بنای تشکیل دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال 1353 تحت عنوان واحد آموزشی غیر انتفاعی مدرسه عالی مهندسی کشاورزی در ساری زده شد و بدین طریق پای تخصصی ترین دانشگاه کشور در قطب کشاورزی باز شد.
کد خبر: ۶۷۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸ 31 October 2018

این واحد آموزشی کشاورزی کشور حرکت خود را برای تربیت و آموزش افراد متخصص با پذیرش دانشجو در رشته های کشاورزی عمومی، جنگل و مرتع و دامپروری آغاز کرد و در سال 1358 با تبدیل شدن به مرکز آموزش عالی و پس از آن در سال 1376 با تبدیل به دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی حرکت های ارتقا بخشی را ادامه داده است.
این مجموعه آموزشی بعد از پشت سر گذاشتن حدود 34 سال به بالاترین نقطه از نظر جایگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و در سال 1387 به دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری تبدیل شد.
دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری در مدت فعالیت چند دهه ای، خود را به امکانات و زیرساخت های تجهیز کرده است تا از این طریق بتواند به دستاوردهای مورد نظر در بخش کشاورزی دست یابد.
دانشکده مهندسی زراعی از تیرماه سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد و در همان سال سه دانشکده مهندسی زراعی ، علوم دامی و شیلات و منابع طبیعی نیز فعال شدند.
همگام با فعال شدن دانشکده ها، راه اندازی مجموعه های پژوهشی از جمله پژوهشکده های ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان ، اکوسیستم خزری ، علوم و صنایع غذایی مازندران و مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان در سال 1387 انجام شد.
این دانشگاه 134 عضو هیات علمی و حدود سه هزار دانشجو دارد که در 17 رشته کارشناسی، 46 رشته کارشناسی ارشد و 23 رشته دکتری تحصیل می کنند.
بیش از 55 درصد دانشجویان این دانشگاه در تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری ) مشغول به تحصیل هستند .
**جایگاه دانشگاه در سطح منطقه ای و ملی
دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری در رتبه بندی علمی و پژوهشی دانشگاهها، از میان سه هزار دانشگاه کشور در جایگاه 40 قرار دارد که این جایگاه براساس ملاک های تعداد مقالات، کتاب، مجلات، طرح های پژوهشی، اختراعات و ثبت ایده ها از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در نظر گرفته شده است.
دانشگاه کشاورزی ساری بخاطر برخورداری از نیروهای متخصص و صاحبنظر، در شوراهای تصمیم گیر و کاربردی عضویت دارد که شورای برنامه ریزی، تحقیقات و کشاورزی، مشاوره های استانداری ، آب منطقه ای و منابع طبیعی استان مازندران از آن جمله است.
اعضای هیات علمی این دانشگاه پا را فراتر از استان و منطقه شمال کشور گذاشته اند و در سطح ملی نیز فعالیت دارند که ریاست ، معاونت و عضویت در انجمن های علوم دامی، صنایع غذایی، ژنتیک ، آبخیزداری ، گیاه پزشکی ، جنگلداری و جنگلبانی از جمله جایگاههایی است که در اختیار اعضای هیات علمی دانشگاه کشاورزی ساری قرار دارد.
** دستاوردهای دانشگاه کشاورزی
رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه این دانشگاه یکی از سه دانشگاه تخصصی حوزه کشاورزی کشور به شمار می رود، به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از راه اندازی مجموعه دانشگاهی ساری، در سال 1336 در مهرماه 1334 به ترتیب آموزشگاه عالی جنگل و مراتع گرگان و دانشکده کشاورزی اهواز تشکیل شد.
اسدالله تیموریان افزود: با ارتقای دانشکده کشاورزی ساری به دانشگاه ، توان تربیت و آموزش نیروهای متخصص و انجام طرح های تحقیقاتی در حوزه های مختلف کشاورزی در این دانشگاه مضاعف شد.
وی از عضویت 144 فارغ التحصیل دانشگاه کشاورزی ساری به عنوان عضو هیات علمی دانشگاههای کشور به عنوان بخشی از این افتخارات در پرورش و تربیت افراد متخصص نام برد.
رئیس دانشگاه کشاورزی ساری گفت: محققان و پژوهشگران دانشگاه با انجام کارهای علمی توانستند به محصولات خوبی بویژه در بخش کشاورزی دست یابند.
وی از تولید ارقام جدید برنج نعمت، پژوهش، پردیس، جلودار، کیانی و طارم روشن به عنوان بخشی از دستاوردهای محققان دانشگاه کشاورزی ساری در این سالها نام برد.
تیموریان گفت: دانشگاه کشاورزی ساری به همراه دانشگاه کشاورزی گرگان ، دانشکده منابع طبیعی تربیت مدرس و دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران از مجریان طرح جنگلداری در کشور به شمار می رود.
وی در خصوص این طرح توضیح داد : 2 هزار و 600 هکتار از جنگل های داراب کلای ساری در قالب طرح جنگلداری به دانشگاه کشاورزی ساری واگذار شد که به عنوان آزمایشگاهی برای اساتید و دانشجویان محقق است.
رئیس دانشگاه کشاورزی ساری گفت: طرح های تحقیقاتی بررسی میزان تخریب براثر دخالت اکوسیستم های طبیعی انجام شده است تا از این طریق تخریب های کمتری صورت بگیرد.
وی از طرح جنگداری دانشگاه کشاورزی ساری به عنوان یکی از نمونه های موفق این طرح در کشور نام برد و ادامه داد: ارزیابی های کمی و کیفی سازمان جنگل ها و مراتع کشور نشان می دهد که این طرح دانشگاه کشاورزی ساری توانسته است به نتایج خوبی برسد.
تیموریان گفت: دستاوردهای این طرح به سازمان جنگل ها کشور ارائه شد و به عنوان پایلوت در برخی نقاط نیز اجرا شده است .
وی از جمله این دستاورد تحقیقاتی طرح جنگداری به نتایج مخرب برداشت متمرکز از جنگل ها اشاره کرد و افزود: براساس تحقیقات صورت گرفته در این طرح، برداشت پراکنده باعث می شود تا تخریب ها ناشی از سیلاب در جنگل ها کاهش یابد.
تیموریان از تلاش ها برای ارتقای سطح کشاورزی در مازندران به عنوان برنامه راهبردی و در دست اقدام دانشگاه کشاورزی ساری نام برد و گفت: در راستای اجرای تفاهم نامه همکاری فی مابین این دانشگاه ، بسیج سازندگی و بسیج استان مازندران آموزش چهره به چهره روستاییان کلید خورده است.
وی ادامه داد : برای این منظور در حال حاضر آموزش روستاییان مناطق هزار جریب نکا، بندپی بابل و بالادست تنکابن در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته رئیس دانشگاه کشاورزی ساری در مدت 2 سال اجرای این طرح، کشاورزان این مناطق توسط کارشناسان کشاورزی با رویکردهای نوین کشاورزی منطبق با منطقه آشنا می شوند.
** برنامه ها و ماموریت های دانشگاه
رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: این دانشگاه با برخورداری از 80 آزمایشگاه تخصصی و یک آزمایشگاه مرکزی با دستگاههای پیشرفته قادر است علاوه بر انجام کارهای تحقیقاتی و علمی مربوط به بخش کشاورزی، کارهای تخصصی با دقت بیشتر دیگر نهادها از جمله گمرک و استاندارد را انجام دهد بطوریکه آزمایشگاه معین برای این نهادها به شمار می رود.
وی ادامه داد: این دانشگاه با گسترش فعالیت های برون مرزی و همکاری با دانشگاههای خارجی علاوه بر دانشگاههای کشاورزی حاشیه دریای خزر با دانشگاههای کشورهای دیگر از جمله ایتالیا ، عراق ، افغانستان و اسلواکی نیز راههای همکاری و تبادل تجربیات را اجرایی کرده است.
تیموریان گفت: در سالهای اخیر ، این دانشگاه با تمرکز بر دیپلماسی علمی، توانسته در زمینه تعاملات علمی، پژوهشی و فناوری بین المللی تفاهم نامه های همکاری را عملیاتی بکند که از آن جمله برای نخستین بار حدود 50 دانشجوی خارجی در این دانشگاه پذیرش می شوند.
وی اظهار داشت: علاوه بر این دوره های آموزشی ضمن خدمت کارکنان کشاورزی افغانستان نیز توسط دانشگاه کشاورزی ساری برگزار خواهد شد و کشورهای دیگر از توان محققان و متخصصان دانشگاه کشاورزی ساری استفاده می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار