قهر جهانگیری از دولت؟

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات درباره محدوده اختیاراتش صحبت های عجیبی مطرح کرد.

 جهانگیری گفت: امروز با اینکه به آقای شریعتمداری، قول داده بودم که با افتخار در این روز شرکت کنم، نمی خواستم بیایم، ولی صبح در صدا و سیما اعلام شد که این جلسه با حضور بنده برگزار می شود پس آمدم که تعبیر و تفسیری از این جلسه نشود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در دور اول، اولویت اول این بود که مساله برجام به نتیجه برسد و من بیشتر در مسایل اقتصادی وقت می گذاشتم، این دوره رئیس جمهور خود بیشتر در اقتصاد وارد می شود و معاونت اقتصادی دارد و آقای نهاوندیان نیز دبیر ستاد اقتصادی دولت، دبیر ستاد هماهنگی سران سه قوه است این در حالی است که اکنون آقای نهاوندیان از اتاق بازرگانی ایران به دولت آمده است.

وی اظهار داشت: ... ما در کشور در این شرایط مدیر ریسک پذیر می خواهیم. من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کنم این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را هم نداشته ام. بنابراین از من انتظار نداشته باشید وکیل و وزیر تغییر دهم.

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات درباره این اظهارات جهانگیری گفت: در حال حاضر نگاه مردم به گونه ای است که این اظهارات چیزی را تغییر نمی دهد و باور اجتماعی را درباره اینکه آقای جهانگیری، اختیار تغییر یک منشی را نداشته باشد، تقویت نمی کند. در واقع افکار عمومی نمی تواند این موضوع را بپذیرد... همان زمانی که تغییراتی در دفتر رییس جمهور به وجود آمد، و صحبت از کاهش اختیارات آقای جهانگیری شد، می شد این صحبت ها را مطرح کرد. اما اکنون فرصت طلایی که آقای جهانگیری می توانست استعفا بدهد از بین رفته است...

ناصری درباره اینکه آیا اظهارات جهانگیری هشداری به دولت بود، گفت: آقای واعظی نسبت به روسای دفتر رییس جمهور در دولت های گذشته به جز یکی دو مقطع مانند دولت دوم آقای احمدی نژاد، اختیارات فوق العاده ای دارند که در چهل سال گذشته بی سابقه بوده است.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب غیبت دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی در جلسه اخیر رئیس جمهور با اقتصاددانان را مصداقی از کمرنگ شدن نقش جهانگیری دانست و تصریح کرد:  جای تعجب است که در جلسه  روحانی با اصلاح‌طلبان واعظی به جای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور حضور یافته است. وی ادامه داد: اطرافیان روحانی از جمله حزب اعتدال و توسعه یک‌دست نیستند و دودستگی در آن‌ها دیده می‌شود، به طور مثال واعظی که دست از وزارت کشید و با هدفی مشخص رئیس دفتر رئیس جمهور شد اما اینگونه به نظر می‌رسد که مهمترین هدف واعظی کم رنگ کردن نقش جهانگیری در دولت است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان افزود: ارتباط روحانی با مردم قطع شده است چرا که عقبه رای رئیس جمهورمردم بوده‌اند و روحانی خود را مسئول رای‌های مردم نمی‌داند. صوفی درباره حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات 1400 خاطرنشان کرد: قطعا اصلاح طلبان حمایت نخواهند کرد و تردیدی در این موضوع وجود ندارد که هیچ اصلاح‌طلبی تا کنون صحبتی مبنی بر حمایت از  لاریجانی در انتخابات 1400 نگفته است.

غلامحسین کرباسچی ،دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به اظهارات جهانگیری به آنا گفت: اگر من به‌ جای جهانگیری بودم که حتی نمی‌توانستم منشی خودم را هم تغییر دهم، یک روز هم در کابینه نمی‌ماندم.

نارضایتی اصلاح طلبان از وزرای پیشنهادی

حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور روز شنبه 28 مهرماه با استعفای محمد شریعتمداری از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عباس آخوندی از سمت وزارت راه و شهرسازی موافقت کرده و رضا رحمانی را به عنوان سرپرست «وزارت صمت» و محمد اسلامی را به عنوان سرپرست «وزارت راه و شهرسازی» منصوب کرد. رئیس جمهور فرهاد دژپسند را برای وزارت اقتصاد و محمد شریعتمداری را برای وزارتخانه کار معرفی کرد.

این در حالی است که محمد شریعتمداری امروز در مراسم بیست و دومین سالروز ملی صادرات گفت: ... اکنون برخی رایزنان بازرگانی 7 ماه است که حقوق نگرفته‌اند اما کسی جرات نمی‌کند که تامین حقوق آنها را از منابع غیر بپردازد. این به مصلحت کشور نیست من که دیگر نیستم هیچ جای دیگر هم مرا به کار نگیرید چون اگر این روند ادامه یابد حضور و وجود من کارایی ندارد.

اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالا جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آقای روحانی برای وزارت‌خانه‌هایی که وزرای آن‌ها استیضاح شده و یا استعفا داه‌اند شنبه هفته آینده در مجلس برگزار می‌شود.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: از فراکسیون امید پیشنهاداتی برای معرفی وزرا به دولت وجود داشت و عده‌ای هم با مسئول دفتر رئیس جمهور در تماس بودند، اما در نهایت روحانی وزرای خود را انتخاب کرد.

در این ارتباط علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره معرفی وزرات‌خانه‌های کار، صنعت، راه و اقتصاد گفت: معتقدم اعتماد بین مردم و دولت آسیب جدی دیده است، آنان این احساس را دارند که دولت نسبت به مشکلات کشور بی‌توجه است... لیست وزرای پیشنهادی و این‌که تاکید کنیم باید از آدم‌هایی که بیست سال پیش وزیر بودند، بهره‌گیری کنیم نشان‌دهنده تجربه نیست نشان دهنده این است که دولت چقدر دستش خالی است که نمی‌تواند چهره‌های جدیدتری را معرفی کند... این خالی بودن دست دولت نشان می‌دهد همچنان نسل اول انقلاب چسبیده به قدرت و پست‌ها هستند و این امکان را فراهم نمی‌کنند که دیگران هم در جایگاه و پست‌های مختلف حضور پیدا کنند ما امروز  نیازمند یک سری چهره‌های جوان هستیم که بتوانند پر توان و با نشاط امور را پیش ببرند.

علی بختیار نماینده گلپایگان و خوانسار و عضو کمیسیون انرژی مجلس، هم به ایلنا گفت: انتظار می‌رفت قبل از اینکه نامه معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه شود با نمایندگان ملت مشورت می‌شد. این رسم بود که رییس‌جمهور و دولت در رابطه با وزرای پیشنهادی با مجلس مشورت کنند و اگر این کار را می‌کردند زمینه‌ای ایجاد می‌شد و وزرا از قبل شناخته می‌شدند و مجلس نظرش را می‌داد... امروز نگران این هستم که تعدادی از وزرای پیشنهادی رای نیاورند و دلیل آن این است که تعامل دو سویه و گفت‌وگویی از قبل با مجلس انجام نشده است.

غلامحسین کرباسچی ،دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم به آنا گفت: من اگر جای آقای روحانی بودم حتی بعد از عزل وزیرش، معاونش را جایگزین او نمی‌کردم؛ زیرا اگر معاون او خوب بود همان وزیر، کار خود را خوب انجام می‌داد اما این سلیقه رئیس‌جمهور است. بهتر است رئیس‌جمهور و مجلس در فضای سالم در مورد انتخاب وزیران تصمیم بگیرند و پیشنهاد می‌کنم مصالح کشور را نیز در نظر داشته باشند.

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو هم به تسنیم گفت: دولت بعد از جریانات اقتصادی و فشارهایی که از طرف مجلس مبنی بر تهدید به استیضاح زنجیره‌ای وزرا داده شد، علی‌رغم میل باطنی دست به تغییر وزرا زد. قطعا دولت از تغییر وزرا راضی نیست... مجموعه نخبگان کشور اعتقادی به دولت آقای روحانی ندارند و با آن همکاری نمی‌کنند. حتی بالاتر از این، تقریبا نیمی از دولت آقای روحانی اعتقادی به ایشان ندارند. دولت آقای روحانی یک دولت دو قطبی است، بخشی حلقه‌های نزدیک آقای روحانی هستند که از قدیم با ایشان کار می‌کردند و دیگری حلقه‌های اصلاحاتی و کارگزارانی هستند که به توصیه آقایان خاتمی، هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری به مجموعه دولت آمدند؛ این دو طیف با هم ناسازگار هستند.

ادعای کریمی قدوسی و تکذیب دولت

روزنامه ایران نوشت: جواد کریمی‌قدوسی... در توئیتی ادعا کرده: «در روزهای اخیر بعضی از اعضای کابینه دولت به قم سفر کرده و در دیدار با برخی از مراجع تقلید، ضمن خلاصه کردن راه‌حل مشکلات کشور از طریق رایزنی‌های سیاسی، از ایشان می‌خواهند در تماس تلفنی با رهبر انقلاب، حضرت آقا را نسبت به صادر کردن فرمان مذاکره با امریکای جنایتکار ترغیب کنند، این اقدام از مصادیق بزرگ خیانت است.»

پاد نوشت: درپی اظهارات خلاف واقع نماینده مردم محترم مشهد در مجلس شورای اسلامی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت ضمن ابراز تاسف از ادامه این رفتار ناپسند و خلاف اخلاق اسلامی آقای کریمی قدوسی این اظهارات را تکذیب و توضیحاتی ارائه کرد.

در این اطلاعیه آمده است:  ... باستحضار ملت ایران می رساند که در رابطه با ادعای کذب مورد اشاره، هیچ نماینده ای از سوی دولت به قم سفر نکرده و دیداری با مراجع عظام تقلید نداشته است؛ ضمن اینکه مواضع دولت در این خصوص مشخص و شفاف بوده و همانطور که ریاست محترم جمهوری بارها تاکید نموده اند، با توجه به غیر قابل اعتماد بودن دولت آمریکا، هرگونه مذاکره در شرایط موجود بی فایده بوده و تنها راه چاره برای گذر از پیچ تاریخی کنونی، ایستادگی دولت و ملت ایران در برابر فشارهای اقتصادی و جار و جنجال های تبلیغاتی آن دولت علیه ملت ایران  است و بر این باوریم که غیر عقلانی و بی مبنا بودن اظهارات و ادعاهای مطرح شده توسط آقای کریمی قدوسی، بر همگان عیان بوده و آن را ناشی از تخیلات کذب گوینده آن تلقی خواهند نمود.

هر وقت در شورای امنیت ملی رای‌گیری می‌شود، رفع حصر رای نمی‌آورد

عزت الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما درباره علت هشدار اخیر رهبری درباره تشکیل نهادهای موازی با ‏دولت میگوید برخی نهادها حتی آنهایی که زیر نظر ایشان فعالیت میکردند، درخواست داشتند که آنان مدیریت امور را به ‏جای دولت برعهده گیرند، که رهبری با آنان مخالفت کردند‎.‎

رئیس پیشین صداوسیما در مصاحبه تفصیلی با ایرنا ... می گوید منتقد عملکرد قوه قضاییه است و وضعیت زندانها را نامناسب میداند. اصلاح ‏قانوناساسی و برگزاری رفراندوم، حضور زنان در ورزشگاه، ماموریتهای ویژه رهبری به او پس از ریاست سازمان ‏صداوسیما، احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400، انتقاد از اصولگرایان، پادرمیانی او برای حضور ‏محمدعلی ابطحی در جلسه مسئولان نظام با رهبری،‎ ‎حصر و ماجرای دست بوسی از یک مدیرارشد قضایی از جمله ‏موضوعاتی است که در این گفتوگو به آن پرداخته شده است‎

مردم، اصلاح‌طلبان را مقصر روی کارآمدن روحانی می‌دانند

روزنامه کیهان نوشت: سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید روحانی در مقام انشاء حرف‌های خوبی می‌زند اما در عمل با مشکل مواجه است.

حسین مرعشی در روزنامه سازندگی نوشت: ... عمده جامعه شاید فکر کنند که اصلاح‌طلبان بانی و باعث همه مشکلات امروز هستند و در این رابطه آنها را مقصر روی کار آمدن روحانی بدانند... تیم نزدیک به ایشان تا به امروز ترجیح‌شان این بوده که منهای اصلاح‌طلبان درباره مسائل کشور تصمیم بگیرند. شراکت ما با دولت یک مدل اقتصادی نیست بلکه باید در تصمیم‌گیری‌ها و در قالب ترمیم کابینه نمود یابد.

کیهان در ادامه نوشت: ... طی چند ماه اخیر، کارگزاران ابتدا ضمن بیانیه‌ای تند، دولت روحانی را دولت بزم (و نه رزم) که دچار سوءمدیریت و سرگشتگی است توصیف کرد. سپس سعید لیلاز عضو مرکزیت حزب به یورونیوز گفت اگر چوب خشک جای روحانی بود، با اختیاراتی که او داشت، اقتصاد را بهتر از این مدیریت می‌کرد.

اخیرا هم کرباسچی دبیرکل کارگزاران خواستار استعفای روحانی به خاطر سوءمدیریت و بی‌کفایتی شد.

سعید جلیلی در حساب توییتری خود نوشت: در قلب راکتورها بتون ریختید و مواد حاصل از ۱۰ سال کار را از کشور خارج کردید ولی دشمن به صراحت زیر توافق زد. اکنون کسی نمی گوید معذرت خواهی کنید، می گویند این اشتباه را تکرار نکنید و دوباره نگویید اگر "گلابی" و "هلو" نیامد "لولو" می خواهد بیاید.