بازار مسکن اصفهان در‌حالی در شوک قیمتی ناشی از نوسانات ارزی قرار دارد که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در هفته گذشته تقاضا برای مسکن‌مهر فولادشهر به شدت‌ افزایش یافته‌است و روزانه ده‌ها آپارتمان در آنجا معامله می‌شود
کد خبر: ۶۷۰۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 21 October 2018

بازار مسکن اصفهان در‌حالی در شوک قیمتی ناشی از نوسانات ارزی قرار دارد که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در هفته گذشته تقاضا برای مسکن‌مهر فولادشهر به شدت‌ افزایش یافته‌است و روزانه ده‌ها آپارتمان در آنجا معامله می‌شود تا در نتیجه قیمت آپارتمانی که پیش از عید 35 میلیون‌ تومان نیز مشتری نداشت، امروز بالاتر از 70 میلیون‌ تومان معامله شود. اما این خریداران چه افرادی هستند؟ چرا مسکن مهر فولادشهر‌ ناگهان اینقدر پرتقاضا شده‌است؟ گزارش‌های میدانی و گفت‌وگو با چند مشاور املاک در مسکن مهر فولادشهر حاکی است جمعیت زیادی از جنوب کشور به ویژه شهرهای مختلف خوزستان قصد دارند به اصفهان مهاجرت کنند.

به گزارش تابناک:در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از مردم شهرهای مختلف به ویژه شهرهای جنوبی به شهرهای حومه اصفهان همانند شاهین شهر مهاجرت کردند تا هم نزدیک یک کلانشهر باشند و هم هزینه کمتری بابت خرید خانه و آپارتمان بپردازند. این روزها نیز خبرها حکایت از افزایش تقاضا برای خرید خانه و آپارتمان در حومه اصفهان دارد. آبادان، خرمشهر، ایذه، عسلویه، اهواز، شوشتر، شوش، رامشیر و ماهشهر اصلی‌ترین مبدأ خریداران ملک در مسکن‌ مهر فولادشهر هستند، خانواده‌هایی که برای فرار از آب و هوای آلوده، گرمای هوا و البته اشتغال در حال مهاجرت به اصفهان هستند و با توجه به اینکه قیمت ملک در مسکن مهر فولادشهر‌ به نسبت مناسب است، این محل را برای اسکان انتخاب کرده‌اند.

مهاجرت جنوبی‌ها به مسکن‌ مهر فولادشهر
درمیان شهر‌های حاشیه‌ای اصفهان مانند سپاهان‌شهر، مجلسی، بهارستان، مینادشت وسایر شهر‌ها، فولادشهر دو خصوصیت مهم دارد. اول اینکه به شهر اصفهان نزدیک است و دوم اینکه قیمت آپارتمان‌هایش در مقایسه با تمام شهر‌های حاشیه‌ای اصفهان کمتر است.در بـعـضـی از شهـر‌هـای حـاشـیـه‌ای اصـفـهـان مانند شاهین‌شهر یا سپاهان‌شهر، گاهی قیمت‌ ملک از اصفهان نیز بالاتر می‌رود. تا چند ماه پیش مالکان در مسکن مهر فولادشهر در تلاش بودند آپارتمان‌های 70 تا 90 مترمربعی خود را با قیمتی بین 30 تا 35 میلیون‌ تومان بفروشند، ولی برای این قیمت اندک هم مشتری نبود، حتی در مواردی مالک، آپارتمان خود در مسکن مهر را کمتر از قیمتی که خریده‌بود می‌فروخت، با این حال از نخستین روز‌های مهر ناگهان خبر‌های متعددی از افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش شدید قیمت در مسکن مهر‌ فولادشهر منتشر شد.آپارتمان‌هایی که پیش از آن اصلا مشتری نداشت، از ابتدای مهر‌ روزی بیش از 100 مورد خرید و فروش شد تا قیمت همان آپارتمان‌های 30 میلیون‌ تومانی به بیش از 70 میلیون تومان برسد. مصطفی حیدری، یکی از مشاوران املاک منطقه‌ مسکن مهر فولادشهر می‌گوید: « قبل از عید مالکی در روز چند بار با من تماس می‌گرفت و حاضر بود پنج میلیون‌ تومان شیرینی بدهد که آپارتمان 80 متری‌اش را 40 میلیون تومان بفروشم، امروز سه مشتری ملکش را دیده، ولی حاضر نشد به هیچ کدام، حتی 90‌ میلیون تومان نیز بفروشد.»نمونه‌های مشابه این مسئله در این روز‌ها زیاد اتفاق می‌افتد. مشاور املاک دیگری در این منطقه گفت: بیش از نصف فروشندگان از فروش ملک خود پشیمان شده‌اند و تصمیم گرفته‌اند تا پایان سال و بازار شب عید صبر کنند، زیرا اگر تقاضا به همین مقدار زیاد شود، احتمالا قیمت‌ها دوباره افزایش می‌یابد.از طرف دیگر، درصد بالایی از خریداران واحد‌های مسکن مهر را جنوبی‌ها تشکیل می‌دهند. خانم 47 ساله‌ ایذه‌ای که هفته‌ گذشته دو واحد مسکن مهر خریده‌بود، درباره دلیل خریدش گفت: «در ایذه نه هوا داریم و نه آب، شرکت‌ها هم دیگر حقوق نمی‌دهند.» این خانم درباره اینکه چرا مسکن مهر فولادشهر را برای اقامت انتخاب کرده‌است، ادامه داد:«اول در شهر اصفهان به دنبال خانه گشتیم، خیلی گران‌ بود. مسکن مهر‌فولادشهر ارزان است. با فروش خانه‌ام در ایذه، اینجا دو واحد همراه با یک سمند خریدیم که پسرم با آن مسافر‌کشی کند.»آمار دقیقی از جنوبی‌های مهاجر به اصفهان در دسترس نیست ولی در بررسی 24 مشاور‌ املاک مستقر در مسکن‌مهر فولادشهر و معاملات انجام شده‌ از تاریخ 15 مهر تا 25 مهر در این 24 دفتر، این نتیجه به دست آمد که حدود 80 درصد خریداران جنوبی و بیشتر از استان خوزستان‌ هستند که هنوز در استان اصفهان مستقر نشده‌اند بلکه ابتدا ملک خریده‌اند و تا چند ماه دیگر کامل به اصفهان منتقل می‌شوند.ضمن‌ اینکه با بررسی دفتر درخواست‌های خرید 18 مشاور املاک در منطقه‌ مسکن‌مهر فولادشهر این نتیجه به‌دست آمد که بیش از صدها متقاضی جنوبی دیگر با واسطه یا بدون واسطه به مشاوران املاک سپرده‌اند تا اگر ملکی متناسب با خواسته‌ آنها پیدا شد، با آنها تماس بگیرند. چند نفر از این مشاوران املاک گفتند بعضی از جنوبی‌ها برای پیدا کردن آپارتمان خوب به آنها قول پورسانتی تا پنج برابر بیشتر از پورسانت عادی داده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار