فرماندار اردکان گفت: بزرگترین طرح آبخیزداری و سد خاکی عقدا با اعتباری بالغ بر ۲میلیارد و هشتصد میلیون تومان کلنگ زنی شد.
کد خبر: ۶۶۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹ 20 October 2018

هادی مقیمی فرماندار اردکان گفت: بزرگترین طرح آبخیزداری و سد خاکی عقدا با حضور بخشدار و اعضای شورای اسلامی شهر با اعتباری ۲میلیارد و هشتصد میلیون تومان امروز آغاز شد.

مقیمی افزود: طول این سد خاکی ۲۵۰۰ متر است که با اضافه شدن ۲ بازوی ۶۰۰ متری در اضلاع شرقی و غربی آن، به ۳۷۰۰ متر خواهد رسید و بلندی تاج این سد ۵ متر در نظر گرفته شده که با احتساب خاکبرداری از داخل محوطه آن به ۸ متر خواهد رسید.

وی ادامه داد: عمق محوطه آبگیری سد ۳۰۰ متر است و عرض لایه ابتدایی آن ۲۵ متر و در نهایت به عرض ۵ متر ختم خواهد شد.

فرماندار اردکان گفت: قریب ۱۰۰۰ مترمکعب دیواره سازی با سازه سنگ و بتن جهت مقاوم سازی مسیر ورودی و خروجی آب این سد در نظر گرفته شده و در راستای جمع آوری آب‌های سرگردان و سیلاب‌های سطحی در اقصی نقاط بیابان قریب به ۱۱ کیلومتر نیز مسیر‌های انحرافی ایجاد خواهد شد تا با تغیبر مسیر بتوانیم حداکثر بهره برداری را از هرزآب‌های موجود داشته و حتی المقدور اکثر آب‌های سطحی و فصلی را به سمت ورودی این سد سوق دهیم.

مقیمی افزود: گنجایش این سد در صورت آبگیری کامل میلیون‌ها مترمکعب آب خواهد بود که طبق نظر کارشناسان با آبگیری این سد نه تنها کلیه قنوات و چاه‌های موجود، بلکه تمامی مزارع و قنوات زیر دست واقع شده در ضلع شمال و شمال شرقی عقدا تا روستا‌های شمس آباد هفتادر و سرو سفلی نیز منتفع خواهند شد.

وی گفت: علاوه بر آن با ایجاد این دریاچه مصنوعی، ضمن فراهم شدن مکانی جهت تفریح و ورزش اهالی، به نوعی در جذب گردشگران و توسعه اکوتوریسم منطقه نیز موثر است و باعث جذب پرندگان مهاجر خواهد شد و قطعا در احیای محیط زیست منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود : امیدواریم این طرح عظیم در نیمه دوم اسفندماه سال جاری به بهره برداری برسد.

فرماندار اردکان گفت: در سال ۱۳۹۳ به درخواست شورای اسلامی شهر و پیگیری‌های مستمر کارشناسان اداره منابع طبیعی استان و شهرستان و بازدید‌های میدانی و بررسی‌های فنی در مناطق بیابانی ضلع جنوب و جنوب غربی شهر، احداث یکی از بزرگترین سد‌های خاکی استان، در ضلع جنوب غربی عقدا مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد : سپس در سال ۱۳۹۴ مراحل نقشه برداری از توپوگرافی منطقه مسیر رودخانه‌های فصلی و دهانه‌های جاری شدن سیلاب ها مقدمات لازم جهت اجرایی شدن این پروژه انجام پذیرفت.

شایان ذکر است: طرح فوق الذکر به دلیل هزینه برآورد شده، اجرای آن مسکوت مانده بود که با مساعدت و پیگیری‌های تابش ،نماینده مردم شهرستان اردکان درمجلس شورای اسلامی، ریاست برنامه و بودجه استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، معاون عمرانی استانداری، فرماندار اردکان، ریاست اداره منابع طبیعی اردکان پیگیری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار