اختصاصی تابناک یزد؛
با توجه به شرایط بحرانی آب در یزد و عدم توان زیست محیطی این استان برای استقرار صنایع، اگر رویکرد برنامه توسعه ای یزد اصلاح نشود؛ این صنایع آبخواه در آینده ای نه چندان دور تعطیل شده و یزد را به موزه میراث فرهنگی و اقتصادی صنایع مبدل می سازد.
کد خبر: ۶۷۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ 21 October 2018

به گزارش تابناک یزد؛ استان یزد یکی از استان های صنعتی کشور است که نقش به سزایی در رونق اقتصاد کشور داشته و صنایع این استان با اشتغال زایی که داشته اند توانسته ضمن به کارگیری نیروی کار، در عرصه صادرات و ارزآوری به کشور نقش موثری ایفا کند و کارنامه درخشانی را در اعتلای اقتصاد این مرز و بوم در تاریخ به یادگار بگذارد.

استان های صنعتی علیرغم استفاده از فرصت های پیش آمده با تهدید هایی نیز دست و پنجه نرم می کنند که اگر برای مقابله با این تهدیدها برنامه ریزی های کارشناسی شده ای صورت نگیرد می تواند آینده صنعت در استان را با آژیر خطر مواجه کند.

استان یزد نیز به عنوان یکی از قطب های اقتصادی کشور با مشکلات عدیده زیست محیطی به ویژه در موضوع آب مواجه شده است.

صنایعی که در استان یزد فعالیت دارند؛ عمده صنعت های آبخواه بوده و همچنان در سراسر استان در حال افزایش اند که فولاد، شیشه و کاشی و سرامیک سهم بیشتری از این روند توسعه ای را به خود اختصاص داده و در حال مکیدن آب این استان کم آب می باشند.

بحران جدی آب در استان یزد نیازمند تعطیلی این صنایع می باشد که عملا امری ناممکن است. با تعطیلی این صنایع ضمن بیکاری جمع زیادی از نیروی کار این بخش های اقتصادی، سرمایه ای عظیمی نابود شده و خسارت های اقتصادی جبران ناپذیری را برای استان به همراه خواهد داشت.

بنابراین مسئولان استانی و کشوری باید با اصلاح برنامه توسعه ای استان یزد ضمن حفظ و البته جلوگیری از توسعه این صنعت ها، برای این مخاطره زیست محیطی به ویژه در موضوع آب چاره ای اندیشه کنند.

زهرا عابدینی مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت کشور در گردهمایی ماهانه فعالین حوزه طبیعت و محیط زیست استان یزد با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی مصرف آب در کشور، از روند برنامه توسعه ای استان یزد انتقاد کرد و در این باره بیان داشت: اگر برنامه توسعه استان همچنان با رویکرد و شیب حمایت از صنایع و مسائل اقتصادی و بدون توجه به پیوست های محیط زیستی پیش رود، در آینده نزدیک با بحران جدی کم آبی روبه رو می شویم.

عابدینی در ادامه تصریح کرد: اگر آب نباشد در آینده استان یزد به موزه میراث فرهنگی و موزه اقتصادی در حوزه صنعت تبدیل می شود و صنایع استان یزد به تدریج با تعطیلی روبرو خواهند شد.

نیره پورملایی مدیرکل محیط زیست استان یزد نیز در این نشست با تاکید بر اینکه یزد دیگر توان محیط زیستی برای استقرار صنایع را ندارد؛ اظهار داشت: در یزد صنایع پرآبخواه تجمع یافته است و بنظر می رسد این استان دیگر توان و برد محیط زیستی برای استقرار بیشتر صنایع را نداشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: منابع آب محدود است و این محدودیت از ابتدا وجود داشته و روبه رو شدن ایران با کم آبی  ناشی از سیاست های غلط اتخاذ شده در گذشته است.

پورملایی با اشاره به شکننده بودن اکوسیستم استان یزد، تشریح کرد: متاسفانه هرزمان در خصوص آب صحبت می شود، میان استان ها مرز می گذاریم و از مشکلات مدیریتی، ایجاد مرز برای مناطق است. در مسائل آبی مرز اکولوژیک تعریف می شود نه مرز سیاسی و همین تعیین مرزهای سیاسی مشکل ساز شده است.

خواسته مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت کشور و مدیرکل بهزیستی استان یزد جلوگیری از توسعه صنایع آب خواهی بود که عدم اصلاح رویکرد توسعه ای آن، زندگی در یزد را در آینده ای نه چندان دور دشوار می سازد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار