نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار استان فارس گفت:باید تصمیمی اصولی برای سینماهای قدیمی شیراز که هنوز خرابه ای از آنها وجود دارد گرفته شود و اگر قرار نیست بازسازی شوند حداقل کاربری فرهنگی آن به هیچ وجه تغییر نکند و به محیط فرهنگی دیگری تبدیل شوند.
کد خبر: ۶۷۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸ 23 October 2018

دیگر اثری از کسانی که گذر سینما مترو را پاتوق ملاقات‌ها و پیاده روی شبانه خود کرده بودند و همچنین صندلی شماره 18 سینما حافظ که قرق کامبیز الله یاری بود نیست.
سینماهای قدیمی شیراز با میانگین سنی بیش از نیم قرن و تأثیرگذاری عمیق در فرهنگ و رفتار اهالی شیراز، یکی پس از دیگری تعطیل، تخریب و به مجتمع های تجاری و پارکینگ تبدیل شدند.
دهه 50 را می توان عصر شکوفایی هنر هفتم در شیراز نام نهاد چون در این زمان حدود 13 سالن سینما در این شهر وجود داشته که محلی برای گذراندن بهترین لحظات مردم بوده و به گفته کسانی که آن زمان را درک کرده اند کار و کاسبی همه سینماداران نیز سکه بوده است.

در سالهای اخیر و در دوران افول تأثیرگذاری سینماهای قدیمی در شیراز هر از چندگاهی یکبار خبرهایی مبنی بر تخریب و تغییر کاربری این ابنیه فرهنگی شنیده می شود که دل اهالی این دیار کهن را به درد می آورد و آخرین مورد آن تبدیل سینما حافظ به پارکینگ خودروهاست.

نخستین ها از بافت قدیم به سمت خیابان زند
نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار استان فارس درباره سینماهای قدیمی شیراز و نقش این بناها بر زندگی اهالی پایتخت فرهنگی ایران، می گوید: اولین سالن تماشاخانه شیراز در سال 1297 در محله گودعربان (گود عربون) واقع در بافت تاریخی شیراز ایجاد شده است.
سیروس رومی معتقد است که سینما اهمیت بسیار زیادی در ساختار فرهنگی یک جامعه دارد و می تواند در تغییر و تحولات هر جامعه نقشی شگرف و کلیدی ایفا کند.
او اولین سینمایی را که در شیراز ایجاد و مورد توجه مردم قرار گرفت سینما خورشید نبش خیابان رودکی می داند و می گوید: این مکان در فرهنگ سینمایی و تصویری شیراز نقشی هویتی دارد زیرا تعداد سینماها در آن دوران و در دهه سی هجری شمسی در این شهر کم بود.
رومی ادامه داد: سینما خورشید و سینما مایاک واقع در خیابان انوری که بعدها به نام تاج تغییر نام یافت در کنار سینما مهتاب در چهارراه مشیر، از اولین سینماهای شیراز بودند.
رومی معتقد است که ایجاد سینما سعدی خارج از محور زند در سال 1339 یک تقسیم بندی در بین مخاطبان سینماهای شیراز ایجاد کرد؛ تعدادی از مخاطبین سینماهای خیابان زند به سینما سعدی منتقل شدند چون بافت تماشاچیان این سینما بیشتر خانوادگی بود.
این پژوهشگر استان فارسی افزود: این تقسیم بندی به نوع فیلم های نیز کشیده شد و سینماهای خیابان زند رفته رفته به سمت نمایش فیلم هایی اکشن، تاریخی و عامه پسند سوق پیدا کردند.

سبک فیلم های سینمایی قدیم
او با بیان اینکه فیلم های به نمایش درآمده در سینماهای شیراز در دهه 20 و 30 اغلب خارجی بود گفت: در زمان های مختلف این فیلم ها سبک خاصی را دنبال می کردند که به دلیل جدید بودن این تکنولوژی بر زندگی مردم نیز بسیار تأثیر می گذاشتند؛ اولین فیلم هایی که در سینماهای شیراز به نمایش درآمد بیشتر از نوع تخیلی مانند تارزان بود و در دوره های بعد نیز فیلم های تاریخی مانند ال سید، بن هور، سامسون و دلیله و بعد نیز فیلم های اسطوره ای مانند هرکول به نمایش درآمد.

ظهور فیلم های ایرانی
رومی گفت: با ورود تکنولوژی فیلم سازی به داخل کشور چرخه ساخت فیلم سینمایی در ایران شکل گرفت و فیلم های ایرانی به رقابت با حریف پرقدرت خارجی پرداخت و به نظر من از تولیدات هندی نیز متأثر شد.
این پژوهشگر ادامه داد: موسیقی و آواز از عناصر جدانشدنی فیلم های هندی عامه پسند بود که تاثیر زیادی بر سینمای ایران قبل انقلاب داشت، دوران رونق فیلمسازی قبل انقلاب را می توان در تولیداتی مانند گنج قارون با بازی محمدعلی فردین دید که این فیلم ها با استقبال زیاد شهروندان شیرازی نیز مواجه شد و صف های طولانی را در مقابل سینماهای خیابان زند ایجاد کرد به گونه ای که حتی در روزهای پایانی هفته در بسیاری موارد بلیت سینما در ساعات اولیه صبح بطور کامل فروش می رفت.
این روزنامه نگار باسابقه شیرازی اظهار دشات: با ساخت سینما پارامونت در مرکز شهر شیراز و به فاصله نسبتا کمی از سینما سعدی، وضعیت جدیدی در گسترش هنر هفتم در این شهر رخ داد و سینما به غرب شیراز نیز کشیده شد.

شکست یکه تازی سینما سعدی
او ادامه داد: با ایجاد سینمای به روز پارامونت در دهه 40 ،این سینما نیز اقدام به پخش فیلم های خانوادگی خوش ساخت کرد و خیلی زود توانست به رقیب جدی سینما سعدی تبدیل شود در صورتی که سینما سعدی مدت های طولانی در فروش و استقبال بی رقیب بود.
رومی اضافه کرد: بعد از سینما پارامونت، سینمایی دیگر بازهم به فاصله نسبتا کمی از این سینما، به اسم کاپری در شیراز ایجاد شد که این دو سالن در کنار سینما سعدی، سه ضلع اصلی مثلث سینماهای مدرن شیراز را تشکیل می دادند که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته بودند.

آریانا مدرن تر از همه سینماهای شیراز
وی بزرگترین موقعیت سینمایی شیراز قبل از انقلاب را احداث سینما آریانا در سال 1348 در خیبان زند دانست و گفت: این سالن در آن دوران بسیار پیشرفته و از پرده ای بسیار عریض و صدای با کیفیت بهره می برد که فیلم های خوش ساخت نیز به نمایش می گذاشت و حتی یکی از سینماهایی بود که فیلم های مناسبتی توصیه شده در آن به نمایش گذاشته می شد.
وی با اشاره به اینکه سازنده سینما آریانا این سینما را بسیار مدرن تجهیز کرده بود،ادامه داد: بعضی سینماهای قبل از انقلاب در شیراز مانند مایاک سالن زمستانه و تابستانه داشتند که اکنون سینما مایاک تخریب و به ساختمان و مجتمع تجاری تبدیل شده است.

جادوی سینما مترو
رومی احداث سینما مترو در سال 1344 در خیابان زند شیراز را سرآغاز فصلی تازه در هنر هفتم و تأثیرگذاری آن بر مراودات مردم و خصوصا نخبگان این شهر عنوان کرد و گفت: با ایجاد سینما مترو حتی خوراکی های مورد استفاده تماشاچیان تغییر و از نون و دوپیازه آلو( نان و دوپیازه سیب زمینی) به فالوده و کتلت تبدیل شد.

کتلت موسیو و فالوده نگرو؛ فروشندگی خانم ها برای نخستین بار
سیروس رومی که در آستانه هفتاد و ششمین سال زندگی است ادامه داد: فروشنده ای در مجاورت سینما مترو به نام موسیو بود که مغازه ای کوچکی داشت و ساندویچ کتلت می فروخت و به گفته بسیاری از هم دوره ای های من، هنوز خوشمزه تر از کتلت موسیو نخورده اند.
رومی با اشاره به اینکه سینما مترو و پاساژی که این سینما در آن احداث شد دیدگاه مردم شیراز را تغییر داد و تاثیرات شگرفی در ارتباطات آن دوره ایجاد کرد، افزود:فالوده بندی به نام نگرو در این محل ایجاد شد که برای اولین بار فالوده های رنگی می فروخت و چند مغازه پوشاک زنانه نیز در این پاساژ وجود داشت که چند فروشنده خانم در این مغازه ها مشغول به کار شدند که به نظر من قبل از این، اشتغال زنان در اینگونه مشاغل در شیراز سابقه نداشت.
نویسنده شش جلد کتاب تاریخ مطبوعات فارس اظهار داشت: در مجموع سینما مترو و محدوده مجاور این مکان به محلی مدرن و رفته رفته به پاتوق روشنفکران در نیمه دوم دهه 40 تبدیل شد.
وی با بیان این مسأله که فردی به نام نوشاد در پیاده رو مقابل سینما مترو دکه داشت و اقدام به فروش روزنامه و کتاب می کرد گفت: این محل با گذر از ساعات میانه روز کم کم شلوغ و به پاتوق روشنفکران،هنرمندان، نویسندگان، شاعران و ورزشکاران شیرازی تبدیل می شد.
رومی با اشاره به اینکه فاصله بین سینماهای خیابان زند محل پیاده روی اغلب شیرازی ها و قشر روشنفکر بود ،ادامه داد: گذر پیاده روی با مرکزیت سینما مترو و با طی کردن چهارراه زند، سینما مهتاب و مسیر برگشت تا سینما مایاک در خیابان انوری ایجاد شده بود و در مجموع سینما مترو و محدوده ای که به واسطه آن ایجاد شد نقشی هویتی در تاریخ شیراز دارد.

 سینما مهتاب و ماجراهایش
این روزنامه نگار با سابقه در ادامه گفت و گوی خود سینما مهتاب را یکی از سینماهای قدیمی شیراز دانست که خصوصیت منحصر به فرد داشته و مورد توجه قشر عامه قبل انقلاب در این شهر بودهاست.
رومی اظهار داشت: در این سینما گاه دو الی سه فیلم با یک بلیت نمایش داده می شد و جو سینما مهتاب بسیار آزاد و در نوع خود منحصر به فرد بود.
او اضافه کرد: صندلی های این سینما فلزی بود و حتی بعضی با دوچرخه به داخل سالن سینما می آمدند و هرکولس خود را در گوشه ای از سالن زنجیر می کردند تا در تاریکی و موقع تماشای فیلم به سرقت نرود.
رومی گفت: در برخی موارد اگر دوست آپاراتچی وسط فیلم وارد سالن سینما مهتاب می شد، به خاطر او دوباره فیلم از ابتدا به نمایش گذاشته می شد.
این فرهنگی پژوهشگر گفت: بار فروش هایی که میوه از قصردشت برای فروش به مرکز شهر می آوردند نیز از مشتری های سینما مهتاب بودند بگونه ای که بعد از فروش میوه های خود به این محل می آمدند و افسار الاغ های خود را جلو سینما مهتاب می بستند و برای دیدن فیلم وارد سالن می شدند و خلاصه این سینما نیز دنیای خاص خود را داشت.

نقش سینماهای زند بر ارتقای کیفیت زندگی
پژوهشگر و نویسنده استان فارسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود فروش سینماهای خیابان زند را اغلب تابع قهرمان پروری دانست و افزود: بسیاری افراد جامعه هویت تثبیت شده فرهنگی ندارند و اغلب دنبال الگو می گردند که با نگاه به روند سینماها و فیلم های قدیم شیراز و قبل انقلاب می بینیم که این روند تکامل افراد بسیاری را کلید زد و آنها را از طبقات پایین جامعه به سطح قابل قبولی ارتقا داد.

تنقلات سینمایی شیراز قدیم
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تنقلات مورد استفاده در سینماهای قدیم شیراز قبل از انقلاب اسلامی گفت: به یاد دارم که در آن دوران و همزمان با پخش فیلم، فردی فریاد زنان وارد سالن تاریک سینما می شد که این کلمه را مدام تکرار می کرد ،نون کماچ،نون کماچ؛.نون کماچ نوعی نان گرد و نیمه شیرین بود.
رومی گفت: بیرون سینماهای خیابان زند اغلب آجیل فروشی وجود داشت و نوشابه سینالکو نیز در مقابل سینماها فروخته می شد.
وی سنتی و خوشمزه ترین خوراکی آن روزهای شیراز را که در مجاور سینماها به فروش می رسید نون آلو یا دوپیازه آلو(دوپیازه سیب زمینی) عنوان کرد و گفت: فردی در مقابل سینما خورشید که اکنون به پرسیا تغییر نام داده، دوپیازه آلو را وسط نان تافتون پیچیده بود و می فروخت و داد می زد، آلووه،آلو ...

انقلاب و سینماهای شیراز
حدود 13 سینما در شیراز تا قبل از انقلاب اسلامی مشغول فعالیت بودند،بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عده ای سینماهای شیراز را به عنوان مراکز فحشا معرفی کردند و دوران رکود سینما آغاز شد.
رومی معتقد است: سینما قبل از انقلاب اگر چه دارای مواردی ناهنجار بود اما درعین حال سینماهای خوبی در شیراز بودند که از عناصر تجدد در آن دوران محسوب می شدند.
سینما آریانا و کاپری شیراز در جریان انقلاب به آتش کشیده شدند و بقیه سالن های سینما نیز تعطیل شد.
پژوهشگر شیرازی می گوید: از مهر تا بهمن 57 رکودی در سینماهای شیراز ایجاد شد.

واگذاری سینماها به حوزه هنری
این پژوهشگر تاریخ فارس در ادامه صحبت‌های خود وضعیت سینماهای این استان و شهر شیراز بعد از انقلاب اسلامی را اینگونه تشریح کرد: بعد از انقلاب اغلب سینماها به کمیته امداد و حوزه هنری واگذار شد که این کار از اساس اشتباه بود و باید به بخش خصوصی داده می شد که متاسفانه اینگونه نبود و به همین علت روز به روز از تعداد سینماهای شیراز که روزی به 13 سینما می رسید کاسته شد تا اینکه در اوایل دهه نود تنها به تعداد انگشتان یک دست سینما در شیراز وجود داشت که همگی نیز فرسوده بودند.

رکود نیم قرنی سینما در شیراز
او با اشاره به اینکه آخرین سینمای شیراز قبل از انقلاب در سال 47 ساخته شد، گفت: رکود سینماهای شیراز تا اوایل سال 94 ادامه داشت تا زمانی که کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس شد و تجهیزات احداث سالن سینما را خریداری کرد و اولین سالن سینمای بعد از انقلاب در شیراز با نام فرهنگ در سال 94 در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس احداث شد.
رومی بیان کرد: سینما فرهنگ مورد استقبال مردم و شهروندان شیرازی قرار گرفت و بعد از آن اولین مجتمع سینمایی شیراز به نام گلستان در مردادماه 95 در کنار پل معالی آباد به بهره برداری رسید که این پردیس سینمایی از سه سالن با ظرفیت 40,50 و 250 نفرع تشکیل شده که به دلیل نمایش فیلم های موضوعی و خوش ساخت توانسته مورد استقبال مردم قرار گیرد.

احداث 12 سالن سینمایی ظرف دو سال
روزنامه نگار و نویسنده شیرازی ادامه داد: بهره برداری از مجموعه فرهنگی سینمایی شهر آفتاب شامل هشت سالن سینمایی مدرن با ظرفیت متوسط در آذرماه 96 و در مجتمع خلیج فارس(ابتدای جاده شهر صدرا) توانست بعد از نزدیک به پنج دهه کمبود سینما در پایتخت فرهنگی ایران را تا حدودی جبران کند.

فاتحه سینماهای قدیمی شیراز با فرو ریختن سقف پرسیا خوانده شد
وی با اشاره به این نکته که بعد از انقلاب اسلامی شکوفایی سینما در شیراز تنها مختص سه سال گذشته است،افزود: زمانی که سقف سینما پرسیا شیراز در 18 اردیبهشت 93 فروریخت فاتحه سینما های خیابان زند نیز خوانده شد.
رومی بیان کرد: سینماهای خیابان زند دیگر نقش واقعی نمایش دهنده هنر هفتم را بازی نمی کنند چون با معیار فرهنگی کنونی تطبیق ندارند.
وی با تاکید بر لزوم بازنگری در طراحی و بهسازی سینماهای قدیمی شیراز و تطبیق این محل ها با ذائقه سینمایی دوران کنونی، گفت: اگر تنها دو سینمای قدیمی شیراز به مجموعه سینمایی و سالن های کوچکتر مطابق با سلایق مختلف مخاطبین تبدیل شود در حال حاضر برای شیراز کفایت می کند.

بهسازی پیشکش، تغییر کاربری ندهید
رومی گفت:باید تصمیمی اصولی برای سینماهای قدیمی شیراز که هنوز خرابه ای از آنها وجود دارد گرفته شود و اگر قرار نیست بازسازی شوند حداقل کاربری فرهنگی آن به هیچ وجه تغییر نکند و به محیط فرهنگی دیگری تبدیل شوند.
وی افزود: ساختمان ها در تغییرات رفتاری جامعه تأثیرگذار است و کمبود موزه هنرهای معاصر و بسیاری فضاهای فرهنگی دیگر در کلان شهر شیراز احساس می شود که می توان تعدادی از سینماهای قدیمی شیراز را به اینگونه فضاهای فرهنگی تبدیل کرد.

 قصه تخریب سینما حافظ و خروج سینمادار از فارس
مهدی مباشرت، بهره بردار سینما حافظ شیراز که 15سال مدیریت این سینما را تا زمانی که تخریب شد در دست داشت اعلام کرد: حدود 15 سال مدیریت سینما حافظ در اختیار من و وضعیت درآمدی آن نیز نسبتا مناسب بود.
مباشرت با بیان این مطلب که شغل خانوادگی وی سینما داری بوده افزود: نسبت به این شغل وابستگی روحی و عرق دارم و به همین دلیل بعد از تخریب سینما حافظ به بوشهر رفتم و این کار را در این شهر ادامه دادم.
وی نیز معتقد است که سینماهای باقی مانده در محور زند حداکثر ظرف چندسال آینده تعطیل خواهند شد.
این سینمادار ادامه داد: در حال حاضر ذائقه سینمایی مردم تغییر کرده و مجموعه های سینمایی و سالن های تخصصی و کوچک مورد استقبال قرار می گیرد؛ دیگر نمی توان با هر سانس هزار نفر را به سالن سینما کشاند هرچند که در برخی موارد فیلم هایی می توانند پای مردم را به سالن های سینما باز کنند اما تکرار این وضعیت شاید سالی یکبار باشد و همیشگی نیست.
او که بیش از دو دهه تجربه سینمادارای دارد،می گوید: متاسفانه در شهرهای جنوبی کشور از جمله شیراز،مسئولان توجه زیادی به مسایل فرهنگی و خصوصا توسعه سینما نمی کنند.
مباشرت اضافه کرد: اکنون شهرداری اصفهان مبلغ شش میلیارد تومان بودجه به بهسازی سینماهای قدیمی این شهر و تبدیل آنها پردیس سینمایی اختصاص داده و همین مقدار اعتبار را نیز حوزه هنری به این کار تخصیص داده است.
وی اظهار داشت: من تجربه سینمادارای در چند استان را بطور همزمان دارم و اکنون در کلانشهرهایی مانند اصفهان، مشهد و حتی سنندج همه دستگاه ها پای کار آمده اند و سالن های قدیمی را به مجموعه های سینمایی جدید تبدیل می کنند.
او روزی را که مجوز تخریب سینما حافظ در پی بازدید نمایندگان ادارات مربوط صادر شد را به یاد می آورد و می گوید: در آن روز نماینده های اداراتی مانند شهرداری‌، آتش نشانی ،کمیسیون ماده صد شهرداری وارشاد اسلامی در محل سینما حافظ حضور پیدا کردند و مجوز تخریب این سینما در ماه های پایانی سال 92 صادر شد.

صندلی شماره 18
کامبیز الله یاری شهروند 66 ساله شیرازی است که خاطرات بسیاری از سینما حافظ که در سالهای اخیر تخریب و اکنون به پارکینگ تبدیل شده دارد.
او به خبرنگار ایرنا می گوید: دلم پر می کشد برای دیدن دوباره برخی فیلم های قدیمی در سینما حافظ.
او ادامه می دهد: بعضی از فیلم های قدیمی ایرانی و خارجی که در سینما حافظ از وودی آلن،جیمزدین، دنیرو اکران می شد را بارها و بارها می دیدم .
شغل کنونی کامبیز در حال حاضر دلالی دلار در حوالی چهارراه زند مجاور سینما حافظ است و به قول خودش کامبیز دلاری صدایش می زنند، او با یادآوری خاطراتش از سینما حافظ سری به نشانه تاسف تکان می دهد و می گوید: به دیدن فیلم در سینما حافظ و نشستن روی صندلی شماره 18 این سینما عادت داشتم و رفته رفته این صندلی قرق من شده بود به گونه ای که مامور سینما هم این موضوع را فهمیده بود و صندلی 18 را برایم نگه می داشت.
این شهروند شیرازی ادامه داد: در آن دوران اصلا تصور نمی کردم که سینماهای خیابان زند که در دوره ای یکه تازی می کردند یکی پس از دیگری تخریب و به پاساژ و مغازه تبدیل شوند و اصلا به ذهنم نمی آمد اکنون به جای صندلی شماره 18 خودرویی پارک شده باشد.
او که الگوی خود را یکی از بازیگران ایرانی فیلم های قدیمی می داند، افزود: در بعضی روزهای آخر هفته و عصرها صف های نسبتا طولانی در مقابل سینما حافظ برای خرید بلیت ایجاد می شد.

ادغام
مدیر کل حوزه هنری فارس پیش تر در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: واقعیت امر این است که سینماهای خیابان زند عمر خودشان را کرده‌اند و هریک نزدیک به نیم ‌قرن یا بیش از این زمان قدمت دارند و سینماهایی نیستند که بتوان با اطمینان گفت حتی دو سال دیگر می‌توانند به کارشان ادامه دهند.
محمد کرم اللهی گفت:بازسازی و تعمیرات اساسی آن‌ها ضروری است و اقداماتی در حال انجام است تا این سینما‌ها ساماندهی شوند که سینما پیام و پرسیا یک ملک به‌ شمار می‌رود و سینما ایران و فلسطین نیز به هم راه دارد و طی طرح ساماندهی، این چهار سینما دو‌به ‌دو یکپارچه و ادغام خواهند شد.
وی با بیان اینکه استاندار فارس در این زمینه بسیار پیگیر است، اضافه کرد: جلساتی با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شده است و دستور بررسی املاک سینمایی حوزه هنری مطرح شده است همچنین در حوزه شهرداری نیز مشغول رایزنی هستیم و درباره ادغام سینما پرسیا و پیام نیز طرح مطالعاتی ارائه شده و در مرحله ارزیابی فنی است و به زودی وارد مرحله عملیاتی‌ شدن و اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: حوزه هنری دیگر تک‌ سینما نخواهد ساخت زیرا هیچ ‌گونه توجیه اقتصادی و فرهنگی ندارد که در مرکز شهر سینمایی را در اختیار داشته باشیم و فقط یک فیلم پخش کند درحالی که تبدیل سینماها به پردیس‌های سینمایی که مجموعه‌های فرهنگی‌ هنری محسوب می‌شوند، فضایی را برای اجماع اغلب هنرها فراهم می‌آورد.
مدیرکل حوزه هنری همچنین وعده ساخت پردیس سینمایی سعدی را داد و گفت: سینما سعدی شناسنامه سینمای جنوب کشور و در زمره سینماهای شناسنامه ‌دار و اصیل ایران است و تبدیل آن به پردیس سینمایی سعدی در دستور کار است همچنین یکی از پردیس‌های خیابان زند نیز با عنوان پردیس حافظ ساخته خواهد شد.
کرم ‌اللهی با بیان اینکه در ساخت پردیس‌های سینمایی 25 درصد به تعداد صندلی‌ها افزوده می‌شود، بیان داشت: برای هر پردیس سینمایی پنج تا هشت سالن درنظر گرفته شده است و از تعداد صندلی‌ها کاسته نخواهد شد.

 شهرداری، شورای شهر و انتظارهای محقق نشده
کمی آن سوتر از سینماهای خیابان زند، شهرداری شیراز همسایه این بناهای درحال فراموشی است.
رهگذری که شاید همین سینماها تا چند وقت دیگر برایش خاطره شوند می گفت: از مدیریت شهری و شورای شهر شیراز که داعیه شهر انسان محور و بازآفرینی اماکن تاریخی این شهر را دارند انتظار می رود در زمینه ساماندهی سینماهای قدیمی شیراز و بهسازی این اماکن و یا تبدیل آنها به محیط فرهنگی دیگر اقدامی مفید انجام دهند و از تغییر کاربری این اماکن که بخشی از هویت شیراز را به دوش می کشند جلوگیری کنند.
او افزود: تاکنون جز چند گلایه و اظهار نظر شخصی و جلسه های تکلیفی اعضای شورای شهر شیراز در زمینه جلوگیری از تخریب و عدم تغییر کاربری سینماهای قدیمی شیراز اقدام محسوس دیگری از این نهاد دیده نشده است.
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در روزهای گذشته تماس خبرنگار ایرنا را برای پیگیری اقدامات این سازمان برای بهسازی و یا تبدیل سینماهای قدیمی شیراز به محیط فرهنگی مطلوب برای استفاده شهروندان این شهر بی پاسخ گذاشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار