کد خبر: ۶۷۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸ 21 October 2018
آشنایی با معروف ترین انجمن های حمایت از حیوانات

یکی از نشانه های افزایش آگاهی و متمدن بودن آن کشور، میزان توجه به حیوانات و نحوه رفتار با آن هاست. در جوامع پیشرفته توجه به این موجودات افزایش پیدا کرده و انجمن های خصوصی و دولتی زیادی برای حمایت از حیوانات اهلی و همین طور گونه های در حال انقراض شکل گرفته اند. خوشبختانه در کشور خودمان هم از دیرباز مهربان بودن با حیوانات بخشی از فرهنگ اصیل ما به حساب می آید و حتی در احادیث و روایت متعدد هم به این موضوع اشاره شده است. ممکن است بسیاری از شماها دوست داشته باشید به حیوانات کمک کنید و هرآنچه در توان دارید برای حمایت از آن ها اختصاص بدهید، اما نمی دانید باید چه کار کنید و به کجا مراجعه کنید. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم ۱۰ مورد از انجمن های حمایت از حیوانات و همین طور پناهگاه های حمایتی در سرتاسر ایران را به شما معرفی کنیم. این نهادها اغلب خصوصی هستند و با کمک های مالی مردم عزیزمان اداره می شوند. اگر شما هم دوست دارید به حیواناتی مثل گربه و سگ که فرشتگان بی پناه پروردگار روی زمین هستند کمک کنید یا یکی از آن ها را به سرپرستی قبول کنید در ادامه با الی گشت همراه باشید.

انجمن های حمایت از حیوانات در ایران

۱- انجمن حمایت از حیوانات

مطالب مرتبط:
آیا پرواز با حیوانات خانگی امن است؟
حیوانات بامزه و دوست داشتنی که متاسفانه در حال انقراض هستند!
چند سال دیگر این حیوانات را هیچ جای زمین نخواهید دید! + تصویر

یکی از نهادهای رسمی و به ثبت رسیده در زمینه حمایت از حیوانات انجمن حمایت از حیوانات ایران است که با نام انگلیسی IRAN S.P.C.A در مجامع بین المللی شناخته می شود. این انجمن یک سازمان مردم نهاد است که کاملا به ثبت و تایید مقامات قانونی مثل وزارت کشور، اطلاعات و نیروی انتظامی رسیده است و در تحت چارچوب قانون به حمایت از حیوانات مختلف می پردازد. انجمن حمایت از حیوانات در سال ۱۳۷۷ تاسیس شده و شش سال بعد توانست با ارائه مدارک و فعالیت هایش به عضویت جامعه جهانی پشتیبانی از جانوران (WSPA) درآمده است. اگر دوست دارید با کمک های نقدی در امر حمایت از حیوانات سهیم شوید می توانید به صورت حضوری یا تلفنی با این انجمن تماس بگیرید. این انجمن فعالیت های گوناگونی دارد که شامل آموزش، فعالیت های حمایت از حیوانات بی پناه و امور واگذاری و سرپرستی حیوانات خانگی است.

  • ساعات کار انجمن:

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر

پنج شنبه ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ ظهر

  • تلفن: ۰۲۱۶۶۹۰۶۷۰۰
  • آدرس: تهران – خیابان ستارخان- روبروی برق آلستوم- ابتدای کاشانی پور- شماره ۳
  • وبسایت رسمی انجمن: http://www.iranspca.com/about.asp
گربه های بی سرپرست

۲- پناهگاه حیوانات وفا

این نهاد حمایت از حیوانات در شهر جدید هشتگرد قرار دارد و یکی از قدیمی ترین پناهگاه های حمایت از حیوانات بی پناه به حساب می آید. پناهگاه وفا در سال ۱۳۸۳ افتتاح شده و بیشتر به حمایت و نگهداری سگ های بی پناه و آسیب دیده اختصاص دارد. این پناهگاه نهادی خیریه و غیردولتی است و با کمک های مردمی فعالیت می کند و سگ های ولگرد و بی سرپرست را که دچار آسیب شده اند از مناطق مختلف جمع آوری و مورد درمان و مراقبت قرار می دهد. بسیاری از افرادی که قصد نگهداری از این فرشتگان را دارند می توانند با مراجعه حضوری به این پناهگاه یکی از آن ها را به سرپرستی قبول کنند. علاوه بر این، اگر توان نگهداری از این حیوانات را ندارید و باز هم می خواهید به نوعی در امر باارزش حمایت از حیوانات سهیم باشید می توانید کمک های نقدی یا غیرنقدی خود را به این پناهگاه بدهید. یکی از مزیت های پناهگاه وفا دسترسی آسان از تهران است. اگر وسیله نقلیه شخصی دارید که به راحتی می توانید خود را به این مکان برسانید. در غیر اینصورت می توانید به راحتی با استفاده از خط سبز مترو به ایستگاه گلشهر بروید. در گلشهر با سوار شدن به تاکسی های خطی به میدان شهرداری هشتگرد بروید و از آن جا هم با یک تاکسی خود را به پناهگاه وفا برسانید.

  • آدرس: شهر جدید هشتگرد- جاده کوشک زر- روبروی ساختمان های مجتمع مسکونی اداره برق- پناهگاه حمایت از حیوانات وفا
حمایت از سگ های آسیب دیده

۳- نقاهتگاه حامیان سبز ایران

یکی دیگر از مراکز حمایت از حیوانات باز هم در نزدیکی تهران و در هشتگرد قرار دارد. نقاهتگاه حامیان سبز ایران هم یک نهاد خیریه و کاملا خصوصی است و با کمک های مردمی اداره می شود. بنابراین اگر دوست دارید به صورت نقدی در زمینه حمایت از حیوانات نقشی داشته باشید می توانید کمک های نقدی خود را به این مرکز خیریه بدهید.

  • آدرس: هشتگرد- میدان بسیج –خیابان راه آهن- خیابان عرفان

۴- پناهگاه سوهانک

پناهگاه سوهانک در انتهای بلوار ارتش تهران و در تپه های سوهانک واقع شده است و عمدتا به نگهداری و درمان و مراقبت از سگ های ولگرد و آسیب دیده می پردازد. این پناهگاه خیریه هم برای تامین مخارج درمان و نگهداری از فرشتگاه بی زبان کاملا به کمک های مردمی متکی است و چشم امید به حامیان مهربان دارد. شما هم برای بازدید و کمک های داوطلبانه و هم برای به سرپرستی گرفتن یکی از این سگ ها می توانید با هماهنگی قبلی، حضورا به این پناهگاه بروید.

  • تلفن: ۰۲۱۸۸۴۰۷۰۶۴
  • آدرس: تهران- انتهای بلوار ارتش- به سمت جاده سوهانک و پارک سوهانک
پناهگاه حیوانات در تهران

۵- پناهگاه حیوانات حمایت سبز

نهاد خیریه و مردم نهاد دیگری که در زمینه حمایت از حیوانات و نگهداری، درمان و امداد به سگ های آسیب دیده، زخمی و گرسنه فعالیت می کند پناهگاه حیوانات حمایت سبز است. این پناهگاه در شهریار واقع شده و درست مثل تمام پناهگاه های حمایت از حیوانات نهادی خصوصی و غیرانتفاعی است و با کمک های مردمی به حیاتش ادامه می دهد. در این مکان علاوه بر پناهگاه، یک پانسیون هم برای نگهداری و درمان حیوانات خانگی وجود دارد. با بازدید از این پناهگاه می توانید در حد توان به این مرکز خیریه کمک کنید و در امر پرثواب حمایت از حیوانات سهیم شوید.

  • آدرس: شهریار- میدان نماز- به سمت دینارآباد رزکان- به سمت باشگاه سوارکاری دهقان

۶- شفاخانه آناهیتا

مواردی که در بالا ذکر کردیم همگی در تهران و نزدیک تهران قرار داشتند. اما خوشبختانه مهربانی حد و مرزی نمی شناسد و در تمام شهرهای ایران عزیزمان خیرینی هستند که دغدغه شان کمک به حیوانات بی پناه و بی گناه است. در خطه شمال کشور هم پناهگاه های حمایت از حیوانات متعددی وجود دارند که یکی از معروف ترین آن ها شفاخانه آناهیتا است. این مرکز خصوصی با کمک و مشارکت های مردمی از حدود ۲۰۰ گربه و سگ بی سرپرست و آسیب دیده نگهداری و مراقبت می کند. شما با هماهنگی قبلی می توانید از این مرکز بازدید کنید و کمک های نقدی و غیرنقدی خود را به این نهاد خیر اهدا کنید.

  • آدرس: رشت- جاده لاکان- شفاخانه آناهیتا

۷- پناهگاه مهر مشهد

یکی از فعال ترین پناهگاه ها در کشور در شهر مشهد قرار دارد. پناهگاه مهر مشهد خوشبختانه در سال های اخیر با فعالیت های گسترده اش توانسته نقش به سزایی در فرهنگ سازی مردم در زمینه حمایت از حیوانات داشته باشد و با جمع آوری کمک های مردمی از سگ های آسیب دیده و بی پناه مراقبت و نگهداری می کند. جمعه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر می توانید به این پناهگاه سر بزنید و در امور مختلف به مسئولین خیر این موسسه کمک کنید.

  • آدرس: مشهد- سه راه فردوسی- شاهنامه ۶۹-بعد از شهدا ۸- سمت چپ به سمت امامزاده حاتم- دوراهی سمت راست، نرسیده به پل- پناهگاه حمایت از حیوانات مهر مشهد
کمک به پناهگاه حیوانات

۸- پناهگاه حیوانات پردیس تبریز

در نزدیکی شهر تبریز هم یکی دیگر از پناهگاه های حمایت از حیوانات قرار دارد و تاکنون اقدامات بسیار نیکوکارانه و مثبتی را انجام داده اند. پناهگاه حیوانات پردیس تبریز با مدیریت خانم ژیلاپور در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و در طول این سال ها توانسته با حمایت از حیوانات بی پناه، جان صدها و شاید هزارها فرشته را نجات بدهد. یکی از بارزترین اقدامات این پناهگاه جلوگیری از کشتار سگ های خیابانی توسط شهرداری و اسکان دادن این زبان بسته های بی گناه بوده است. در این پناهگاه تنها سگ ها زندگی نمی کنند و حیوانات دیگر مثل گربه، روباه و حتی پرندگانی مثل عقاب، جغد و کرکس هم که نیاز به حمایت داشته اند وجود دارند. اگر در شهر تبریز یا نزدیکی آن هستید و دوست دارید به نوعی در این امر خیر سهیم باشید می توانید کمک های نقدی و غیرنقدی خود را به این موسسه خیریه بدهید تا در نجات جان یک حیوان شما هم سهیم باشید.

  • آدرس: کیلومتر ۲۰ جاده تبریز-صوفیان- روبروی شهرک سرمایه گذاری خارجی- پناهگاه حیوانات پردیس تبریز
حمایت از گربه ها

۹- پناهگاه گربه های زنده یاد شعله رئوفی

در مطلب معرفی پناهگاه ها و انجمن های حمایت از حیوانات جا دارد به یکی از معروف ترین آن ها اشاره کنیم که متاسفانه چند سال پیش حادثه ای بسیار تلخ و ناگوار برای آن اتفاق افتاد. این پناهگاه به حمایت، درمان و نگهداری از گربه های بی سرپرست و آسیب دیده اهتمام می ورزد و تمام اقداماتش را مدیون زحمات مدیریت محترم این مجموعه زنده یاد شعله رئوفی است. متاسفانه چندین سال پیش آتش سوزی مهیبی در این پناهگاه رخ داد و این خانم خیر و نیکوکار به همراه ۲۰۰ گربه بی پناهی که در این مکان بودن در شعله های آتش سوختند. علیرغم این حادثه ناگوار، این پناهگاه همچنان فعال است و با مدیریت جدید به حمایت از حیوانات به ویژه گربه های بی سرپرست و ناتوان می پردازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار