صبح امروز سعید رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در نشست خبری خود تحت عنوان 40 سال با رسانه ها ضمن نقد به عملکرد دوره گذشته مدیریت شهری تهران مبنی بر عدم ارائه خدمات فرهنگی در موکب های مرزی؛ اعلام کرده است که جاماندگان مراسم بزرگ پیاده روی اربعین ناراحت نباشند چرا که قرار است با همکاری وزارت ارشاد سه سینمای سیار در پایانه های مرزی ایجاد شده تا مردم بتوانند فیلم ها و سریال های حماسی را ببینند!
کد خبر: ۶۷۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ 23 October 2018

به گزارش تابناک : به نظر می رسد مدیران اصلاح طلب این دوره مدیریت شهری در حالی به عملکرد مدیریت شهری گذشته شهر تهران نسبت به نحوی برگزاری مراسم پیاده روی اربعین انتقاد وارد می کنند تا بتوانند برنامه های خود را برای برپایی هر چه باشکوه تر این مراسم آئینی مهم و اثر گذار جلوه دهند.


رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در نشست خبری خود با خبرنگاران تحت عنوان 40 سال با رسانه ها از عملکرد ضعیف مدیریت شهری در سال های گذشته در موکب های مرزی و همچنین دو شهر کربلا و نجفی انتقاد کرده و گفته است:پیش بینی می شود امسال 2.5 میلیون زائر ایرانی از مرزهای کشور برای شرکت در مراسم اربعین وارد خاک کشور عراق شوند، به همین دلیل باتوجه به حجم عظیم جمعیت در سال های گذشته، فعالیت های فرهنگی هم طراز با اقدامات خدماتی انجام نمی شد، به همین دلیل قرارگاه فرهنگی، هنری و مردمی اربعین را با همکاری کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور راه اندازی کردیم.

 

اکران فیلم برای جا ماندگان پیاده روی اربعین آن هم  لب مرز!


گویا در زمانی که وی در سازمان حج و زیارت درگیر ساماندهی مشکلات کاروان های زائران عتبات عالیات بود و یا زمانی که اعلام شد تنها با در دست داشتن کارت ملی در همان سال های اول برگزاری مراسم پیاده روی اربعین باعث شد تا زائران زیادی در پشت مرزهای خاکی ایران با عراق باعث ایجاد مشکلات زیادی شده بود؛ زیاد به نحوی اداره موکب هایی که توسط شهرداری تهران در این پایانه ها و همچنین در طول مسیر دو شهر نجف و کربلا بر پا شده بود؛ دقت کافی نداشت.


زمانی که ایران تصمیم گرفت تا نقش موثری را در برگزاری بزرگترین مراسم آئینی و ذهبی شیعیان به مناسبت اربعین حسینی داشته باشد و فراخوانی برای حضور پر شور مردم در این مراسم از سوی سازمان های متولی از جمله سازمان حج و زیارت منتشر شد؛ پایانه های مرزی از نظر داشتن بدیهی ترین امکانات برای ساماندهی زائران محروم بود و در این میان شهرداری تهران با برنامه ریزی هایی که انجام داد توانست زیرساخت های لازم را برای مردمی که پشت گیت خروجی مرزهای خاکی مجبور بودند تا ساعت های طولانی ای را منتظر بمانند؛ فراهم کرد.


حتی تهیه محصولات فرهنگی و توزیع آن در موکب های مربوط به شهرداری تهران از جمله اقداماتی بودکه توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تهیه و توزیع شد.


اما اینکه آیا سازمان فرهنگی و هنری به عنوان یک سازمان مستقل اما همسو با معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران حضور تاثیرگذار داشت یا خیر؛ در جای خود قابل بررسی است.


رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران حتما به یاد دارند که حتی مدیریت شهری پایتخت در دو شهر کربلا و نجف نیز زیرساخت های مورد نیاز زائران ایرانی و خارجی را فراهم کرد تا مشتاقان زیارت عتبات عالیات مشکلات کمتری را داشته باشند.

 

اکران فیلم برای جا ماندگان پیاده روی اربعین آن هم  لب مرز!


امروز سعید اوحدی در نشست خبرنگاران از اجرای طرح ها و برنامه های فرهنگی ای با موضوع اربعین در پایانه های مرز خبر داد که برخی از این برنامه ها به نظر می رسید که اگر داخل شهرهای مرزی و یا حداقل تهران اجرایی می شد؛ تاثیر فرهنگی و اجتماعی به مراتب بیشتری نسبت به اجرای آن در لب مرز داشت.


به گفته وی قرار است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار 3 سینمای سیار را در مرزهای کشور مستقر شود تا زائران تماشاگران فیلم هایی همچون تنگه ابوقریب، به وقت شام و مختارنامه باشند. نکته مهم اینجاست که این فیلم ها به صورت رایگان از سوی سرمایه گذار در اختیار سازمان فرهنگی قرار گرفته است.


اینکه سرمایه گذار این فیلم ها امکان بهره برداری رایگان آن را در پایانه های مرزی برای شهرداری تهران ایجاد کرده است، اقدام پسندیده ای است که جای قدردانی دارد. اما اکران این فیلم ها آن هم در شرایط جوی مرزها با توجه به ازدهام بیش از اندازه زائران برای خروج از ایران آیا می تواند یک برنامه فرهنگی تاثیرگذار باشد؟ این سوالی است که برنامه ریزان سازمان فرهنگی و هنری شهر تهران باید به آن جواب دهند.


به گفته اوحد در مراسم اربعین امسال 100 موکب برای خدمات رسانی به شرکت کنندگان پیاده روی جاماندگان اربعین در تهران برپا خواهد شد .

 

اکران فیلم برای جا ماندگان پیاده روی اربعین آن هم  لب مرز!


به گفته رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران؛ امسال این سازمان برای نخستین بار حضور فعالی در مرزها و مسیر پیاده روی اربعین خواهد داشت. در همین رابطه 15 برنامه متنوع فرهنگی و هنری پیش بینی شده تا زائران حسینی امکان استفاده از خدمات فرهنگی را داشته باشند.


اوحدی به این موضوع نیز اشاره کرده است که برای پیش برد این برنامه های فرهنگی قرارگاهی با پشتوانه مردم و سازمان حج و زیارت ایجاد شده است که تاکنون نیز یک ریال از بودجه شهرداری تهران به این موضوع اختصاص نیافته است.
یکی دیگر از برنامه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در پایانه های مرزی؛ برپایی نمایشگاه «مظلوم مدافع حرم» و نمایشگاه کتاب بوده و از همه مهمتر اینکه پیش بینی شده تا موزه عبرت در مرزهای مهران و شلمچه در معرض دید عموم قرار گیرد!


همچنین قرار است تا همزمان با برپایی مراسم پیاده روی اربعین 8 سوگواره شعر با حضور شاعران ایرانی و عراقی در کشور عراق برگزار می شود. ضمن اینکه برای نخستین بار یادواره شهدای محور مقاومت را در سالن اجتماعات «عتبه شهر کربلا» برگزار خواهد شد.


برنامه های سازمان فرهنگی و هنری شهر تهران برای جاماندگان اربعین نیز به این صورت است که همچون سنوات گذشته این مراسم از ساعت 6:30 صبح از میدان امام حسین(ع) آغاز می شود و شرکت کنندگان با گذر از محورهایی همچون 17شهریور، میدان خراسان و میدان شوش رهسپار حرم حضرت عبدالعظیم (ع) خواهند شد.
پیش بینی های اوحدی حکایت از آن دارد که با توجه به اینکه سال گذشته حدود یک میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند ؛ اما امسال این تعداد به حدود 2 میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار