نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه مدیریت سیاسی و تصمیم‌سازی در مجلس گفت: فراکسیون مستقلین در مجلس ایجاد شد تا مکانیزمی کنترلی برای فراکسیون‌های امید و ولایی باشد.
کد خبر: ۶۷۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 22 October 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، با تشریح شاکله سیاسی و تصمیم‌سازی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این دوره مجلس شورای اسلامی، مجلس شامل فراکسیون‌های سیاسی، تخصصی، صنفی و حقوقی است؛ فراکسیون‌های سیاسی شامل فراکسیون‌های امید، نمایندگان ولایی و مستقلین هستند و فراکسیون‌های تخصصی و صنفی متشکل از اصناف و تشکل‌ها هستند همچون حقوق‌دانان، بانوان و پزشکان.

وی با تاکید بر اینکه غیر از فراکسیون‌های سیاسی بزرگترین خدمت به مجلس این است که فراکسیون‌ها منحل شوند گفت: فراکسیون‌ها جز ضرر چیزی نصیب کلیت مجلس نمی‌کند چراکه فراکسیون‌ها به پاتوقی تبدیل شده که وزیر را احضار می‌کنند و بدون جایگاه رسمی لابی‌گری کرده و کمیسیون تخصصی را بی فایده می‌کنند؛ وزیر می‌بیند کمیسیون تخصصی متشکل از 20 نماینده است در صورتی که فراکسیون متشکل از بیش از 30 نماینده است، امتیازات را به فراکسیون می‌دهد و کمیسیون از انتفاع خارج می‌شود.

فراکسیون ها به پاتوی برای چانه زنی تبدیل شده اند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بارها من خیز برداشتم برای انحلال این فراکسیون‌ها اما همکاری نشد؛ فراکسیون‌ها در مجموع نفعی برای مجلس ندارند و پاتوق‌هایی برای چانه‌زنی و لابی‌گری شده‌اند اما فراکسیون‌های سیاسی نمادی از تفکرات در کشور هستند و وجودشان برای آزادی و شفافیت آرا و مواضع مفید است.

وی با بیان اینکه در ابتدای شکل‌گیری دوره جدید مجلس شورای اسلامی دو فراکسیون تشکیل شد گفت: این فراکسیون‌ها شامل فراکسیون ولایی با ریاست آقای لاریجانی متشکل از 174 نماینده و فراکسیون امید به ریاست آقای عارف متشکل از 107 نماینده بود و تعدادی در هیچ فراکسیونی شرکت نکردند.

ذوالنوری با بیان اینکه فراکسیون ولایی پس از انتخاب آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس تشکیل جلسه نمی‌داد افزود: خاصیت فراکسیون این است که در مواردی همچون FATF، در صحن آن بحث و بررسی صورت گرفته و رای‌گیری می‌شود و هر تصمیمی گرفته شد در صحن علنی نیز به همان تصمیم رای داده می‌شود. در فراکسیون ولایی از 174 نفر حدود 130 نفر از جریان اصولگرایی هستند و حدود 40 نفر افرادی هستند که گرایش به آقای لاریجانی داشتند.

وی اضافه کرد: اگر فراکسیون برای موضوعات مختلف تشکیل و بحث می‌شد خروجی آن بود که این 130 نفر جریان اصولگرایی می‌خواستند و به همین خاطر دیگر فراکسیون تشکیل جلسه نداد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما پیگیری متعددی داشتیم که فراکسیون تشکیل جلسه دهد اما آقای لاریجانی توجهی به خواسته ما نمی‌کرد افزود: در جریان انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان، ما هرکاری کردیم آقای لاریجانی حاضر به تشکیل جلسه نمی‌شد چون اگر جلسه تشکیل می‌شد گزینه اول ما آقای کدخدایی بود در حالی که گزینه اول آقای لاریجانی آقای علیزاده بود.

قصه پیامک ناقص

وی با بیان اینکه مرحوم آقای علیزاده مامنی برای چپی‌های مجلس بود افزود: به همین خاطر جلسه تشکیل نمی‌شد، بارها به آقای امیرآبادی فشار آوردیم که با آقای لاریجانی صحبت کنند تا جلسه تشکیل شود ولی ایشان هم نتوانستند کاری کنند تا اینکه روز قبل از رای‌گیری حضورا من جلسه‌ای با آقای لاریجانی داشتم و تاکید کردم جلسه تشکیل شود که وی گفت نیازی به جلسه نیست و همه چیز روشن است که آقای علیزاده گزینه خوبی است. من هم در واکنش عنوان کردم که اگر جلسه تشکیل نشود خودم همه را جمع کرده و جلسه تشکیل می‌دهم که بالاخره ایشان موافقت کرد قبل از جلسه علنی تشکیل جلسه شود و اواخر شب پیامک ناقصی به برخی از اعضا داده شد که به نشانه اعتراض به این دعوت نامناسب ما در جلسه شرکت نکردیم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: در جلسه علنی نفر به نفر بسیج شدیم و با نمایندگان صحبت کردیم و نهایتا آقای کدخدایی به عنوان حقوق‌دان شورای نگهبان انتخاب شد.

وی با بیان اینکه زمانی که آقای لاریجانی دید ما اصرار داریم فراکسیون فعال باشند، اقدام به تشکیل فراکسیونی مستقل از مستقلین فراکسیون ولایی کرد افزود: آقای کاتب، نعمتی و جلالی که در مجلس افراد نزدیک به آقای لاریجانی هستند شروع به شکل‌گیری فراکسیون مستقلین کردند و ما تلاش بسیاری داشتیم که جدایی صورت نگیرد اما سنگ‌هایی جلوی پای ما انداختند تا مجبور به جدایی فراکسیون‌ها شویم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از سنگ‌اندازی‌ها این بود که آقای لاریجانی پیشنهاد داد از دو طیف هرکدام 17 نفر به همراه آقای لاریجانی به عنوان شورای مرکزی فراکسیون انتخاب شوند که با این تصمیم سهم مستقلین بیش از 50 درصد می‌شد و همیشه آنچه که آنها می‌خواستند اتفاق می‌افتاد در حالی که نظر ما بر این بود که یا باید سهم براساس تعداد هر گروه باشد یا در صحن فراکسیون رای‌گیری شود که در نهایت این پیشنهادات قبول نشد و فراکسیون مستقلین نیز تشکیل شد.

وی شیوه اداره مجلس را مورد توجه قرار داد و در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود با وجود 130 نماینده اصولگرا در مجلس خروجی متفاوت با نظر اصولگرایی است، اظهار کرد: دلیل این امر این است که هرجا که بخواهند ما را تنبیه کنند با یک اشاره رای مستقلین روی رای فراکسیون امید می‌رود و آنها اکثریت می‌شوند همچون لوایح پالرمو، پول‌شویی و CFT و هرجا بخواهند فراکسیون امیدی‌ها را تنبیه کنند با یک اشاره رای مستقلین به رای ما اضافه می‌شود تا به نوعی ترمز آنها را بکشند و در حال حاضر برای کنترل مجلس از این مکانیزم استفاده می‌شود و به نوعی بالانس صورت گرفته است.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه با وجود این خط‌کشی در مجلس، نمایندگان از بیرون نیز متاثر هستند تصریح کرد: زمانی که آقای آخوندی استیضاح شد فضا کاملا به ضرر وی بود، پیامی از آقای خاتمی به اعضای فراکسیون امید آمد که چکار می‌کنید، رئیس ستاد آقای موسوی را استیضاح می‌کنید؟ یکدفعه ما دیدیم که همان کسانی که از فراکسیون امید به دنبال استیضاح آخوندی بودند بین نمایندگان می‌چرخند و به آنها می‌گویند که با استیضاح مخالفت کنید.

عملکرد عجیب برخی نمایندگان در رای دهی

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان وظیفه دارند به تشخیص برسند و سپس به طرح‌ها و لوایح رای بدهند اظهار کرد: نمایندگانی در مجلس هستند که هرچه نفر کناریشان بگوید عمل می‌کنند، بگوید دو، دو می‌دهند و بگوید چهار، چهار می‌دهند یا یک تلفن رای آنها را تغییر می‌دهد؛ بالاخره نماینده وظیفه دارد بررسی کند و خواست مردم را پیگیری کند.

ذوالنوری بیان کرد: اگر در خصوص لوایحی که رای‌گیری می‌شود عمقی با برخی نمایندگان بحث کنید می‌بینید هیچ‌ اطلاعی از آن ندارد؛ گاهی حب و بغض جناحی، گاهی ترس و گاهی منافع بر رای نمایندگان مجلس تاثیر دارد.

وی با اشاره به انتشار لیست برخی از افراد مخالف CFT گفت: 123 نفر مخالف این لایحه بودند در صورتی که تنها 96 نفر حاضر شدند امضای آنها افشا شود، دلیل چیست؟ برخی از آنها اصول‌گرا هستند اما نظر آنها این است که درست است من اصولگرا هستم اما بخشی از رای من برای اصلاح‌طلبان است و اگر بفهمند من با این لایحه مخالفت کرده‌ام دیگر دور بعد به من رای نخواهند داد.

ذوالنوری اضافه کرد: برخی نمایندگان لیست امید با این لایحه مخالف بودند و تاکید داشتند که این لایحه به ضرر کشور است اما به دلیل اینکه در این لیست رای آورده‌اند، رای موافق به لایحه دادند.

وی تصریح کرد: در همین قضیه رای‌گیری علنی طرح شفافیت آرای نمایندگان، افرادی بودند که دستشان را بلند می‌کردند و چهار چهار می‌کردند و طوری که دوربین‌ها نبینند گزینه دو را انتخاب می‌کردند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار