رئیس شبکه دامپزشکی دره شهر:
رئیس شبکه دامپزشکی دره شهر گفت: تاکنون بیش از 61 هزار راس دام سبک و سنگین در برابر بیماری تب برفکی در این شهرستان ومایه کوبی شده اند.
کد خبر: ۶۷۶۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 06 November 2018

به گزارش تابناک ایلام؛ سعید مقصودی اظهار داشت: جمعیت دام سبک و سنگین دره شهر 155 هزار راس است که تاکنون بیش از 61 هزار راس دام سبک و سنگین در برابر بیماری تب برفکی مایه کوبی شده اند.

وی افزود: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های ویروسی واگیر و خطرناک نشخوارکنندگان بوده که در صورت عدم واکسیناسیون دام ها توسط سازمان دامپزشکی شاهد تلفات سنگین در دام های باسن پایین و افت شدید تولید درسطح دامداری های کشور می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی دره شهر تاکید کرد: بیماری تب برفکی تنها از طریق مایه کوبی پیشگیری و قابل کنترل است و در صورت سرایت به دام طی مدت کوتاهی باعث مرگ آن می شود.

مقصودی با اشاره به اینک سالانه 10 هزار تن انواع فرآورده های دامی شامل گوشت قرمز، شیر و ... در شهرستان دره شهر تولید می شود، یادآور شد: نظارت بر توزیع فراورده های دامی از دیگر وظایف مهم دامپزشکی شهرستان است.

تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که به بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان منجر می شود.

ویروس عامل این بیماری در ابتدا به مدت 2 تا سه روز تب شدید در حیوان مبتلا ایجاد کرده و سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می کند که ممکن است سرانجام پای آن را لنگ کند.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، لباس های آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی به گسترش بیماری منجر می شود.

این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری محسوب می شود و کنترل آن به واکسیناسیون، مراقبت شدید، نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام بستگی دارد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار