دستکاری در آمار واطلاعات مولفه های اثرگذار در توسعه کشور نظیر تورم وبیکاری و عدم انطباق آنها با وضعیت موجود ،بزرگترین دلیل بر غیر واقعی بودن آمار ها و اثبات دست بردن عامدانه با اهداف سیاسی در آنها در راستای اقناع افکار عمومی است .بعنوان مثال مرکز آمار در سال 97 نرخ بیکاری را در استان ایلام 11/9اعلام کرده است ،اما بررسی واقعی میزان بیکاران در جامعه گویای واقعیتی دیگر است .
کد خبر: ۶۸۱۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 18 November 2018

تابناک ایلام:: اگر چه آمار اطلاعات بعنوان مهمترین مولفه ،زیربنای اصلی تصمیم گیری در هر نظام سیاسی و اجرایی محسوب می شود ،اما بی شک آمار غلط می تواند تصمیم گیران را از مسیر اتخاذ تصمیم علمی ،منطقی و اثرگذار منحرف نموده و منجر به ارایه راهکارهایی شود که هر گز با حقیقت موضوع همخوانی ندارد.

آماری که باید فارغ از نگاهها ووابستگی سیاسی مراجع آمارگیری و تجزیه وتحلیل آن ، بعنوان رکن اصلی تصمیم سازی کشورها بعنوان پایه واساس برنامه ریزی کشور قرار گیرد ،این سالها از محور دقت ،ظرافت و واقعیت خارج وبه یار سیاسیون و احزاب سیاسی برای نجات آنها از زیر بار سنگین نگاههای منتقدانه افکار عمومی تبدیل شده است .

نظام آماری كشورها و حجم و كیفیت بانك‌های اطلاعاتی آنها، نه تنها به عنوان یكی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی آنان به شمار می‌آید، بلكه متقابلاً نیز سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشورها بدون در اختیار داشتن آمار كافی صحیح، دقیق و بهنگام ممكن نیست.

 اهمیت اطلاعات آماری در همه امور برنامه‌ریزی، اعم از سیاستگذاری، تعیین اهداف، خط‌‌ مشیِ‌ها، هدایت امور اجرایی و در نهایت ارزیابی میزان موفقیت و یا نبود آن به قدری مهم است كه بسیاری از كارشناسان، اطلاعات آماری را زیربنای برنامه‌ریزی‌ها به شمار می‌آورند و ایجاد یك نظام كارامد و موثر در تولید و عرضه آمار را از الزامات اولیه و ضروری در برنامه‌ریزی‌ها قلمداد می‌كنند.

دستکاری در آمار واطلاعات مولفه های اثرگذار در توسعه کشور نظیر تورم وبیکاری و عدم انطباق آنها با وضعیت موجود، بزرگترین دلیل بر غیر واقعی بودن آمار ها و اثبات دست بردن عامدانه با اهداف سیاسی  در آنها در راستای اقناع افکار عمومی است .بعنوان مثال مرکز آمار در سال 97 نرخ بیکاری را در استان ایلام 11/9اعلام کرده است ،اما بررسی واقعی میزان بیکاران در  جامعه گویای واقعیتی دیگر است .

موضوع مهمی که حتی مورد توجه استاندار ایلام بعنوان نماینده عالی دولت قرار گرفت وبا انصاف نرخ واقعی بیکاری در استان ایلام را چیزی فراتر از آمار اعلام شده توسط مراجع آماری عنوان کرد .

قاسم سلیمانی دشتکی در جلسه ستاد تسهیل ورفع موانع تولید با اشاره به واقعیت آمار بیکاران استان ایلام گفت : درتعیین نرخ بیکاری به شیوه جاری ،یک ساعت کار در هفته محاسبه می شود که شیوه غلطی است . آمار بیکاری واقعی استان بالاتر از میزانی است که ارایه می شود .

البته استاندار سال گذشته هم آمار اعلام شده از بیکاران استان را غیر واقعی دانست و گفت :البته آمار واقعی بیکاری در این استان ممکن است بیشتر از این رقم هم باشد چرا که بیکاری های پنهان در این آمار ذکر نشده است.

وی در ادامه به ضرورت ارائه آمارهای دقیق اشاره کرد و گفت: در ارائه هرگونه آمارها باید با دقت عمل کنیم و سلیقه ای آمار اعلام نکنیم چرا که ارائه آمارهای سلیقه ای و غیرواقعی باعث ایجاد ابهامات و مشکلات می شود.

استاندار ایلام با تأکید بر اینکه همه آمارها حتی آمار سازمانهای رسمی هم ممکن است درست نباشند گفت: در زمینه آمار بیکاری حتی مرکز آمار و یا سرشماری های صورت گرفته ممکن است در ارائه آمار بیکاران اشتباه کنند.

لذا انتظار می رود که مراجع آماری کشور با آمارهای غیر واقعی تصمیم سازان را به درد سر نیاندازند ،چرا که همین یک قلم آمار غیر واقعی از بیکاران استان ،بعنوان یک مولفه تاثیر گذار در فرآیندهای اجتماعی ،اقتصادی و حتی امنیتی تا چه اندازه می تواند برای کشور مشکل ساز شود ،کمترین تاثیر آمار غلط از بیکاران استان همین است که این آمار بعنوان پایه اصلی برنامه ریزی دست اندرکاران برای کاهش بیکاری قرار می گیرد .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار