استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان با بیان اینکه ادبیات کشور به لحاظ قصه پر بار است، گفت: شرایط و زمینه ساخت اولین خانه قصه ایران در استان ما فراهم شده و کانون پرورش فکری این محل را برای استفاده عموم کودکان خوزستانی راه اندازی می کند.
کد خبر: ۶۸۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 23 November 2018

غلامرضا شریعتی پنجشنبه در آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین ‌المللی قصه ‌گویی منطقه سه کشور در اهواز ،اظهارداشت: برپایی چنین مکانهای ویژه ای ، نقطه عطفی برای انجام اقدامات فرهنگی و موثر در استان است.


وی ادامه داد: بخش بزرگی از میراث فرهنگی ادبی ایران که اینک به ما رسیده داستان ها و افسانه هایی است که سینه به سینه در زیر همین سیاه چادرها و زیر سایه درختان بلوط نقل شده و به نسل جدید رسیده است.


وی جشنواره قصه گویی در استان را اقدامی موثر در جهت پرورش استعدادها و تشکیل شخصیت سازنده کودکان و نوجوانان دانست و گفت: ارج نهادن به امر هنر کودک و نوجوان و تقویت بنیه آموزشی، پرورشی و حمایت از بروز و شکوفایی خلاقیت در سنین پایه از موارد زیربنایی در امر توسعه فرهنگی و اجتماعی است.


شریعتی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان هم اکنون در مناطق حاشیه ای، محروم و روستایی استان فعالیت تازه ای را آغاز کرده است و علاوه بر این با ایجاد زمینه های لازم شرایط ساخت اولین خانه قصه کشور در استان فراهم شده تا این محل برای استفاده عموم کودکان راه اندازی شود.


نماینده عالی دولت همه متولیان حوزه فرهنگ و هنر را در برابر پرورش و بالندگی نسل آینده مسئول دانست و گفت: شایسته است که تولید آثار برای کودکان و نوجوانان همچنین مشارکت این قشر به عنوان خالقان اثر بیش از پیش مورد اهتمام جدی با پشتوانه دانش روانشناسی قرار بگیرد که در این راستا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به موفقیت های خوبی دست پیدا کرده است.


شریعتی افزود: قصه مادر تخیلها است، برخی اندیشمندان باور دارند که تخیل از علم تواناتر است و برای همین روانکاوان سفارش می کنند که به دست کودکان درگیر اُتیسم، کتاب های دارای نقاشی بدهید و علوم را در قالب قصه برای آنها تعریف کنید.


استاندار خوزستان یکی از تعریف های قصه گویی را روایت با زبان و حرکت بدن خواند و گفت: قصه گویی موفق است که با این دو ابزار ، شنونده را درگیر ماجرا کند.

وی تصریح کرد: نقل داستان های شاهنامه و هزار افسانه و کارنامه، از دیرباز در ایران رواج داشته است و با این وجود این سوال مطرح است که چرا با وجود برخورداری از ریشه های کهن قصه گویی در ایران این بخش از فرهنگ و هنر ایرانی در دانشگاه ها تدریس نمی شود ولی در برخی کشورهای جهان در دانشگاه به تدریش رشته قصه گویی و قصه نویسی می پردازند.


شریعتی با اشاره به اینکه قصه این توانایی را دارد که کودکان را در وابستگی احساسی با همسالان و بزرگان خود یاری رساند و هر روز به بهبود رفتار آنان بیفزاید، تاکید کرد: با توجه به پیوستگی نهاد کانون به مراکز آموزش عالی انتظار می رود به این خواسته توجه شود.

*از قصه ها باید عبرت گرفت
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این آیین با اشاره به آیاتی از قران کریم، اظهارداشت: عبرت گیری اهمیت زیادی دارد مخصوصا که داستان برای همه انسان ها جذبه دارد.


آیت الله محسن حیدری افزود: از قصه ها باید عبرت گرفت تا شاهد جامعه ای متحول و پویا باشیم و در این مسیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان گام های عملی زیادی برداشته است.

وی گفت: قصه گویی بستر مناسبی برای فرهنگ سازی و تربیت انسان ها است و اگر بخواهیم جامعه ای مبتکر، فعال، با احساس و همراه با عقلانیت برای آینده تربیت کنیم باید امروز به فکر کودکان باشیم.

امام جمعه موقت شهر اهواز تصریح کرد: کانون پرورش فکری توانسته بسترها را فراهم کند اما برای ادامه این روند باید سرمایه گذاری های فرهنگی و اجتماعی بیشتری صورت بگیرد.


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: قصه گویی در فرهنگ مردم جایگاه خاصی دارد، مردم با تمام وجود با قصه ارتباط برقرار می کنند و پیام آن را درک می کنند.

مرحله منطقه‌ ای بیست و یکمین جشنواره بین‌ المللی قصه ‌گویی که با حضور 6 استان کشور از 30 آبان در اهواز آغاز شده بود شامگاه پنجشنبه در سالن همایش‌ های سازمان آب و برق خوزستان به کار خود پایان داد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار