه فنی خودروها در سطح وسیع تری خواهند بود.

 

کامیون های فاقد معاینه فنی و دودزا در جا توقیف می شوند/ صدور یک میلیون برگ جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی در 6 ماه اول سال!/ بدون معاینه فنی از پارکینگ منازل خود خارج نشود!


رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این میان علاوه بر خودروهای شخصی برای کامیون ها و خودروهای دیزلی بزرگ نیز خط و نشان می کشد و تاکید دارد: پلیس با تمام توان از ابتدای آبان ماه پای کار خواهد بود و تمام خودروهای فاقد معاینه فنی به ویژه کامیون ها و وانت ها را بدون کوچکترین اغماضی جریمه می کند.


به اعتقاد سردار مهماندار؛ بعد از این تاریخ(اول آبان) امکان ندارد خودرویی در تهران تردد کند که فاقد برگه معاینه فنی باشد در غیر این صورت به ازای هر روز 50 هزار تومان جریمه خواهد شد.

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار