سالهاست این مشکل گریبان مردم شهر ایلام را می گیرد ،به این دوره مدیریت ویا دوره قبل برنمی گردد ،مشکل ساختاریست که کسی برای حل اساسی آن چاره اندیشی نمی کند! به محض اینکه سیلی در مسیر جاری شود باید چندین هزار نفر از مردم شهر ساعتها آبی برای نوشیدن وپخت وپز و بهداشت نداشته نداشته باشند!
کد خبر: ۶۷۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ 27 October 2018

تابناک ایلام ::"ستاد مدیریت بحران"نام سنگین وبا مسمایی است ،در آن هم ستاد دیده می شود ،هم بحران یافت می شود ،اما در هنگامه بحران تنها گمشده آن مدیریت است ،مدیریتی که تدبیر کردن ،اداره کردن ،جمع کردن درست اوضاع در مواقع بحرانی معنا می شود.

تابستان وپاییز و زمستان هم برای مردم ما فرقی ندارد ،بحران هم بحران است ،خواه تاریک شدن هوای تابستان به مدد ریزگردهای عربی باشد ،خواه پاییز باشد وبا چند میلیمتر بارندگی زوار دررفتگی شهر ودیارمان عیان  شود،خواه زمستان باشد وبا اولین سرما و برف ،گاز مردم قطع شده و خیابانهایش بلااستفاده ! ودراین چند سال تنها کاری که از دست ستاد بزرگ بحران برآمده است؛ تعطیل نمودن مدارس وتاخیر کار ادارات بوده است.

کاریش هم نمی شود کرد! شاید گناه از این مدیر و آن مدیر هم نباشد ،چیزی که این سالها به وفور دیده ایم تغییر مدیر ستاد بحران بوده است که معمولا از بین فرمانداران ومدیران دولتهای قبل انتخاب می شوند !تغییر که چه عرض کنم !هیچ تاثیری در کار مدیریت بحران ایجاد نکرده ودر آینده هم نخواهد کرد!چرا که با اولین بارشها ضعفها آشکار و پرده از وضعیت نابسامان زیرساختهای شهری افکنده می شود.

برخی ادارات عضو هم یاد گرفته اند که مدیرانشان بر محل حادثه حاضر شده ،عکسی یادگاری گرفته و در فضای تلگرامی به کرات منتشر کنند وبرخی نیز به یک بیانیه ویا اطلاعیه دیر هنگام بسنده کنند ،انگار که عکس گرفتن وبیانیه دادن حلال مشکل است!

همین کاری که دیروز آب وفاضلاب شهری ایلام انجام داد ،درحالی که ساعتها از قطع آب مناطقی از شهر ایلام می گذشت مبادرت به صدور اطلاعیه قطع آب نموده واز مردم این مناطق خواسته اند  ؛ برای فردا از آبی که در لوله جریان ندارد! ذخیره سازی کنند ،چون بارندگی برای خط انتقال آب مشکل ایجاد کرده است!

درحال حاضر هم نزدیک به 12ساعت است که مردم مناطق اعلام شده در شهر ایلام آب آشامیدنی ندارد ،جنابان مدیر آب وفاضلاب اطلاعیه اشان را هم داده اند تمام !! یعنی اینکه ما اعلام کرده ایم ،گناه مردم است که آب ذخیره نکرده اند ،با یک اطلاعیه ساده مشکل  آب آشامیدنی مردم حل شده ،مردم مشکل استحمام وپخت وپز و ...هم ندارند ،علی برکت الله!

سالهاست این مشکل گریبان مردم شهر ایلام را می گیرد ،به این دوره مدیریت ویا دوره قبل برنمی گردد ،مشکل ساختاریست که کسی برای حل اساسی آن چاره اندیشی نمی کند! به محض اینکه سیلی در مسیر جاری شود ،باید ساعتها چندین هزار نفر از مردم شهر، آبی برای نوشیدن وپخت وپز و بهداشت نداشته باشند!

یادم می آید که دوسال پیش در جلسه " پدافند غیر عامل " که دراستانداری وبا حضور استاندار وقت و دستگاههای ذیربط تشکیل شد،از مدیر مربوطه این سوال را مطرح کردم که پدافند غیر عامل به  این معنا نیست که یک طرح را بر روی کاغذ بنویسند وتمام ! " اگر برای سد ایلام ،خط انتقال آب شرب مردم ایلام مشکل جدی خواه طبیعی ،خواه غیر طبیعی پیش بیاید و آب مردم قطع شود ،چه تدابیر جایگزینی برای رفع مشکل فوق اندیشیده شده است ؟"

ایشان مثل همه مدیران پاسخ داد : " همه تدابیر لازم اندیشیده شده است " حال می خواهم با کالبد شکافی یک سوال وپاسخ مربوط به دو سال پیش،دوباره این سوال را از مسئولین ستاد بحران وپدافند غیر عامل داشته باشم که واقعا تدبیرتان در میان کدام پوشه و پرونده گم شده است؟! شما که با چند میلیمتر بارندگی اینچنین با مشکل مواجهه می شوید ،اگر واقعا برای سد ایلام مشکل جدی پیش بیاید ،می خواهید چکار کنید ؟ مردم باید چکار کنند؟!

آقایان مسئول ،خداوکیلی بیایید قدری با خودتان روراست باشید،واقع بینانه به مسایل نگاه کنید ،مثل مانورهای معروف "سریال طنز شبهای برره "با مشکلات و وقایع برخورد نکنید ،طرح های کاغذی هیچگاه جلودار مشکلات نیست ،بلکه برای مقابله با مشکلات بایستی طرح های واقعی وعینی داشته باشید ،فکری به حال زیرساختهای شهر بکنید که ممکن است فردا دیر شود!اگر بنا باشد با یک بارندگی ،مردم شهر ایلام ساعتها بی آب باشند ،پس به این ترتیب باید کل فصول پاییز وزمستان را کوچ کنند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار