جایزه برتر جشنواره وایلد اسکرین ( اسکار سینمای حیات وحش) در انگلستان به کشاورز ایلامی سوژه اصلی مستند در قلمرو دم عنکبوتی ساخته فتح الله امیری مستندساز شایسته استان ایلام رسید.
کد خبر: ۶۷۰۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳ 20 October 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ در اختتامیه این جشنواره جایزه پاندای طلایی بخش بهترین استعدادهای در حال ظهور که به گفته مجری معروف برنامه هری مارشال اولین بار است به یک شخص ایرانی تعلق می گیرد، به محمود منصوری کشاورز ایلامی سوژه فیلم مستند در قلمرو دم عنکبوتی رسید.

جایزه پاندای طلایی معتبرترین جایزه فیلم های حیات وحش جهان در حالی به (محمود منصوری) رسید که راهنمایی های وی برای یافتن افعی دم عنکبوتی و ضبط صحنه شکار افعی دم عنکبوتی در مستند حیات در رگ های سرد بی بدیل بود.

مستند در قلمرو دم عنکبوتی که برای اولین بار در جشنواره های داخلی و خارجی حضور یافته به عنوان نخستین فیلم مستند از کشور ایران و استان ایلام موفق به دریافت جایزه پاندای طلایی از معتبرترین جشنواره فیلم های مستند حیات وحش جهان در بخش کشف استعدادهای در حال ظهور شده است.

محمود منصوری که توسط مسئولان برگزاری جشنواره با دعوتنامه ایی که اسم دیوید آتنبرو در پای آن بود به عنوان مهمان ویژه جشنواره به انگلستان دعوت شده بود اما به علت رد شدن ویزایش نتوانست برای گرفتن جایزه به جشنواره برود و به صورت ارتباط ویدئویی با مسئولان جشنواره ارتباط برقرار و به خاطر توجه ویژه داوران به وی تشکر کرد.

جایزه منصوری را محمد علاء تهیه کننده مستقل فیلم به نمایندگی از وی دریافت کرد.

لازم به ذکر است که محمود منصوری سال 89 و در جریان ساخت مستند شاخص حیات در رگ های سرد با فتح اله امیری و پژوهشگر فیلم بهزاد فتحی نیا که در حوزه خزندگان تحقیق و پژوهش می کند آشنا و فیلم در قلمرو دم عنکبوتی روایت آشنایی گروه مستند حیات در رگ های سرد با این کشاورز ایلامی است.

این کشاورز که ساکن یکی از مناطق اطراف شهرستان ایلام است، در پیدا کردن ماری نایاب و منحصر به فرد و بومی استان ایلام موسوم به افعی دم عنکبوتی همکاری شایان توجهی به عوامل فیلم حیات در رگ های سرد کرد.

آشنایی منصوری با گروه امیری مستندساز حیات وحش باعث تغییر دیدگاه وی در خصوص اهمیت و جایگاه زیست مندان و ایجاد تغییرات مثبت در نگرش و رفتار وی شد و منصوری به یکی از حامیان و حافظان حیات وحش به ویژه گونه نادر افعی دم عنکبوتی تبدیل شد.

به اعتقاد امیری بخش مهمی از حفاظت از حیات وحش باید توسط جوامع محلی و آموزش افزایش آگاهی آنها انجام گیرد و این مستندساز از منصوری یک حافظ واقعی وحوش و گونه افعی دم عنکبوتی ساخت و در صحنه هایی از فیلم نیز وظیفه تصویربرداری از این مار را به وی محول کرد.

از نکات جالب توجه اینکه تصویربرداری صحنه معروف شکار افعی دم عنکبوتی در فیلم مستند حیات در رگ های سرد (که به زندگی خزندگان بومی استان ایلام می پردازد) توسط این کشاورز انجام شد.

همکاری در تصویربرداری مستند حیات در رگ های سرد بعنوان یکی از دو تصویربردار این مستند جایزه تصویربرداری جشن خانه سینما و فیلم کوتاه تهران رابرای وی به ارمغان آورد و وی را نامزد سیمرغ تصویربرداری مستند جشنواره فجرکرد.

وایلد اسکرین به عنوان معتبرترین رویداد سینمای حیات وحش جهان امسال در سی و ششمین سال برگزاری خود، از ۱۵ تا ۱۹ اکتبر مصادف با ۲۳ تا ۲۷ مهرماه در شهر بریستول کشور انگلستان که به هالیوود سبز شهرت دارد، برگزار شد.

هیات داوران از میان ۷۹۲ فیلم ارسال شده به جشنواره از نقاط مختلف دنیا، نامزدهای جایزه پاندا را در ۱۷ بخش بهترین فیلم، فیلم کوتاه، سریال، بهترین استعداد جوان، بهترین سینماتوگرافی و … اهداء کردند.

در میان فیلم های راه یافته به بخش مسابقه می توان از فیلم های مطرحی همچون «سیاره آبی ۲؛ یک اقیانوس» محصول BBC World، «Planet Earth ۲» محصول BBC و ZDF، «زمین، یک روز شگفت انگیز» محصول BBC Earth، «باغ وحش» محصول BBC Studio، «قانون شیرها» محصول کمپانی Terra Matter، «Attenborough’s Ant Mountain» محصول BBC و ABC، «محافظان» محصول National Geraphic، «زرافه ها» محصول BBC Natural World و فیلم های مطرح دیگری از شبکه های الجزیره قطر، آلمان و اتریش، کانادا و … حضور داشتند.

فیلم در قلمرو دم عنکبوتی با پشت سرگذاشتن دور فیلم رقیب از کشور میزبان برای اولین بار به عنوان یک فیلم مستند از جمهوری اسلامی ایران موفق به دریافت شاخص ترین جایزه مستندهای حیات وحش جهان شد.

در ساخت این مستند عواملی چون کارگردان: فتح اله امیری، تهیه کننده: دکتر محمد علاء، پژوهشگر: دکتر بهزاد فتحی نیا، تدوین: مجید محمد دوست، فیلمبردار: محمود منصوری - نیما عسگری، صدابردار: حبیب الله حیدریان،صداگذار: احسان افشاریان، آهنگساز: بابک میرزاخانی، مشاور: مهدی نورمحمدی ، برنامه ریزی: روژین نیکلایی، مترجم: مینا علاء ، اصلاح رنگ و نور و پخش بین المللی جشنواره ای: مجید محمددوست، عکاس: صدیقه خدایی، طراح پوستر: احسان جنتی مشارکت دارند.

مستند در قلمرو دم عنکبوتی روایتِ یافتنِ افعی دم عنکبوتی به تهیه کنندگی محمد اعلاء، تکامل یافته ترین افعی دنیا است که فقط در ایران و استان ایلام یافت می شود.

این مستند محصول موسسه تصویر حیات وحش است.

امیری مستندساز توانمند ایلامی چندی پیش موفق به دریافت جوایز برتر جشنواره های آلمان و ایتالیا برای ساخت فیلم محیط بان و پلنگ شد که وی این فیلم را با مشارکت نیما عسگری ساخت و تاکنون موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره های داخلی و خارجی شده است.

در کارنامه این کارگردان و تهیه کننده ساخت آثاری چون عروس بوکان در مقام تهیه کننده، در جستجوی پلنگ ایرانی و تنهاوش به عنوان کارگردان دیده می شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار