آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهند بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور مربوط به استان ایلام (١٣,٩ درصد)، انتشار این آمار نشان می دهد که به برنامه های مدیریتی و اجرایی تیم اقتصادی استان نقد جدی وارد است.
کد خبر: ۶۸۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳ 19 November 2018

 تابناک ایلام شورای نویسندگان ::همانگونه که بر همگان روشن است، تورم مزمن پدیده‌ای نسبتاً بلندمدت در اقتصاد ایران بوده و بالا گرفتن نرخ تورم در سال‌های اخیر، مشکل اساسی کشور است. مهمترین عواملی که در اقتصاد ایران بر تورم تأثیرگذار است را می‌توان حجم نقدینگی، میزان واردات، حجم مخارج دولت و کسر ی بودجه و درآمدهای نفتی دانست.

پژوهشها نشان می‌دهند که تورم در ایران دارای ریشه‌های مالی است و عوامل مالی موجب ایجاد و تشدید آن می شوند. بر همین اساس، کسری بودجه دولت باعث افزایش تورم شده و یک درصد افزایش در آن، تورم را سه درصد افزایش می‌دهد.

بالاترین نرخ‌های تورم در ایلام غرب نشین در حالی عنوان می شود که بیشتر جمعیت این استان جزو فقیرترین و بیکارترین استان‌های کشور به حساب می‌آیند. با این حال این پرسش مطرح می‌شود که علت بالا بودن نرخ تورم در این استان محروم و دورافتاده از مرکز و اتفاقا مرزنشین دقیقا چیست؟

آمارهای تورم ماهانه خوراکی در مناطق شهری و روستایی برای خردادماه به ترتیب ۴.۱ و ۴.۶ و تورم ماهانه غیر خوراکی ها برای این مناطق به ترتیب ۰.۹ و ۱.۵ درصد است. همانطور که مشاهده می شود تورم ماهانه خوراکی‌ها در هر دو مناطق شهری و روستایی از تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها بیشتر است. از آنجایی که اقلام خوراکی در سبد غذایی خانوارهای با درآمد کمتر وزن بیشتری دارد، تغییر در قیمت این اقلام می‌تواند تاثیر بسیار بیشتری بر روی نرخ تورم این خانوارها داشته باشد. به همین نسبت در مناطق روستایی هم که هزینه‌های اصلی مربوط به خورد و خوراک است افزایش اقلام خوراکی در نهایت وزن بیشتری در احتساب میزان تورم ماهانه دارد.

هزینه‌ها در مناطق مختلف کشور و حتی بین مناطق شهری و روستایی متفاوت است. در مناطق فقیرنشین‌تر یا با بیشترین آمار بیکاری مانند ایلام، بیشتر هزینه‌ها صرف کالاهای خوراکی می‌شود که به همین خاطر زمانی که تورم اقلام خوراکی بالا می‌رود روی تورم کل تاثیر بیشتری می‌گذارد، در حالی که در شهرهای بزرگتر یا پردرآمدتر این اقلام غیرخوراکی مانند آموزش، تفریحات، حمل‌ونقل و بهداشت و درمان است که روی شاخص‌های تورم اثرگذاری بیشتری دارد.

آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهند بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور مربوط به استان ایلام (١٣,٩ درصد)، انتشار این آمار نشان می دهد که به برنامه های مدیریتی و اجرایی تیم اقتصادی استان نقد جدی وارد است. این که استان ایلام بر اساس آمارهای رسمی دارای بالاترین تورم در کشور است، تلنگری جدی به مسئولین استان  است که اگر می خواهد از صدر جدول تورم در کشور پایین بیاید، باید گام های مهمتر و بهتری بردارند.

جناب استاندار امروز بر هیچ کس پوشیده نیست که قدرت خرید اقشار گوناگون جامعه خیلی کم شده است. اساسا کسی که از تورم آسیب می‌بیند، حقوق بگیران (کارمندان و کارگران) هستند؛ یعنی کسی که پایان ماه مبلغی ناچیز به حسابش می‌ریزند تا صرفا برای کار کردن زنده باشد و نه بیشتر!! زمان آن رسیده است به این گروه بزرگ در جامعه امروز توجه بیشتری شود!! دولت تدبیر طی چند سال گذشته حمایت‌هایش را کمرنگ‌تر کرده است و آن حمایت‌هایی که باید می‌داشته را دریغ کرده است.

قطعا دولت باید در شرایط تحریم، سهم بیشتری را به حقوق بگیران و اقشار ضعیف جامعه پرداخت کند؛ چراکه همین حالا اگر به هر سوپر مارکتی در هر شهر دیگری سر بزنید، می‌بینید که قیمت یک بطری شیر در عرض چند ماه ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، با این ویژگی که شیر جزئی جدا نشدنی از سبد مصرفی خانواده‌هاست. در کل همه اقلام مصرفی به میزانی چشمگیر افزایش قیمت داشته‌اند. نه تنها کارمندان بلکه اکثر جامعه با درآمد زیر خط فقر زندگی می‌کنند که این حتی از سبد معیشت تعیین شده در شهریور ماه سال ۹۷ هم پایین‌تر است. آن‌ها از بابت تکانه‌های ویرانگر تورم به دره‌ای افتادند که در آن انتخابی جز یک زندگی برزخی وجود ندارد.

حقیقتا در این دره تورم دولت خیلی ضعیف عمل کرده است و نتوانسته مراقب شهروندان باشد تا حداقل‌های مورد نیاز آن‌ها را تامین کند. از این رو آن‌ها در مقابله هر تهدیدی آسیب‌پذیر هستند. آسیب‌هایی که از این ناحیه به شهروندان وارد می‌شود پایدار می‌ماند به گونه‌ای که نسل‌های بعد باید با تاوان آن را بدهند. زیرا جامعه‌ای که نیروهایِ تولیدش حیات متزلزل و لرزانی دارند؛ تبدیل به جامعه‌ای می‌شود که مردم آن نه تاب‌آوری اجتماعی دارند و نه اعتماد به نفس برای حل مسائل جاری و روزمره، پس باید فکری کرد قبل از آنکه دیر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار