مرور روزنامه‌های چهارشنبه نهم آبان ماه؛
توضیح درباره ادعای «شنود از تلفن رئیس‌جمهوری»، آسان‌سازی قاچاق یا صادرات، ۲۵۰ هزار تومان برای هر عضو خانوار مشمول، خداحافظی اروپا با «مرکل»، اعتراض استادان حوزه علمیه قم به نامه آیت‌الله یزدی، انتقاد شدید شورای اطلاع‌رسانی دولت از تخریب‌ها، رویکرد منطقی در حل مشکلات ناشی از مهریه، بازتاب راهپیمایی اربعین در رسانه‌های جهان، شهرداری تهران معطل قحط‌الرجال در شورای شهر و بازی جدید اروپا با جایگزین سوئیفت، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۶۷۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 31 October 2018

توضیح درباره ادعای «شنود از تلفن رئیس‌جمهوری»، آسان‌سازی قاچاق یا صادرات، ۲۵۰ هزار تومان برای هر عضو خانوار مشمول، خداحافظی اروپا با «مرکل»، اعتراض استادان حوزه علمیه قم به نامه آیت‌الله یزدی، انتقاد شدید شورای اطلاع‌رسانی دولت از تخریب‌ها، رویکرد منطقی در حل مشکلات ناشی از مهریه، بازتاب راهپیمایی اربعین در رسانه‌های جهان، شهرداری تهران معطل قحط‌الرجال در شورای شهر و بازی جدید اروپا با جایگزین سوئیفت، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است..

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه نهم آبان ماه در حالی بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفت که بازتاب راهپیمایی میلیونی اربعین، توضیحات درباره شنود تلفن رئیس جمهور، تکلیف دولت به وزارت نفت برای اصلاح قیمت سوخت بنگاه‌های بزرگ، ابلاغ بسته حمایتی برای تأمین مواد غذایی توسط دولت و اعتراض استادان حوزه علمیه قم به نامه آیت‌الله یزدی، از مواردی است که در صفحات نخست شماری از روزنامه‌ها برجسته شده است.

روزنامه ایران راهپیمایی میلیون‌ها زائر در مسیر کربلا در روز اربعین را با تیتر رستاخیز عشق منعکس کرد و در گزارشی دیگر با عنوان ۹ هزار میلیارد تومان برای معیشت مردم از تکلیف دولت به وزارت نفت برای اصلاح قیمت سوخت بنگاه‌های بزرگ خبر داد.

روزنامه خراسان تیتر ۲۵۰ هزار تومان برای هر عضو خانوار مشمول را در رابطه با بسته حمایتی دولت برای تأمین مواد غذایی برجسته کرد و در یادداشت روز امروز خود با تیتر عرصه‌های تاریخ ساز راهپیمایی اربعین به تحلیل آثار مثبت این راهپیمایی میلیونی پرداخت.

روزنامه آرمان امروز تیتر یک خود را از گزارشی با عنوان آسان‌سازی قاچاق یا صادرات؟ انتخاب کرده که طی آن از دلایل گسترش مناطق ویژه اقتصادی نوشته شده است. این روزنامه گفت و گویی با خداداد عزیزی انجام داده و تیتر آن از حضور زنان تا نمره به کی روش و تیم ملی را در مرکز صفحه نخست خود قرار داده است.

روزنامه کیهان در گزارشی از پیاده روی اربعین با تیتر لشکر ۲۰ میلیونی امام حسین (ع) از ۵۰ کشور به کربلا رسید، به تحلیل این رویداد پرداخته است. این روزنامه در گزارشی با عنوان شهرداری تهران معطل قحط‌ الرجال در شورای شهر نسبت به گمانه‌های زده شده در ارتباط با گزینه‌های شهرداری تهران در شورای شهر واکنش نشان داده است.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

متن و حاشیه ۲۴ ساعت جنگ کودکانه در شبکه سه
روزنامه خراسان در گزارشی از اتفاقات اخیر شبکه سه که باعث به وجود آمدن حواشی شده است، نوشت: از اصل ماجرا که حتماً خبر دارید و ویدئوی آن را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. در این ویدئو گوینده خبر یک شنبه‌شب ساعت ۲۲ شبکه سه که از هفت دقیقه تأخیر در پخش خبر، شاکی است در ابتدای این بخش خبری، از مخاطبان به دلیل «رفتار غیرحرفه‌ای پخش شبکه سه» عذرخواهی کرد. این اتفاق با قطار پرشتابی از واکنش‌ها و بحث‌ها در تنها دو روز روبه‌رو شده و همچنان نیز ادامه دارد. حالا ماجرا از طرفی بیخ پیدا کرده و به شورای نظارت بر صداوسیما کشیده و از طرف دیگر به یک دعوای کودکانه روی آنتن شبکه سه تبدیل شده است.


شبکه ۳ از خودش انتقاد کرد؟
اولین پرسشی که در نگاه اول به ویدئوی اعتراض گوینده اخبار، برای بسیاری از مخاطبان تلویزیون پیش آمد، این است که مگر می‌شود «بخش خبری شبکه سه» از «پخش شبکه سه» روی آنتن زنده انتقاد کند؟ برای پاسخ به این پرسش، باید بدانیم همه بخش‌های خبری تلویزیون در همه شبکه‌ها، زیر نظر مجید آخوندی معاون سیاسی سازمان صداوسیما هستند و از ساختار مدیریت شبکه‌ها کاملاً جدا شده‌اند.
از سوی دیگر شبکه‌های تلویزیون (به جز شبکه شما) زیر نظر مرتضی میرباقری معاون سیمای سازمان صداوسیما فعالیت می‌کنند و همین استقلال بخش‌های خبری از شبکه‌ها، باعث می‌شود گوینده خبر از هفت دقیقه تأخیر در پخش اخبار، این‌چنین برآشفته شود.
متن و حاشیه ۲۴ ساعت جنگ کودکانه در شبکه سه /نامه به آیت الله شبیری زنجانی و مرثیه‌ای برای اخلاق/بزرگ‌ترین راهپیمایی برای صلح
مگر ساعت خبر ۲۲ همیشه ثابت است؟
مخاطبان شبکه سه و علاقه‌مندان به ورزش، می‌دانند که بخش خبری شبانگاهی این شبکه که ساعت ۲۲ هرشب روی آنتن می‌رود، بار‌ها و بار‌ها به دلیل پخش مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال و والیبال جابه‌جا شده و کمی زودتر یا دیرتر روی آنتن رفته است. پس چرا اهالی خبر، این بار اعتراض کرده‌اند؟ ساده است: عادت به بوروکراسی. سال‌هاست که در زمان پخش مسابقات ورزشی و برخی برنامه‌های زنده، بین شبکه سه و تحریریه خبر، مکاتبات اداری رسمی انجام می‌شود؛ از طریق معاونت‌های سیما و سیاسی که بالاتر ذکر آن رفت. اما این بار به دلیل یک مشکل فنی، پخش سریال دقایقی به تأخیر افتاد و به بخش خبری رسید. بخش خبری هم با شدت عمل کامل با این ماجرا برخورد کرد و اختلاف را به سطح آنتن کشاند.


چرا سریال برای اخبار، قطع نشد؟‌
می‌دانید که وب سایت‌های شبکه‌های مختلف تلویزیون، جدول پخش خود را به صورت روزانه منتشر می‌کنند. برای نگارنده که به اقتضای تولید صفحه سینما و تلویزیون، هرروز به کنداکتور شبکه‌ها سر می‌زند، یکی از دقیق‌ترین جداول پخش، مربوط به شبکه سه است که حتی تیزر‌های کمتر از یک دقیقه‌ای را هم در فهرست برنامه‌ها، ذکر می‌کند. روز یک شنبه هفته جاری هم اوضاع به همین منوال بود و در جدول پخش، ساعت ۲۱:۱۰ به عنوان زمان پخش قسمت اول سریال «حوالی پاییز» ذکر شده بود. اما به دلیل مشکل فنی سِرور که در بیانیه روابط عمومی این شبکه اعلام شد، این سریال ساعت ۲۱:۲۴ روی آنتن رفت و این فاصله ۱۴ دقیقه‌ای، با ۸-۷ تیزر کوتاه جبران شد و حتی یک تیزر (هر سال اربعین) دو بار روی آنتن رفت! مخاطبان این شبکه هم که منتظر سریال بودند، پس از پایان برنامه «گزارش ورزشی» در ساعت ۲۰:۴۸، دقیقاً ۳۶ دقیقه مشغول تماشای انواع و اقسام تیزر‌ها بودند تا نوبت به سریال رسید. به همین دلیل مسئولان شبکه سه در اواخر پخش قسمت اول سریال، تصمیم گرفتند سریال را به خاطر پخش اخبار، قطع نکنند و هشت دقیقه پایانی سریال را به بعد از اخبار موکول نکنند. فرض کنید شما مخاطبی هستید که ۳۶ دقیقه آگهی تماشا کرده‌اید تا به زمان سریال برسید. حالا بعد از ۳۶ دقیقه پخش سریال، باید ۱۵ دقیقه اخبار شبانگاهی را تحمل کنید تا به هشت دقیقه آخر سریال برسید! مسئولان شبکه سه برای احترام به وقت مخاطبان، اخبار را بدون هماهنگی معاونت سیاسی به تأخیر انداختند و ماجرا این گونه شد.


چرا برخورد بخش خبری تند بود؟
حالا تنها سؤال بی‌پاسخ، علت واقعی برخورد بسیار تند بخش خبری شبانگاهی، با این تأخیر هشت دقیقه‌ای است. می‌دانید در بخش‌های خبری، این طور نیست که یک مجری، به راحتی بتواند هرآن چه خواست، به اخبار اضافه کند؛ بنابراین آن چه زهرا رکوعی به عنوان شکایت بر زبان آورد، بدون تردید با هماهنگی مدیران خود بوده است. این جنجال عجیب، به نوعی از زیرمجموعه مجید آخوندی معاون سیاسی باسابقه سازمان صداوسیما هم بعید است. آخوندی بیش از یک دهه معاون سیاسی سازمان بوده و حالا هم جزو بازنشستگان این سازمان است. با این حال بخش خبری شبانگاهی که زیرمجموعه اوست، در حالی این اتفاق را به سطح مخاطبان رسانده که می‌توانست با یک مکاتبه اداری درون‌سازمانی، از مدیران شبکه سه شکایت کند. اما ترجیح داد این همه جنجال بسازد.

۲۴ ساعت جنگ کودکانه
اصل ماجرا را در قسمت اصلی خواندید. اما این اتفاقات، حواشی هم داشت که اتفاقاً بیشتر از اصل مسئله، توجهات را به خود جلب کرد. ابتدا عوامل برنامه «حالا خورشید» در بخش اخبار این برنامه، واکنش گوینده خبر را دستمایه شوخی قرار دادند. بلافاصله سیل نظرات منفی به سمت صفحات «حالا خورشید» و رضا رشیدپور روانه شد که چرا گوینده خبر را مسخره کرده‌اید؟ ساعتی بعد رشیدپور در توئیتی به صراحت پخش این آیتم طنز را یک اشتباه دانست و بابت آن عذرخواهی کرد. با این حال بخش خبری شبانگاهی دوشنبه‌شب (۲۴ ساعت بعد از اتفاق اصلی) در واکنشی کودکانه، ماجرا را ادامه داد و این بار در دو مرحله به او کنایه زد. اول گوینده خبر در ورودیه یک گزارش پزشکی، با تأکید بر کلمه «رشید» گفت: «اگر می‌خواهید سلامت و رشید بمونید، حواستون باشه، به خصوص به قلب‌تون.» در اول این گزارش هم پلاتویی خوانده شد که می‌گفت: هرکجا باشید، ممکن است سکته قلبی گریبان‌تان را بگیرد و.... در همان لحظه هم تصویری از غش کردن رشیدپور در سال ۹۵ در حال اجرای «حالا خورشید» روی آنتن رفت و تیر دوم بخش خبری به سمت او روانه شد. دیروز رشیدپور پست دیگری هم گذاشت و لحن مجری خبر را تهدید گونه دانست.


این کل‌کل‌ها آن‌قدر کودکانه است که ترجیح دادیم در اصل گزارش نیاوریم. راستش تا دیروز فکرش را هم نمی‌کردیم ممکن است بین زیرمجموعه‌های معاونت سیاسی و معاونت سیما، چنین جنگ کودکانه‌ای رخ بدهد. اما متأسفانه این‌ها یک کابوس عجیب‌وغریب نیست؛ صداوسیمای رسمی مملکت است که بخش‌های خبری و تولیدی آن، دارند روی آنتن از خجالت همدیگر درمی‌آیند. چه شده است؟ مدیران ارشد رسانه ملی کجا هستند؟ این اتفاقات را نمی‌بینند؟ ما نمی‌دانیم، فقط متأسفیم.

نامه به آیت الله شبیری زنجانی و مرثیه‌ای برای اخلاق
مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه، با تیتر مرثیه‌ای برای اخلاق با موضوع قرار دادن نامه سرگشاده آیت الله یزدی خطاب به آیت الله شبیری زنجانی نوشت: مطالبی که در روز‌های اخیر به دلیل انتشار نامه رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی در رسانه‌ها مشاهده می‌شود، که حجم بالا و کم سابقه‌ای از عکس‌العمل‌ها را نشان می‌دهد، تاکیدی است بر ضرورت توجه عمیق متولیان حوزه‌های علمیه و در راس آن‌ها حوزه علمیه قم به اخلاق، در نامه‌ها، پیام‌ها و بیانیه‌هائی که به این مناسبت منتشر شده اند، انواع برخورد‌ها را می‌توان دید. رعایت اخلاق، در بعضی از عکس العمل‌ها مشهود است کما اینکه بعضی از آن‌ها در عین حال که درصدد تذکر اخلاقی به نویسنده نامه برآمده‌اند خودشان ادبیاتی را بکار گرفتند که اخلاق در آن رعایت نشده است. بگذریم از افرادی که اصولاً نگارش و انتشار این نامه را امری طبیعی و حتی لازم تلقی کرده و در صدد توجیه آن برآمده اند، اقدامی که با هیچ معیاری منطبق نیست. همچنین بگذریم از کسانی که از فرصت پیش آمده درصدد استفاده سیاسی به نفع خود و گروه و جناح خود برآمده‌اند که این نیز دور از اخلاق است.
متن و حاشیه ۲۴ ساعت جنگ کودکانه در شبکه سه /نامه به آیت الله شبیری زنجانی و مرثیه‌ای برای اخلاق/بزرگ‌ترین راهپیمایی برای صلح
آنچه بیش از همه مایه نگرانی است، گم شدن اخلاق در حوزه‌های علمیه است. متاسفانه عده‌ای در حوزه به بهانه انجام اقدامات انقلابی، معیار‌های اخلاقی را زیر پا می‌گذارند و هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند و هرچه می‌خواهند می‌گویند. ما که در جامعه و در میان مردم هستیم، به روشنی می‌بینیم و سوگمندانه می‌شنویم که عموم مردم از این قبیل رفتار‌ها که به نام روحانیت و حوزه صورت می‌گیرد نگران و ناراضی هستند. مردم از انقلاب، اخلاق و آداب اسلامی و انسانی و حفظ حرمت‌ها را انتظار دارند به ویژه از روحانیت و حوزه علمیه قم.


بعضی افراد ابراز خوشحالی کردند که این نامه به ضرر نویسنده آن و به نفع طرف مقابل تمام شد و حتی یکی از آن‌ها گفت: دست آقای یزدی را می‌بوسم که این نامه را نوشت! این نگاه هم خارج از چارچوب اخلاق است و بر واقعیت نیز منطبق نیست. این واقعه به نفع هیچیک از طرفین نبود. همه زیان کردیم و بیش از همه حوزه و روحانیت و انقلاب و نظام دچار خسران شدند. از این ماجرا فقط دشمنان مشترک ما سود می‌برند. گویا همه از یاد برده‌ایم که دشمن داریم و عده‌ای در داخل و خارج برای هر کس که بر طبل دعوا و اختلاف و تفرقه بکوبد کف می‌زنند و پایکوبی و شادی می‌کنند.


وقتی لغزش از کسی مشاهده می‌شود، این لغزش برای دیگران یک امتحان است. باور کنیم که خدا در هر آن درحال امتحان کردن بندگان خود است. باید کاری بکنیم که از امتحان‌ها سربلند بیرون بیائیم به ویژه روحانیت که بیش از دیگران در معرض است.
اگر در ماجرای نامه نگاری اخیر و عکس العمل‌هائی که نشان داده شده، خیری وجود داشته باشد این است که همه بفهمیم دچار فقر اخلاقی شدیدی هستیم. همه باید این تصور غلط را کنار بگذاریم که انقلابی بودن یعنی پرخاش کردن به این و آن و حرمت‌ها را نادیده گرفتن.

بزرگ‌ترین راهپیمایی برای صلح
محسن رهامی در بخشی از یادداشتی با عنوان بزرگ‌ترین راهپیمایی برای صلح در شماره امروز روزنامه ایران نوشت: گردهمایی اربعین یک راهپیمایی صد درصد صلح ‏آمیز است که هیچ حزب و تشکیلات سیاسی و مذهبی نقش اصلی در آن ایفا نمی‏ کنند. اگرچه ممکن است بعضی از سیاستمداران از این راهپیمایی برای رسیدن به اهداف خود بهره‎برداری کنند یا برخی اشخاص به قصد بهره‎برداری سیاسی در آن حضور پیدا کنند، اما این راهپیمایی فاقد هر نوع شائبه سیاسی و از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های صلح‎آمیز جهان است. برخلاف عموم راهپیمایی‎ها که برای اعتراض به شخصی خاص صورت می‎گیرد یا حاکم معینی را مخاطب قرار می‎دهد این اجتماع علیه هیچ فرد و حکومتی نیست و فقط برای تثبیت صلح و برقراری ارزش‎های اسلامی و آموزه‌‏های دین اسلام و حضرت رسول (ص) است. از این حیث این راهپیمایی جنبه سلبی ندارد و تماماً جنبه ایجابی و اثباتی است.
متن و حاشیه ۲۴ ساعت جنگ کودکانه در شبکه سه /نامه به آیت الله شبیری زنجانی و مرثیه‌ای برای اخلاق/بزرگ‌ترین راهپیمایی برای صلح
راهپیمایی اربعین در عین اینکه از سوی علاقه‌مندان سیدالشهدا تشکیل یافته و علی‎القاعده باید یک راهپیمایی شیعی باشد، اما اختصاص به مذهب خاصی ندارد، بلکه سایر پیروان دین مبین اسلام، یعنی برادران اهل سنت و بخصوص برادران شافعی هم در حد وسیعی در این راهپیمایی حضور دارند؛ بنابراین این ویژگی که اربعین یک راهپیمایی صرفاً مذهبی باشد، درست نبوده و به هیچ وجه اختصاص به مذهب خاص ندارد. علاوه بر آن در سال‎های اخیر بتدریج تعدادی از غیرمسلمانان یعنی برادران مسیحی و یهودی هم در این راهپیمایی شرکت می‎کنند و بتدریج پیروان ادیان دیگر هم می‎آیند و کم کم این روز را به راهپیمایی فرادینی تبدیل می‌کنند. این روز در عین داشتن رنگ مذهبی و دینی کاملاً جنبه انسانی پیدا می‏ کند. یعنی برای آرمان‌های انسانی و جهانی نوع بشر به یک راهپیمایی فرامنطقه‌‏ای و فرامذهبی و دینی تبدیل می‏‌شود و بیشتر به سمت آرمان‏‌های بشری حرکت می‎کند و می‏ تواند در آینده یکی از قوی‌ترین و بزرگ‌ترین اجتماع آرمان‎ها و ایده‏‌های بشری برای فراهم شدن زمینه‎های صلح، برادری و مودت بین ابنای بشر و نه فقط مسلمانان یا پیروان یک دین خاص باشد.


نکته مهمی که در این راهپیمایی بخوبی خود را نشان می‌‏دهد، برقراری امنیت است. این راهپیمایی با این اجتماع در منطقه پرآشوب خاورمیانه و در جایی که بیشترین فعالیت گروه‏‌های تروریستی و خشونت‏ طلب در آن واقع می‎شود، در جریان است. همین منطقه‌ای که گروه داعش در سال‎های اخیر سخت‎ترین و بدترین نوع حرکت‎های خشونت‎آمیز را علیه ساکنین منطقه انجام دادند. کم نظیر است که در چنین نقطه پرآشوب جهانی که سالیانه هزاران نفر کشته و زخمی و بی‎خانمان می‌شوند، یکی از آرام‎ترین راهپیمایی‎ها در فاصله طولانی قریب به ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر انجام می‎گیرد. این یکی از نشانه‎های معجزه حقانیت اهل بیت (ع) است./ع

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار